ستاره صبح-
فرمول افزایش تولید خودرو
رئیس شورای رقابت به ابعاد مختلف قیمتگذاری بر اساس دستورالعمل جدید برای بخشی از خودروها پرداخت و توضیح داد که این فرمول برخلاف دستورالعمل قبلی که بر تورم بخشی تکیه داشت به میزان تولید متکی است. این در حالی است که طی توافق خودروسازها با وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان گسترش که مسئولیت خودرو در این وزارتخانه را بر عهده دارد قرار است در سال جاری یعنی از دی امسال تا دی سال آینده افزایش ۵۰ درصدی تولید در دستور کار قرار میگیرد. بنابراین درصورتیکه تولید افزایش پیدا نکند هیچ افزایش قیمتی هم برای خودروسازان اعمال نمیشود و از محسنات این فرمول همین جلوگیری از تولید قطرهچکانی است. وی در مورد اینکه برخی معتقدند با این فرمول آزادسازی قیمت خودرو صورت گرفته است، اظهار کرد: ما دستورالعملی دادیم که طی آن شرط سختی برای خودروسازها تعیین کردهایم یعنی افزایش تولید ۵۰ درصدی آنهم در شرایط سخت و تحریمی موجود که به این راحتی امکانپذیر نیست و خودروساز هرچقدر از این شرط دورتر شود به نسبت افزایش قیمت آن نیز کمتر خواهد بود.
چرا با افزایش تولید بازهم خودرو گران میشود؟
شیوا در مورد اینکه پیشتر اعلام کرده بودید دلیل گرانی در بازار خودرو عرضه کمتر از تقاضا است و با افزایش تولید قیمتها متعادل خواهد شد اما اکنون بر این تأکیددارید که با افزایش تولید، قیمت برای خودروسازان افزایش پیدا میکند. این چگونه قابل توجیه است، یادآور شد: ما فعلاً در یک عدم تعادل عرضه و تقاضا قرار داریم و تا زمانی که افزایش تولید وجود نداشته و تعادل برقرار نشود کاهش قیمتی رخ نمیدهد. اکنون با افزایش قیمت نهادههای تولید نمیتوان افزایش قیمت نداشت، بنابراین تا وقتیکه تورم رو به رشد حرکت میکند حتی اگر تعادل بین عرضه و تقاضا رخ دهد بازهم باعث افزایش قیمت تمامشده کالا میشود، ازاینرو ناچار هستیم قیمت را هم افزایش دهیم، پس اینگونه نیست که اگر تولید بالا رود قیمت پایین بیاید. فقط فرق این فرمول این است که افزایش قیمت با افزایش تولید همراه است ولی درگذشته حتی اگر تولید رشد نداشت مجبور بودیم که قیمت را بالا ببریم.
فرمول به نفع خودروساز است؟
شیوا درباره اینکه آیا فرمول جدید بیش از آنکه به نفع مصرفکننده باشد به نفع خودروساز نیست؟ توضیح داد: اگر تولید افزایش پیدا کند حتماً قیمت بازار به دستورالعمل شورای رقابت نزدیک میشود که این به نفع مصرفکننده است. در حال حاضر تعدادی خریدار واقعی در بازار آزاد هستند که قیمت بازار برای آنها آزاردهنده است پس اگر قیمت کاهش یابد حتماً به نفع آنهاست. این فرمول نفع دیگری برای مصرفکننده دارد؛ بهطوریکه در فرمول قبلی چه خودروساز تولید را افزایش یا کاهش میداد درهرصورت با توجه به اینکه تورم بخشی مبنا بود پیاپی افزایش قیمت رخ میداد ولی در فرمول جدید تابع تولید هستیم و اگر اتفاق افتد احتمالاً بازار به تعادل برمیگردد و البته قرار است تولیدکنندگان دیگر هم وارد شوند که موجب تغییر شرایط خواهد شد.
قیمتگذاری خودرو در بهمن
وی در رابطه با اینکه بعد از اعلام دستورالعمل جدید در بازار خودرو افزایش قیمت مشاهده شد آیا با اجرایی شدن، این روند همچنان ادامه خواهد داشت، یادآور شد: پیشبینی میکردیم که در کوتاهمدت این افزایش رخ دهد اما مسئله اینجاست که ما هنوز هیچ افزایش قیمتی در خودروها و با فرمول جدید اعمال نکردهایم بلکه فعلاً در حال دریافت نظر کارشناسان در این رابطه هستیم و از بهمنماه رسماً اعمال خواهد شد که اگر مشکلی پیش بیاید یا کارشناسان نظر دیگری درباره فرمول داشته باشند در شورای رقابت موردبررسی قرار میگیرد اما این شعارها و انتقادات در صورت عدم ارائه پیشنهاد کارشناسی شده قابلقبول نیست.
تا رانت هست دلالانهم هستند
شیوا در مورد اینکه درروش قبلی گفته بودید حضور دلالان به حداقل رسیده آیا در فرمول جدید تضمینی وجود دارد که با توجه به کاهش فاصله قیمت بین بازار آزاد و دستورالعمل شورای رقابت حضور دلالان حذف شود، توضیح داد: به هر صورت یک رانتی بین قیمت منصفانه شورای رقابت و قیمت بازار وجود دارد و این موجب حذف قطعی دلالان نخواهد شد، ولی در فرمول جدید تلاش کردیم که این اختلاف جدید به حداقل رسیده و حضور دلالان نیز کمتر شود. بنابراین اگر بتوانیم قیمت بازار را به قیمت شورای رقابت نزدیک کنیم حتماً این رانت و دلالی و واسطهگری حذف میشود.
جلوی مافیای بازار خودرو را بگیرید
شیوا با تأکید بر اهمیت نظارت بیشتر بر بازار خودرو و کنترل دلالان و واسطه گران اظهار کرد: لازم است مسئولین نظارتی تلاش کنند واسطهگران و دلالان سازمانیافته را تحت نظارت قرار داده و از بین ببرند تا بازار خودرو دست گروههای خاص مافیایی نباشد. وی در موردانتقاد سازمان بازرسی به فرمول جدید درباره افزایش قیمتی که به دنبال آن رخ خواهد داد، یادآور شد که احتمالاً طی جلسهای از مسئولان سازمان بازرسی دعوت خواهیم کرد و با آنها صحبت میکنیم و فرمول جدید را توضیح خواهیم داد تا با دریافت نظرات کارشناسی تصمیمگیری شود. بنابراین تا هنگامیکه واردات خودرو متوقف باشد و بازار بهصورت انحصاری پیش برود شورای رقابت هم در مورد خودروهایی که بازار رقابتی هم ندارند فرمول قیمتگذاری تعیین میکند تا خودروها باقیمت منصفانه در اختیار مصرفکننده قرار گیرد.