1-سرمایه جذبشده در سال گذشته کمتر از ۷۰۰ میلیون دلار بوده است که نسبت به ظرفیت کشور بسیار کم است، در دو سال و ۸ ماه گذشته کل جذب سرمایه خارجی ۲.۱ میلیارد دلار بوده است، محدودیت تحریم و FATF تأثیر زیادی بر این ارقام کم داشته است.
2- FATF همه ملت را تحریم کرده است، نباید اجازه دهیم ایران را متهم به پولشویی کنند، توجیهی برای تداوم تحریمها بدهیم و مردم، دانشجویان و افرادی که تبادلات مالی دارند را گرفتار محدودیتهای FATF نگهداریم.
3-آمریکا دوست ندارد ما از لیست FATF بیرون بیاییم اما ما باید تلاش خود را بکنیم که بیرون بیاییم، اسرائیل تروریست در لیست سیاه FATF نیست، ما که اینهمه تلاش برای مبارزه با پولشویی میکنیم در لیست سیاه هستیم. 4-رئیسجمهور تأکیددارند که موضوع FATF با وفاق ملی پیش برود.
5-رشد اقتصادی ۸ درصد هدفگذاری شده در برنامه هفتم، باید ۲.۵ درصد از بهرهوری حاصل شود، رشد اقتصادی ما تاکنون متکی بر درآمدهای نفتی و بهغیراز آن ۳ تا ۴ درصد بوده است، ما باید برای بهرهوری چارهاندیشی کنیم بهرهوری الآن نزدیک به صفر است، برای افزایش بهرهوری برنامه داریم.
6-بخش دیگری از رشد اقتصادی مربوط به سرمایهگذاری است که سهم سرمایهگذاری خارجی کمتر از ۰.۳ درصد است، بخش عمده تأمین مالی یعنی بیش از ۹۰ درصد متکی به منابع بانکی است، ۱۳۰ میلیارد دلار یا ۸ هزار همت سرمایه برای تحقق رشد ۸ درصد نیاز داریم. این در حالی است که ظرفیت بانکها و بازار سرمایه حدود ۳ هزار همت است.
7-قانون تأمین مالی تولید و زیرساخت اختیاراتی به وزارت اقتصاد داده است. امیدواریم بتوانیم با استفاده از ابزارهایی که در این قانون تعریفشده، تحولی در تأمین مالی تولید ایجاد شود.
8-امسال آخرین سالی است که بانکها بنگاهداری میکنند، سال آینده موعد واگذاری بنگاههای بانکها است، راه اصلی این است که کل بنگاهها را در قالب هلدینگی خارج از بانکها در بازار سرمایه واگذار کنیم.
9-قانون تأمین مالی اجازه میدهد که بانکها از طریق شرکت پروژه، سرمایهگذاری کنند؛ بنگاه سازی به این معنا است نه ایجاد بنگاه جدید توسط بانکها، بخش مهمی از رشد تولید با همین ابزارهای تأمین مالی ممکن خواهد بود.
10-نا ترازی نهفتهای در بودجه داریم، برای جبران کسری عملیاتی بودجه درآمدهایی در نظر گرفتهشده که عملاً تحققنیافته است.
11-درآمدهای نفتی نزدیک ۳۵ میلیارد دلار در سال است، که این رقم باعث کسری میشود، درآمد نفتی در سال ۹۰ حدود ۱۰۰ میلیارد دلار بود، رقم فعلی عملاً درآمد چندانی برای دولت ایجاد نمیکند، کاهش درآمدهای نفتی بر سایر منابع درآمدی ازجمله مالیات، گمرک، اوراق و مولدسازی فشار وارد میکند که در حوزه مسئولیت وزارت اقتصاد است.
12-کسری بودجه و نا ترازی بانکی موجب افزایش تورم میشود و تا زمانی که برای کسری بودجه تمهیدی در نظر نگیریم، نا ترازی بانکی و تورم تداوم دارد، دولت برای آنکه آسیبی به معیشت مردم نخورد ارز ترجیحی کالاهای اساسی را حذف نکرد و تا پایان سال هم ادامه دارد، بخشی از نا ترازی بودجه ناشی از یارانه پنهان در بخشهایی است که به نا ترازیهای دیگر دامن میزند.
13-دولت تصمیمی که به معیشت مردم شوک وارد کند اتخاذ نخواهد کرد.
14-تأسیس صندوق توسعه ملی با پیشنهاد بنده بود تا منابع ارزی را در آن متمرکز کند و در مواقع بحرانی از آن استفاده شود، مگر الآن شرایط ویژه نیست که بتوان در کمبود منابع ارزی بخواهیم از اندوخته صندوق استقراض کنیم؟
15-اقدامات خوبی برای اصلاح نظام مالیاتی در جهت داده محوری و شفافیت انجامشده است که جلوی بخش مهمی از فرار مالیاتی را خواهد گرفت، افزایش دو برابری سقف معافیت مالیاتی برای حقوقبگیران و مشاغل نیز از سوی دولت در بودجه پیشبینیشده است.
16-اعطای وام ازدواج بر اساس مصوبه مجلس در حال انجام است، ۳۰۰ هزار نفر هنوز در صف هستند؛ اما اولویت بانکها کاهش این صف است، ۱۰۰ همت منابع برای از بین رفتن صف وام ازدواج لازم است.
17-من فشاری برای افزایش نرخ ارز نیما وارد نمیکنم این تکلیف قانون است، قانون بانک مرکزی یک بازار را تعریف کرده و بازار نیما و بازار آزاد باید یکی شود، برخی میگویند با بالا رفتن نرخ نیما نرخ ارز آزاد بالا رفته که تحلیل درستی نیست بلکه به دلیل شرایط ویژه منطقه و نا اطمینانیهای است که وجود داشته است، بازار توافقی بهتدریج باید تقویت شود و قیمتگذاری دستوری کنار گذاشته شود.