با وجود توسعه سایر رسانه های ارتباط جمعی در دنیا، نگاه دولتمردان به این رسانه تغییر نکرده است و گزینه اول مصاحبه های مهم و تأثیرگذار اکثر دولتمردان، تلویزیون است.
در کشور ما نیز قبل و بعد از انقلاب شاهد تحولات گستردهای در صدا و سیما بودیم و مسئولان با وعده ایجاد تغییر و تحول ساختاری و محتوایی در رادیو و تلویزیون، به استفاده از متخصصان ،کارشناسان، هنر پیشگان، برنامه سازان، هنرمندان و روزنامه نگاران حرفهای روی آوردند تا به زعم خودشان برنامههایی متناسب با فرهنگ و ساختار اجتماعی جامعه و پرکردن اوقات فراغت تولید کنند و آن را پخش کنند.
با توسعه روز افزون تکنولوژی و ظهور انواع و اقسام رسانه های ارتباط جمعی، رسانه ملی نه تنها در رقابت با رسانه های نوظهور توفیقی به دست نیاورد بلکه از آرمانها و اهدافش فاصله گرفت و مخاطبان آن در حال ریزش هستند. تغییر و تعویض مدیران، دستمایه قرار دادن سوژه های کم رنگ و لعاب و غیر واقعی در فیلمها و سریال ها، به کار گیری مجریان چند لایه پوششی، تشویق مردم به پیشگویی نتایج فوتبال و والیبال و کسب درآمد میکند که شائبه ترویج قمار را در ذهن متبادر میسازد، فقر تخصص در برنامه سازی و احترام به ذائقه مخاطب، اعمال سلیقه در ممنوع التصویری برخی از افراد، عدم رعایت برخی قوانین نظیر حق باشگاه ها، سانسور بی مورد و بی محتوی برخی آرم های شرکتها و تصاویر، روی آنتن بردن بیش از حد برخی چهرهها و سلبریتیها تا جایی که امروز کمتر کسی است که نداند غذای مورد علاقه علی پروین کتلت های مامان نصرت است و یا تعداد بخیه های روی سر و صورت فلان بازیکن چه تعداد است.
هر چند نباید منکر ساخت برخی فیلمها و مجموعه های فاخر در این رسانه شد ولی در مجموع باید گفت حال عمومی رسانه ملی خوب نیست و به بیان ساده تر وخیم است و در حال حاضر با وجود اختصاص بودجه های دولتی و غیر دولتی و بهره مندی از سود سرشار حاصل از تبلیغات لایتناهی دیگ و پاتیل و سایر اشیاء، ادوات و خدمات، کماکان مردم گریزی و سلب اعتماد مردم از این رسانه ادامه دارد و حتی رضایت نسبی از این دم و دستگاه چند هکتاری دیده نمیشود! رسانهای که میتوانست در نقش یک تأثیرگذار و راهبر، نقش عمدهای در آگاهی بخشی و ترویج امور صواب در جامعه ایفا کند، امروزه آلت دست فروشندگان دیگ و پاتیل و اپلیکیشنها شده و کار تا جایی از خرک در رفته است که دیگر، گردانندگان سیما برای برنامه سازی از اسپانسرها طلب یاری نمیکنند بلکه به اسپانسرها کمک میکند تا در تلویزیون و در جهت کسب در آمد بیشتر برنامه ریزی کنند! با این وجود باید خداوند را شاکر باشیم که لابلای برنامه ها، رقابت های فوتبال و فوتسال و فیلم و سریال هم پخش میشود!