برخورد بارانت و فساد
شهردار تهران با اشاره به اینکه در مورد دستگاهی مثل شهرداری با این حجم از گردش مالی و اصطکاک با مردم، شرایط در معرض فساد بودن فراهم است و اگر حساسیت وجود نداشته باشد مشکلات بسیاری به همراه دارد، تأکید کرد: ما برخورد میکنیم؛ اما موضوع را در بوق نمیزنیم. در تلاش هستیم با شفاف کردن و سامانهای کردن تصمیمات و سامانهای کردن سیستم صدور پایان کار، در جلوگیری از بروز تخلف تأثیرگذار باشیم.پیروز حناچی در گفتوگو با ایسنا، در تشریح روند برخورد بارانت و فساد در شهرداری تهران گفت: در عالم رقابت سیاسی قطعاً رقابت کردن ایرادی ندارد ولی ناجوانمردانه عمل کردن و شکل دیگر مسئله را جلوه دادن پذیرفته نیست. ما در شهرداری تهران بارانت و فساد برخورد کردیم ولی اگر از من پرسیده شود توانستهای کامل آن را متوقف کنی؟ پاسخ منفی است، چراکه پروانههایی که صادرشده حداقل تا ۹ سال بیخ ریش ما خواهد بود و نمیتوانیم به راحتی آنها را لغو کنیم.. وی افزود: تعهداتی که ایجادشده بر گردن شهرداری تهران است و به راحتی قابل لغو نیست؛ اما بهطور قطع ما در این دوره تعهدی ایجاد نکردیم. ما کامل نتوانستیم بارانت و فساد برخورد کنیم چون بخشی از تعهدات ایجادشده درگذشته بوده و بازپسگیری آنها هزینههای بسیاری برای مردم و شهر داشت؛ البته در بسیاری موارد حقوحقوق شهر از بزرگترین این تعهدات ایجادشده گرفته شد و ما این موضوع رها نخواهیم کرد و پیگیر هستیم اما اساساً این موارد اصلاً نباید اتفاق میافتاد که متأسفانه اتفاق افتاده و یادگار دوران گذشته شده است.
استفاده حداکثری از ذخایر شهر تهران در دوره مدیریت قبلی
حناچی ادامه داد: در حقیقت نمیخواهم بگویم همه اتفاقاتی که در دوره قبل ما رویداده، بد بوده، ولی مطمئناً به جهت راهبردهای غلطی که انتخابشده بخشی از مشکلات به یادگار از دوره قبل باقیمانده است. مثلاً آغاز تراکم فروشی مختص دورهای بوده یا مصوبه ۲۶۹ و ۳۲۹ گروه ماده ۵ مربوط به دوره آقای الویری و بلندمرتبه سازیهای بیرویه و استفاده حداکثری از ذخایر تهران اعم از زیستمحیطی، فضای سبز و ذخایر شهرسازی مختص دوره قبلی است.
تحول عظیم در بودجه ۱۴۰۰
شهرداری تهران
شهردار تهران تأکید کرد: امیدواریم دوره ما هم به شهر نفروشی مزین شود؛ دورهای که تلاش کردیم منابع درآمدی پایدار افزایش پیدا کند و از سوی دیگر هزینههای اجرا و اداره شهر کاهش پیدا کند. عارضههای ناهنجار در شهر به حداقل برسد و بودجه به انضباط مالی برسد؛ ما امسال در بودجه سال ۱۴۰۰ تحول عظیمی را رقم زدیم به این معنا که انضباط بهطور کامل در بودجه مستقر شد و تمامی تبصرهها در داخل بودجه آمدند، درحالیکه در قدیم ممکن بود تبصرههای بودجه معادل خود رقم و عدد بودجه بزرگ باشد همین موضوع باعث قابلدرک شدن بودجه شد لذا بودجه ۱۴۰۰ بسیار راحت تصویب شد. تصور کنید بودجه ۴۰ هزارمیلیاردی شهرداری تهران که اگر یک درصد پرتی در آن باشد چه مبلغی میشود؛ لذا ایجاد انضباط چه در حوزه مالی و چه حوزه کالبدی شهر میتواند از رانت جلوگیری کند. درگذشته شهرداری داشتیم که اساساً با طرح تفصیلی کار نداشت و حتی با گروه ماده ۵ هم کار نداشت و به خود زحمت نمیداد مصوبه گروه ماده ۵ بگیرد، درحالیکه با آمدن ما و فشار شورای عالی شهرسازی بسیاری از موارد گروههای ماده ۵ از سال ۱۳۹۲ مدنظر قرار گرفتند. دولت هم به دنبال ایجاد انضباط مالی نبود، گویی مورد مسالمتآمیز دوطرفهای اتفاق افتاده بود.
حق نداریم همه منابع و ذخایر تهران
را مصرف کنیم
حناچی با تأکید بر اینکه باید شهر را با حداکثر ایجاد عدالت اداره کرد افزود: شهرداری وجود داشت که اعلام میکرد من شهر را با ۲۵ سرمایهگذار اداره میکنم، البته که من نافی آمدن سرمایهگذار به شهر نیستم؛ اما شهری که با ۲۵ سرمایهگذار اداره شود فقط منافع آنها را تأمین میکند و منافع ۸ میلیون دیگر عملاً در محاق قرار میگیرد. تلاش کردیم این شهر با بیش از ۸ میلیون نفر جمعیت ساکن که سرمایهگذارها هم جزو آن هستند، اداره شود و منافع همه را ببینیم و اگر بهرهای در شهر است همه از آن بهرهمند شوند. قطعاً حق نداریم از منابع شهر تهران بهگونهای استفاده کنیم که تمامی باغات را با بارگذاری تحت تأثیر قرار دهیم و تمامی ذخایر تهران را دستخورده کنیم؛ هر دوره تنها باید بهاندازه دوره خود مداخله داشته باشد و حق نداریم همه منابع و ذخایر تهران را مصرف کنیم. دو سال و نیم است ما هر کاری انجام نمیدهیم بلکه تلاش میکنیم کاری که قبول نداریم و به مصلحت شهر نیست را انجام ندهیم.
حقوحقوق ۴ هزار میلیارد تومانی تأمین اجتماعی در دوره قبل داده نشد
شهردار تهران تأکید کرد: امسال اولین سالی بود که پیمانکاران جلوی شهرداری نیامدند و شب عید هم پشت در باقی نماندند. امسال برای اوراق مشارکت با سازمان تأمین اجتماعی به مشکل خوردیم، چراکه در دوره قبل مدیریت شهری حقوحقوق سازمان تأمین اجتماعی داده نشده بود. ادعای سازمان تأمین اجتماعی بیش از ۴ هزار میلیارد تومان است که هنوز حسابرسی نشده ولی واقعیت این است که پرداختنشده است. بیتردید این هنر نیست که از شهر فقط برای اداره دوره خودمان به هر قیمتی عبور کنیم. قانون هم اجازه نمیدهد یک مدیر بیش از یکسوم بودجه سالانه را برای دوره بعد تعهد ایجاد کند درحالیکه در دورههای گذشته چند برابر بودجه برای دوره بعدی تعهد ایجادشده است.
بدهی ۵۰ هزارمیلیاردی شهرداری
وی در تشریح بدهی شهرداری تهران نیز تصریح کرد: بدهیهای شهرداری ثابت نیست و هرلحظه برایمان سود محاسبه میشود. برآورد ما رقمی حدود ۵۰ هزار میلیارد تومان است که شامل همه تعهدات ازجمله بانکی، قضایی، سازمان تأمین اجتماعی، سود و... است. تا زمانی که مراجعه صورت نگیرد و بررسی انجام نشود بدهی قطعی نمیشود؛ ادعا زیاد است ولی آنها را اصلاح میکنیم. تاکنون ۵۰ هزار میلیارد تومان برآورد شده است که ۲۰ هزار میلیارد تومان آن برای بانک شهر بوده است و تا زمانی که اینها را تسویه نکنیم و قدم در راه تسویه آنها نگذاریم نمیتوانیم از تسهیلات جدید استفاده کنیم.
وی افزود: با توجه به تأثیرات اقتصادی ناشی از تحریمها و تورم و شرایط خاص موجود، سختترین شرایط بعد از انقلاب راداریم و در این شرایط خدمات باید با قیمت بالاتری ارائه شود. شرایط کرونا هم افزوده شد که برای شهرداریها دو معنی دارد کاهش درآمد و افزایش هزینهها. همچنین در این شرایط ضرر بسیاری به سیستم حملونقل تحمیل میشود و دولت هم ریالی در این زمینه کمک نکرده است.
موانع سد راه مبارزه بارانت
در شهرداری تهران
شهردار تهران درباره موانع سد راه مبارزه بارانت در شهرداری تهران گفت: بیتردید کسانی که منافعشان تحتالشعاع قرار میگیرد مقاومت میکنند و این مقاومت بعضاً به شکل شکایت قضایی به محاکم است که ما یا در آن پیروز میشویم یا شکست میخوریم و یا از ابزارهای حاکمیتی استفاده میکنیم تا ضرر شهرداری را به حداقل برسانیم و در این مسیر قوه قضاییه خیلی کمک کرده است.
از تخلفات در باغات جلوگیری کردیم
وی ادامه داد: مثلاً در ضوابط باغات ظاهرش خیلی فریبنده بود و در ضوابط برج- باغ اعلام میکرد برای حفظ باغ ۳۰ درصد اجازه سطح اشغال داده میشود تا مابقی باغ حفظ شود؛ اما در عمل اتفاق دیگری روی میداد اولاً تغییر کاربری از باغ به مسکونی رخ میداد و دوم اینکه بارگذاری مثلاً برای پارکینگها برای برج در ۳۰ درصد زیرزمین تأمین نمیشد؛ لذا مجبور میشدند سطح اشغال زیرزمین را تا ۸۰ درصد و بعضاً ۱۰۰ درصد افزایش دهند. بر همین اساس در این دوره از این اتفاق جلوگیری کردیم و در این شرایط کسانی که منافع داشتند تلاش و هزینه میکنند تا مانع ایجاد کنند.
پرونده ۴ هزارمیلیاردی
از سرمایههای تهران
وی ادامه داد: شهرداری و سپاه از هیئتمدیره یاس شکایت کردیم. برآورد قطعی اولیه که با سپاه بر سر آن به توافق رسیدیم رقمی بالای ۴ هزار میلیارد تومان است؛ البته به نظر ما بیشتر از این است. در مورد رسا تجارت که یک کارگذار طرف قرارداد شهرداری بوده، سراغ اموالی رفتهاند که در تصرف شهرداری بوده؛ اما شهرداری سند نداشته و برای گرفتن سندها اقدام کردهاند و در این مسیر مدیریت ارشد شهرداری، آنها را همراهی کرده است. ملکهای زیادی در تصرف شهرداری است ولی ما سند نداریم که اگر بخواهیم اینطور برخورد کنیم چه سرمایهای از سرمایههای شهر از دست شهرداری خارج میشود.حناچی در خصوص اظهارنظر شهردار وقت درباره این پرونده مبنی بر بیاطلاعی از آنچه توسط قائممقام وی، رویداده است، گفت: به اعتقاد من این موضوع درست نیست شهردار نمیتواند بیاطلاع باشد و اگر در این ارتباط حساسیتی نداشته باشد، اساساً این وجه کسب درآمد برای شهر را موجه شناخته باشد. اینکه یک کار غیرمتعارف در آنجا رخداده است محرز است. این موضوع عمدتاً مربوط به منطقه ۲۱ و زمان رفتن آقای نجفی و آمدن آقای افشانی است. بر روی این پرونده ۸ ماه بود که اطلاعات کار میکرد و در این فاصله وقتی ما استعلام کرده بودیم استعلام مثبت داشتیم.
۵۰۰ پرونده فساد
در دوره مدیریت فعلی
وی تأکید کرد: میتوانیم بگوییم امروز تخلفات شهرداری تهران از یک سازمان تشریفاتی به یک سازمان عملیاتی تبدیلشده است. الآن حدود ۵۰۰ پرونده از دوره خودمان فرستادیم و در مورد دو شهردار منطقه نیز افتخار ما این است که در دوره ما با آنها برخورد شد. توافقاتی که توجیه نداشته و توسط بازرسی و حراست گزارششده و در هیئتها بررسی و رأی آن صادرشده است. از پروندههای معروف میتوان به ایران مال اشاره کرد که سهام عام دارد در بررسی تخلفات آن سال گذشته ۵۰۰ میلیارد جرائم از آن دریافت و بخشی از تخلفات تخریب شد و برای بخش دیگر اجازه ادامه داده نشد.
مدیریت شهر بدون عارضه
وی تأکید کرد: اعتقاددارم باید بهگونهای شهر را اداره کنیم که عارضههای آن به حداقل برسد. منابع سالم را به حداکثر برسانیم و بدنه را چابک و هوشمند کنیم. باید از حداکثر امکانات و تجهیزات برای اداره شهر استفاده کنیم. حداکثر توسعه حملونقل عمومی را داشته باشیم و میتوانیم این ادعا را داشته باشیم که چنین کردیم. ما دو لایحه را پیگیری و به سرانجام رساندیم؛ لایحه مالیات بر ارزش افزوده و افزایش سهم شهرداریها که دو هفته پیش تصویب شد. برای تصویب این لایحه به مجلس گفتیم فراکسیونی که ۱۷۰ عضو دارد یعنی ۱۷۰ نفر در آن هستند که موضوعات و معضلات شهرداریها را نیز میفهمند، اگر این لایحه در زمان شما بر زمین بماند باید به آیندگان جواب دهید؛ انتظار ما این است که حمایت کنید و فارغ از رقابتهای سیاسی این موضوع را ملی ببینید. حناچی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا شهردار صادقی با مردم بوده یا خیر؟ گفت: تلاش کردم دروغ نگویم ممکن است با مواردی مواجه شده باشم که به مردم به دلیل مصلحتهای مدیریتی نگفته باشم، ولی به مردم دروغ نگفتم.