ستاره صبح مصطفی فروغی: آژانس بینالمللی انرژی اتمی بازوی شورای حکام و شورای امنیت است. ازآنجاکه گزارشهای آژانس هم برای شورای حکام و هم برای شورای امنیت مهم است، به گفته روحانی و ظریف سال 1399 با آژانس و همچنین طرفهای غربی توافق کرده بود که مشکلات حل شود و تحریمها کاهش یا برداشته شود؛ اما در این میان یک اتفاقی افتاد و آن این بود که نمایندگان بهظاهر انقلابی مجلس یازدهم طرح «قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریمها و صیانت از منافع ملت ایران» را در 18 اذر 1399 تصویب کرد و ضرب العجل 3 ماهه تعیین کرد و به آژانس و طرفهای غربی هشدار داد که اگر تحریمها را برندارند سازمان انرژی اتمی از همکاری با آژانس بینالمللی اتمی خودداری کند و بازرسان آن را نیز نپذیرد. این قانون بهجای سود ضرر داشت زیرا مانع توافق شد و تحریم و نزاع بین ایران و غرب ادامه پیدا کرد.
از آن زمان به بعد اختلاف آژانس با ایران ادامه داشته و دارد. آژانس در گزارشهای دورهای خود به شورای حکام موفق شد 3 قطعنامه علیه ایران از شورا بگیرد. سازمان انرژی اتمی با هدف مدیریت تنش پیشآمده بین ایران و غرب با سفر گروسی به تهران موافقت کرد ولی این سفر دست آورد چندانی نداشت، زیرا تصمیم سیاسی آژانس و شورای حکام از قبل گرفته شده بود.
شواهد و قرائن نشان میدهد قبل از اجلاس شورای حکام که دوشنبه آغاز شد 3 کشور اروپایی انگلیس، فرانسه و آلمان پیشنویس قطعنامهای رابین 37 عضو شورای حکام توزیع کردهاند قرار است درباره این قطعنامه امروز یا فردا تصمیمگیری شود.
قرائن دیگر نشان میدهد که موضوع پرونده هستهای ایران از حالت فنی و حقوقی به حالت سیاسی درآمده و اراده غرب پشت این اراده سیاسی است.
دلیل اینکه موضع اروپا در قبال ایران نسبت به گذشته تغییر کرده است این است که اروپا بهرغم اینکه ایران تکذیب کرده که به روسیه برای جنگ اوکراین سلاح داده است با این وجود اروپا ایران را در کنار روسیه و شریک روسیه در جنگ اوکراین میداند، به همین دلیل است که اروپاییها به کمک آمریکا قصد دارند قطعنامهای را در شورای حکام علیه ایران تصویب و احتمالاً پرونده هستهای ایران را به شورای امنیت ارجاع دهند.
احتمال فعال شدن مکانیزم ماشه
اگر این اتفاق بیافتد برای ایران و اقتصاد اتفاق خوبی نخواهد بود زیرا بر اساس قطعنامه 2231 اگر 3 کشور اروپایی مکانیزم ماشه را فعال کنند آثار 6 قطعنامه 1696-1737-1747-1803-1929-1835 برمیگردد و تحریمها در کشور افزوده میشود. در این شرایط لازم است ایران یک چرخش معنادار در روابط خارجی، دکترین هستهای و فاصله گرفتن از روسیه در جنگ اوکراین اتخاذ کند و اعلام بی طرفی در جنگ روسیه و اوکراین کند. تجربه نشان داده که سیاست تهدید، توپوتشر نتیجه عکس داده است بنابراین اگر شورای حکام قطعنامه بدهد ایران هم در واکنش با آن اقدام تقابلی انجام دهد و از NPT (معاهده منع گسترش هستهای) خارج شود با رویارویی ایران و غرب کلید میخورد. این اتفاق میتواند در کنار حمایت ایران از روسیه، حماس و حزبالله به یک جنگ احتمالی منجر شود اگر چنین شود اقتصاد کشور وزندگی مردم تحت تأثر قرار خواهد گرفت. بنابراین مقامات هر کاری که میخواهند انجام دهند قبل از آن نظر مردم را بگیرند بعد عمل کنند. اوضاع پیچیده در منطقه و جهان به ضرر ایران است.
سخنان هزینه ساز
این که محمد جواد لاریجانی ادعا میکند که ایران میتواند ظرف 24 ساعت سلاح اتمی بسازد و کمال خرازی رئیس شورای راهبردی و روابط خارجی میگوید: ایران قرار است دکترین هسته اش را تغییر دهد نه تنها بازدارندگی به دنبال ندارد بلکه بهانه میدهد به غرب و سازمان ملل که ایران به دنبال ساخت بمب اتم است که چنین نیست. حرفها و ادعاهای این چنینی صرفا هزینه دارد و برای اسرائیل هم امنیتسازی میکند.