خلیج فارس با موقعیت ژئواستراتژیک بیبدیل، ذخایر عظیم انرژی، سواحل زیبا، تنوع زیستی غنی و پتانسیلهای فراوان فرهنگی و تاریخی، همواره از اهمیت ویژهای در معادلات ملی، منطقهای و جهانی برخوردار بوده است.
وجود بسترها و موقعیتهای فراوان اقتصادی و گردشگری این خلیج، همواره موردتوجه دولتها بوده و هست. اما باوجود برنامهریزیها و تلاش در جهت استفاده بهینه از ظرفیتهای آشکار و نهان این منطقه، توفیق ساختارند چندانی در این منطقه حاصل نشده است و چشمانداز روشنی به چشم نمیخورد.
عبور سالانه بیش از ۱۰ هزار شناور از خلیج فارس
عبور سالانه بیش از ۱۰ هزار شناور از خلیج فارس و دریای عمان که ۷۵ درصد آنها به حملونقل نفت خام و محصولات نفتی مربوط است و در پی آن تخلیه مواد زائد مختلف مانند آب شستوشوی موتور، فاضلاب، آب توازن کشتی، بر گسترده دامنه آلودگیهای خلیج فارس افزوده است.
تغییرات اقلیمی و تخریب محیطزیست به امنیت زیستی پرندگان مهاجر و جانداران جزایر غیرمسکونی نیز در خلیج فارس و دریای عمان آسیب رسانده است.
عدم بهرهمندی از بازار گردشگری
مناطق ساحلی خلیجفارس نیز اغلب به دلیل نبود سیاستهای مؤثر گردشگری، نتوانستهاند از ظرفیتها و قابلیتهای گردشگری خود بهره ببرند و به سهم خود در بازار گردشگری ایران دست یابند. در این میان تنها کیش و قشم بهعنوان جزایر استان هرمزگان بیشتر معرفیشده و مورد استقبال گردشگران قرارگرفتهاند اما دو استان ساحلی دیگر خلیجفارس، بوشهر و خوزستان و حتی دیگر مناطق ساحلی هرمزگان نیز همچنان برای گردشگران ناشناخته باقیماندهاند. به باور کارشناسان همین امر سبب شده بسیاری از معضلات اقتصادی ـ اجتماعی استان که میتواند با توسعه گردشگری مرتفع شود، همچنان پابرجا بماند.
شهرداری مستقل برای خلیج فارس
توسعه پایدار و شکوفایی این منطقه مستلزم عبور از ساختارهای مدیریتی سنتی و پراکنده و اتخاذ رویکردهایی نوین و یکپارچه است.
در این راستا، ایجاد یک شهرداری مستقل برای محدوده خلیج همیشه فارس و انتخاب شهردار ویژه این خلیج، بیش از یک تغییر اداری، بهمنزله پیریزی یک پیشران قدرتمند برای جهشهای اقتصادی و توسعه پایدار گردشگری است.
فراهم نمودن بستر ایجاد اشتغال با محوریت سکنه بومی، پاکسازی دریا و جلوگیری از ورود شیرابه و پسماندهای خانگی و صنعتی به دریا، تلاش در جهت جذب سرمایهگذار داخلی و خارجی، استفاده بهینه از ظرفیتهای اسکان نوین و بومی در جهت اسکان آبرومند و ایجاد درآمد مستمر، توجه به جاذبههای فرهنگی و تاریخی، بازارهای سنتی، معماری بومی، میراث دریانوردی و سنتهای دیرینه مردمان منطقه تلاش در جهت حملونقل دریایی مسافر توسط قایقهای پیشرفته و مدرن تفریحی و تجاری، از سفرهای دریایی لوکس و تفریحی گرفته تا سفرهای طولانیتر با کشتیهای کروز و قایقهای بادبانی، برنامهریزی در جهت توسعه پرورش و استحصال ماهیان خاویاری، ماهیان استخوانی و …، برنامهریزی در جهت توسعه اکتشافات در دریا با رعایت مسائل زیستمحیطی، توسعه گردشگری غذایی، ورزشی و ماهیگیری، برگزاری جشنوارههای غذاهای دریایی، رونق صنایع دریایی و مشاغل وابسته، توجه به پتانسیلهای بینظیر برای ورزشهای آبی از موجسواری و کایتسواری در فصول مناسب گرفته تا اسکی روی آب، جت اسکی، قایقرانی و پا راسل و بهتبع آن رونق اقتصاد این ورزشها، نظارت بر احداث و توسعه مراکز مدرن طرح سالمسازی دریا و … از مزایای اصلی و اهداف این استقلال و فرمانروایی مستقل شهرداری محسوب میشوند.
نگاه یکپارچه به خلیج فارس
داشتن نگاه یکپارچه به خلیج فارس، جذب ردیف بودجه مستقل برای مرمت زیرساختها، توسعه بندرها و طرحهای سالمسازی، نظارت مستمر بر جلوگیری از ساختوسازهای غیرقانونی، تمرکز استانداریها، شهرداریهای استانهای جنوبی و سایر نمادها به امور جاری استان و کم شدن بار دغدغه دریا از این نهاد تا و … از دیگر مزایای اداری داشتن یک شهردار مستقل و واحد مستقر دریکی از استانها و داشتن شهردار مستقل است .
دریچه سرمایهگذاری
ناگفته نماند که منطقه خلیج فارس ازنظر منابع انرژی هیدروکربنی غنی است ولی وابستگی صرف به این منابع، آن را در برابر نوسانات بازارهای جهانی آسیبپذیر میسازد. استقلال عمل یک شهرداری برای خلیج فارس، به معنای باز شدن دریچههای جدیدی بهسوی سرمایهگذاریهای داخلی و خارجی و ایجاد یک موتور محرک اقتصادی متنوع است.
استقلال مدیریتی، فرصتی طلایی برای تحقق چشمانداز «توسعه پایدار» و «اقتصاد مقاومتی» است که آیندهای روشن و شکوفا را برای این منطقه استراتژیک به ارمغان خواهد آورد.