ستاره صبح، مریم اسدی برون: هم زمان با سرد شدن هوا، مصرف مازوت در نیروگاههای ایران آغاز شد. با توجه به ناترازی انرژی در کشور، نیروگاهها در نیمه دوم سال ناگزیر به استفاده از نفت کوره (مازوت) هستند که میزان آلایندگی بالایی دارد و معمولاً در میان افکار عمومی متهم ردیف اول آلودگی هواست اما این روزها سهم خودروهای فرسوده و بنزین بی کیفیت نیز همچنان در آلایندگی هوا محفوظ است. امسال نیز کشور با همان مشکلات حل نشده و بلکه تشدید شده دست به گریبان است، هوای بسیاری از شهرها از جمله تبریز، اصفهان، مشهد، تهران و اهواز به شدت آلوده شده و کار و تحصیل را در این مناطق به تعطیلی کشیده است. بنزین بی کیفیت، خودروی فرسوده و مازوت سوزی متهمین ردیف اول آلودگی هوا هستند، ستاره صبح برای چاره جویی به گفتوگو با فاطمه شاهسون، کارشناس ارشد محیط زیست نشسته که در ادامه میخوانید:
فاطمه شاهسون در رابطه با تشدید آلودگی هوا در نیمه دوم سال گفت: در فصول سرد سال و به ویژه در شرایط بی بارش، به علت پایدار بودن جو هوا گازهای آلاینده راه فرار ندارند و گویی شهرها زیر یک سقف شیشهای در محاصره آلایندهها قرار گرفتهاند و به طور مستمر بر شدت آلایندگی افزوده میشود.
شاهسون افزود: مسلم است که وجود خودروهای بی کیفیت و فرسوده از علتهای اصلی آلودگی هوا است. وقتی یک تصمیم جدی و قاطع در این خصوص گرفته نمیشود در ادامه هزینه از بین رفتن سلامتی، کاهش بهره وری و افت کیفیت زندگی را پرداخت خواهیم کرد. هزینههایی که آلودگی هوا به ما تحمیل میکند، آلودگی هوا سلامتی و طول عمرمان را کاهش میدهد.
وی با اشاره به منشأ آلودگی هوا در شهرهای بزرگ کشور، اظهار داشت: مازوت سوزی نشانه بحران اقتصادی است. تنفس در هوایی آلوده هزینه پنهان سیاستهای اقتصادی غلط است. آلودگی هوا نتیجه مستقیم تصمیمات دهههای گذشته است. جلوگیری از تطبیق دستمزدها و قیمتها با بازار جهانی به بحران انرژی، کاهش رفاه و آلودگی شدید هوا منجر شد.
این کارشناس انرژی در ادامه اضافه کرد: سیاست قیمت گذاری دستوری انرژی، قیمت واقعی انرژی را پایین نگه داشت و امروز نیروگاهها ناچارند برای تأمین نیاز خود از سوختهای ارزان و آلایندهای مانند مازوت استفاده کنند.
وی افزود: در صورت مازوت سوزی نیروگاهها درصد بالایی از آلودگی هوا است در غیر این صورت ۷۰ درصد علت آلوده شدن هوا وسایل نقلیه هستند. بیشترین سهم آلایندگی هوا مربوط به بخش حملونقل است که این سهم حتی بیش از ۷۰ درصد است و تنها حدود ۳۰ درصد از آلایندگی هوا به بخشهای دیگر و عوامل غیر از حملونقل مثل نیروگاهها، صنایع و مصارف خانگی متوجه است.
شاهسون با تأیید سهم بالای بخش حملونقل در آلایندگی هوای شهرها اضافه کرد: عمده آلایندگی هوا مربوط به بخش حمل و نقل زمینی است در واقع سهم بنزین و گازوئیل مصرف شده در بخش حمل و نقل عمومی و خودروهای سواری در میزان آلایندههای هوا بسیار بزرگ است. از اینرو اگر خودروهای فرسوده از رده خارج شوند و خودروسازان خودروهایی مطابق استانداردهای جهانی تولید کنند مصرف بنزین در کشور کاهش پیدا میکند و به همان تناسب آلودگی هوا هم کاهش مییابد.
وی گفت: در مسئله انرژی، خودرو فرسوده عامل اصلی آلودگی هوا است. آمارها نشان میدهند نیمی از ناوگان خودرویی کشور نیازمند نوسازی یا اسقاط است. تردد خودروهای این بخش به ناترازی بنزین و آلودگی هوا دامن زده است.
این کارشناس محیط زیست با یادآوری نقش خودروهای فرسوده بر کیفیت هوایی که تنفس میکنیم، اظهار داشت: کاهش آلودگی هوا تنها یک ضرورت محیط زیستی نیست، بلکه یک سرمایه گذاری اقتصادی است. توسعه شبکه حملونقل عمومی، آزادسازی واردات خودروهای استاندارد خارجی نو و کارکرده، برقی سازی ناوگان حملونقل، استفاده از سوختهای جایگزین و بروزرسانی نیروگاهها اقداماتی است که در صورت اجرا میتواند آلودگی هوا را به مقدار ملموسی کاهش داده و رفاه و کیفیت زندگی مردم را ارتقا دهد درحالی که امروز آلودگی هوا با تعطیلیهای گسترده بهره وری اقتصادی را نیز تهدید میکند.
فاطمه شاهسون در پایان گفتوگو تاکید کرد: در نقطهای ایستادهایم که تمرکز بر اصلاح زیر ساختها و فناوریها اهمیت خود را نشان میدهد. سرمایه گذاری در فناوریهای پاک، به روز رسانی سیستمهای سوختی نیروگاهها، توسعه حملونقل با خودروهای استاندارد و... دیگر یک انتخاب نیست بلکه ضرورت است زیرا سلامت شهروندان به خطر افتاده و باید از تحمیل هزینههای مالی و جانی به کشور جلوگیری کنیم. هیچ انتخابی مهمتر از سلامتی انسانها نیست.