محسن هاشمی رفسنجانی خطاب به شهردار تهران نوشت: عوامفریبی نکنید، قطارها را به فوریت تأمین کنید، مترو احتیاج به حداقل ۱۵۰۰ واگن دیگر برای خطوط ۷ گانه و ۱۵۰ ایستگاه افتتاحشده خود دارد. آدرس غلط ندهید. به گزارش اعتماد، محسن هاشمی رفسنجانی نوشت: مدتی است که بحث واگن بانوان در قطارهای مترو تهران در سطح خبرهای مهم رسانه ملی، روزنامهها و البته شهرداری تهران مطرحشده است. از سال ۱۳۷۷ که اولین بخش از خطوط مترو تهران با حضور جناب آقای خاتمی رئیسجمهور وقت افتتاح شد، در جلسات مدیریتی شرکت راهآهن شهری تهران و حومه (و مترو) با توجه به شلوغی بحث راحتی بانوان در قطارها مطرح شد. با بررسی میدانی در حملونقل عمومی کلانشهرهای جهان، نتیجهگیری شد که با توجه به شلوغی و فشرده شدن مسافران در واگنهای متروکه گهگاه مجبور میشوند در ساعات پیک مسافری با فشار مسافران را داخل واگنها کنند و درها را به زور ببندند، مناسب است که فضای مناسبتری در اختیار بانوان قرار گیرد. تصمیم اینطور اعلام شد که ۷ واگن قطار متروی تهران برای بانوان و ۵ واگن برای آقایان در نظر گرفتهشده است. بدین معنی که بانوان اجازه ورود به همه واگنهای قطار دارند، ولی مردان فقط اجازه ورود به ۵ واگن را خواهند داشت.
این تصمیم به خوبی، بدون حاشیه و مشکل و دغدغه موردپسند عامه مردم و به خصوص بانوان قرار گرفت و سالها در متروی تهران اجراشده است. کمکم که خطوط و ایستگاهها و سفرها با مترو افزایش یافت و رکورد ۷/۲ میلیون سفر در روز با مترو در تهران شکسته شد و ازدحام کمتر در واگن مخصوص بانوان دیده میشد، گهگاه بعضاً آقایان به همراه بانوان خود به واگنهای بانوان نیز میرفتند.
بعد از اتمام اپیدمی کرونا و شلوغ شدن مجدد مترو و افزایش سفرها که به نظر هماکنون از ۲ میلیون سفر در روز گذشته است و با از دور خارج شدن تعدادی از قطارهای موجود برای اورهال، تعمیر و نگهداری و خرابی قطارها در هنگام بهرهبرداری فشار بر مسافران و مخصوصاً آقایان در ساعات پیک جدیتر شد و مترو کمکم از نظم موجود خود خارج و مجدداً بحث آقایان و بانوان مطرحشده است؛ لذا نباید آدرس غلط داد و همانطور که رهبر معظم انقلاب فرمودند به جای حل ریشهای مشکلات به حاشیه پرداخت. چرا متأسفانه مانند بقیه مسائل کشور ازجمله تورم، اشتغال، شدت انرژی، سیاست خارجی و... با هیاهو آدرس غلط به مردم داده میشود و در این مورد نیز آدرس غلط است، زیرا مشکل اصلی و ریشهای کمبود قطار است. مترو امکان اعزام هر ۲ دقیقه یک قطار را در بطن خود دارد و هر خط میتواند روزانه حداقل یکمیلیون سفر را ساماندهی کند. ولی به دلیل کمبود قطارها و خرابی واگنها تعداد اعزام قطارها به ۴ دقیقه در خطوط یک و دو و در خطوط دیگر به ۵، ۷ و ۱۵ دقیقه یک قطار رسیده است، لذا همانطور که بارها گفته شد باید واگن و قطار تأمین شود. دولت، وزارت کشور به نظر دنبال تأمین تجهیزات متحرک مترو نیستند و در حد حرف باقیمانده است. البته صدای اعتراض واقعی نیز از شورای شهر و شهردار هم شنیده نمیشود. شهردار به جای طرح ریشهای مشکل در سیما ظاهر میشود و از دیوار ثابت بین واگنها خبر میدهد که امنیت مسافران را هم دچار مشکل میکند و متأسفانه کورسویی که برای تأمین قطار در اواخر سال گذشته پیداشده بود، مجدداً به خاموشی گرایید. دولت و انگار مدیریت شهرداری تأمین قطار را در اولویتها خود قرار ندادهاند.
رشد ۱۶ درصدی تلفات حوادث رانندگی در سال گذشته
سازمان پزشکی قانونی اعلام کرد: آمار جانباختگان حوادث رانندگی در سال گذشته (۱۴۰۱)، ۱۹ هزار و ۴۹۰ نفر گزارش شده است و این رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن (۱۴۰۰) که آمار تلفات ۱۶ هزار و ۷۷۸ نفر بود، ۱۶.۲ درصد افزایش یافته است. ایرنا: از کل تلفات تصادفات در سال گذشته ۱۵ هزار و ۴۳۹ نفر مرد و چهار هزار و ۵۱ نفر زن بودند همچنین از کل تلفات ۱۳ هزار و ۵۴۳ نفر در محورهای برون شهری، چهار هزار و ۶۲۰ نفر در مسیرهای درون شهری و باقی موارد در سایر محورها جان خود را از دست دادهاند. در این مدت، استانهای فارس با یکهزار و ۵۶۷، سیستان و بلوچستان با یکهزار و ۴۵۳ و تهران با یکهزار و ۴۳۹ فوتی بیشترین و استانهای ایلام با ۱۸۰، چهار محال و بختیاری با ۲۲۹ و اردبیل با ۲۵۱ فوتی کمترین تلفات حوادث رانندگی را داشتهاند. بر اساس این گزارش، در سال ۱۴۰۱ بر اساس آمارهای موجود ۳۶۹ هزار و ۲۷۹ مصدوم حوادث رانندگی به مراکز پزشکی قانونی مراجعه کردند که از این تعداد ۲۶۰ هزار و ۳۰۰ نفر مرد و ۱۰۸ هزار و ۹۷۹ نفر زن بودند. آمار مصدومان تصادفات نیز در سال گذشته نسبت به سال قبل از آن ۱۶.۴ درصد بیشتر شده است. در اسفند سال گذشته آمار تلفات حوادث رانندگی با رشد ۳۰.۴ درصدی مواجه بود. در این ماه، یکهزار و ۷۴۵ نفر (یکهزار و ۳۷۵ مرد و ۳۷۰ زن) در تصادفات جان باختند؛ در حالی که این رقم در مدت مشابه سال قبل از آن یکهزار و ۳۳۸ نفر بود. تعداد مصدومان حوادث رانندگی نیز که در این ماه به مراکز پزشکی قانونی مراجعه کردند. ۲۸ هزار و ۱۶۶ نفر بود که نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن ۱۶ درصد افزایش نشان میدهد. بر اساس آمارهای موجود در سال ۱۴۰۱ بیشترین تعداد کشتههای حوادث رانندگی در شهریور با یکهزار و ۹۷۳ فوتی و کمترین آن در بهمن با یکهزار و ۳۷۳ فوتی ثبت شده است. همچنین بیشترین رشد تلفات حوادث رانندگی در این سال در اسفند گزارش شده که برابر با ۳۰.۴ درصد رشد نسبت به اسفند سال قبل از آن است.