ستاره صبح - فائزه صدر: گردشگری یکی از ارکان مهم در تحقق توسعه پایدار است. با توجه به پتانسیلهای کشور در حوزه گردشگری از جمله گردشگری تاریخی، فرهنگی، طبیعی و سلامت؛ لزوم تسهیل سرمایه گذاری، توسعه زیرساختها و به ویژه تسهیل روند ارائه تسهیلات به فعالان این حوزه؛ میتواند با افزایش تعداد گردشگران ورودی، بخشی از محدودیتهای ناشی از تحریم را کم رنگ کند. ستاره صبح در گفتوگو با علیرضا تابش، مدیرعامل هلدینگ گردشگری تأمین اجتماعی (هگتا) به بررسی این موضوع پرداخته که در ادامه میخوانید:
علیرضا تابش در رابطه با نقش متقابل تحریم و گردشگری گفت: ما تلاش میکنیم تا محدودیتهای ناشی از تحریم را کاهش و اقتصاد را رونق دهیم. هم اقتصاد را رونق خواهیم داد و هم میتوانیم فرهنگ غنی خود را به دنیا معرفی کنیم.
وی افزود: چارهای جز تلاش برای برون رفت از بحرانهای حوزه گردشگری از جمله موضوع ورود گردشگر خارجی به کشور وجود ندارد. بهبود وضعیت گردشگری نه تنها درآمدزایی و ارزآوری به دنبال خواهد داشت، بلکه به تحکیم روابط فرهنگی و سیاسی بینالمللی نیز کمک میکند.
مدیرعامل هلدینگ گردشگری تأمین اجتماعی در رابطه با شیوههای رونق بخشی به این صنعت گفت: یکی از راههای استقبال از گردشگران، برپایی نمایشگاهها و رویدادهای مرتبط با صنعت گردشگری است. در بهمن ماه هم با برگزاری نمایشگاه بینالمللی در تهران در همین مسیر قرار میگیریم. فرصتی است تا شرکتهای مطرح گردشگری داخلی و خارجی گردهم آیند و آخرین دستاوردها را به نمایش بگذارند.
وی اضافه کرد: در مورد گردشگری داخلی نیز به خلاقیت وجود دارد باید راههایی برای توسعه سفرهای ارزان برای اقشار مختلف مردم پیدا شود. فعالان گردشگری این روزها نسبت به گذشته باید بیشتر به دنبال هم افزایی و تقویت هم باشیم. هر چه وفاق بین ما بیشتر شود نتایج امیدوار کننده تر خواهد بود.
- تحریم در بهروزرسانی ناوگان حملونقل تأثیر داشته و دارد
- کشورهای همسایه بیشترین حجم از بودجه تبلیغاتی خود را برای معرفی خانههای خود استفاده میکنند
- ایران در زمینه هتل، زیرساخت مناسبی دارد و تنوع هتلها از بومگردی تا هتلهای 5 ستاره در منطقه بی نظیر است
تابش در این رابطه یادآور شد: کاری که شرکتهای فعال در عرصه گردشگری باید بیشتر از گذشته انجام دهند، استفاده از خلاقیت و نوآوری در معرفی ظرفیتها و جاذبهها، راه جذب گردشگر در کشور است.
وی خاطر نشان کرد: کشورهای همسایه بیشترین حجم از بودجه تبلیغاتی خود را برای معرفی جاذبههای آن کشور میگذارند و متأسفانه سرانه بودجه این بخش در کشور ما بسیار پایین است. ما چارهای نداریم و فعالان بخش خصوصی و دولتی گردشگری باید به سمت بزار های نوین معرفی ظرفیتها و جاذبههای گردشگری بروند.
این فعال صنعت گردشگری با اشاره به شیوه جذب گردشگر در ترکیه گفت: ترکیه از سال 2004 به بعد تصمیم گرفت در صنعت تصویر تمام فیلم و سریالهای ساخته شده را با تصاویر جذاب از هتلها و مکانهای گردشگری، جاذبههای طبیعی و محصولات صنایع ترکیه پوشش بدهد.
وی در این رابطه گفت: طی 21 سال گذشته عموم فیلمها و سریالهای ترکیه که در بخش خانگی، پلتفرمها یا از طریق ماهواره و سینما از ترکیه منتشر میشود کشوری شیک و تمیز را به نمایش گذاشته است. این تصویر در جذب مخاطب تأثیر زیادی داشته است.
مدیرعامل هلدینگ هگتا ادامه داد: در ترکیه میان شرکتهای هوایی و ریلی برای تأمین سفر ارزان مسافری رقابتی سنگین وجود دارد درحالیکه در ایران مشکلات حملونقل داریم. کهنگی ناوگان و کمبود تجهیزات به عنوان عاملی بازدارنده عمل میکند.
وی افزود: مردم در ترکیه میتوانند انواع و اقسام خدمات را انتخاب کنند ولی مردم ما به سبب مشکلاتی زیر ساختی که وجود دارد از نظر قیمتی نمیتوانیم پکیجهای جذابی در اختیار گردشگران قرار بدهیم.
- گردشگری سلامت، برای جذب ورودی ارزشمند است
- ترکیه از سال 2004 به بعد تصمیم گرفت در صنعت تصویر، فیلمها و سریالهای ساخته شده را با تصاویر جذاب از هتلها و مکانهای گردشگری، جاذبههای طبیعی و محصولات صنایع ترکیه پوشش بدهد
تابش با اشاره به ظرفیت اسکان گردشگر در ایران گفت: ایران در زمینه هتلها، زیر ساخت مناسبی دارد و تنوع هتلها از بوم گردی تا هتلهای 5 ستاره بی نظیر است. تنوع مراکز اقامتی امتیاز گردشگری ما است ولی از نظر سفر و جاده با مشکلات زیادی روبهرو هستیم که از جمله به فرسودگی ناوگان اشاره شد. تحریمها در عدم امکان به روزرسانی ناوگان حملونقل تأثیر گذار است.
وی در این رابطه تصریح کرد: امکانات موجود کشور میتواند برای ما در حوزه گردشگری سلامت ارز آوری داشته باشد به این شرط که نهادهای بخش خصوصی و دولتی در این حوزه برنامه هدفمندی داشته باشند. هدف در گردشگری باید ارز آوری باشد و ظرفیتهای بالقوه احصا شود.
این مدیر گردشگری اظهار داشت: به این منظور باید تمام سازمانها و ارگانها برای هدف مشترکی بسیج شوند. ساز و کارهای مرتبط با پذیرش توریست درمانی از شفافیت در مسائل ارزی، ویزا گرفتن و امکاناتی که باید در مرزها برای همسایگان داشته باشیم همه فراهم باشد. در این صورت بدون تردید یکی از بهترین دستاوردهایمان را در حوزه گردشگری خواهیم دید و آن شکوفایی فرصتهای نهفته در بخش گردشگری سلامت است.
علیرضا تابش در پایان سخنان خود تاکید کرد: استانهای مرزی ایران این ظرفیت را دارند ولی ما به هم افزایی و هماهنگی میان دستگاههای مرتبط نیاز داریم. بازار بالقوه مثبتی وجود دارد ولی دولت و بخش خصوصی باید بر این فرصت تمرکز کند. گردشگری سلامت برای جذب ورودی یکی از حوزههای ارزشمندی است که باید در آن سرمایهگذاری کرد.