سال ۱۴۰۱، برای مجسمهها به اندازه ۱۴۰۰ بدیمن نبود، اما چندان هم بیحاشیه نبود. سالی که گذشت ماجراهای خود را برای مجسمههای شهری رقم زد؛ حاشیههایی که از اوایل سال با ماجرای لنگه کفش مجسمه پرویز تناولی آغاز شد و تا پایان سال با مجسمههای میدان فردوسی و حر ادامه یافت. در ادامه بخشهایی از گزارش ایسنا را درباره سرگذشت مجسمههای شهری در سال گذشته را میخوانید:
تبدیل شدن به «میرزاکوچکخان جنگلی»
مجسمه میرزا کوچک خان جنگلی که در پارک میرزا کوچک خان اصفهان نصب شده است، در ابتدا برای «بزرگمهر بختگان» ـ پزشک، ستارهشناس و وزیر انوشیروان ساسانی که بر اساس برخی منابع تاریخی ظهور پیامبر اسلام را پیشبینی کرده بود، ساخته شده بود. ولی بعد از ساخت، حدود سه ماه در وسط میدان بزرگمهر اصفهان در انتظار نصب باقی مانده بود، تا اینکه پس از ممانعت مسئولان زیباسازی برای نصب، مجسمه توسط جرثقیلهای بزرگ در حالی که دو پاره شده بود از محل نصب، بارگیری و منتقل کردند. ولی چند ماه بعد این مجسمه با ماهیت دیگری در پارک میرزا کوچک خان اصفهان نصب شد. این مجسمه در سال ۱۴۰۱ به دلیل تغییر مدیران و برخی ملاحظات، قرار شد با اعمال تغییراتی در برخی اجزاء آن از جمله سر و گردن، شانهها و بخشهای دیگر به مجسمه میرزا کوچک خان تبدیل شود.
جمعآوری «مجسمههای چهارراه
طهماسبآباد» کرمان
«مجسمههای چهارراه طهماسبآباد» کرمان که قرار بود اشارهای نمادین به بحران آب داشته باشند و یادبودی باشند از باغ طهماسبآباد که زمانی در این منطقه وجود داشته، چیزی از آنها باقی نمانده و حذف شدهاند. حالا دیگر مجسمهها نیستند و بهانه جمعآوریشان را «غمگین بودن» آنها عنوان کردند.
نصب لنگه کفش بر مجسمه تناولی
۱۲ اسفند ۱۴۰۰ خبر به سرقت رفتن لنگه کفش مجسمه پرویز تناولی در پارک شفق تهران منتشر شد. در سال ۱۴۰۱ اعلام شد لنگه کفشی جدید خودسرانه و بدون هماهنگی با هنرمند جایگزین شده است. این اتفاق در حالی رخ داده بود که به گفتهی فرزند تناولی لنگه کفش سرقت رفته ۴۰ میلیون تومان ارزش داشت و در حالی که قرار بود این لنگه کفش با تأیید خود تناولی ساخته شود، خودسرانه و لنگه به لنگه ساخته و نصب شد!
و اما مجسمه فردوسی...
با انتشار خبر دو رنگ شدن مجسمه فردوسی و هشدارهای کارشناسان مبنی بر اینکه این اتفاق، اولین و آخرین نمونه نخواهد بود، مجید قادری ـ معاون فرهنگی هنری سازمان زیباسازی تهران ـ طی گفتوگویی با ایسنا در دیماه ۱۴۰۱ اعلام کرد که پیرو اجرای طرح ساماندهی و بهسازی المانهای شهری به ویژه مجسمههای فاخر شهری، برنامهریزی جدی برای کارشناسی وضعیت فعلی مجسمههای شهری و مرمت آثار در دستور کار قرار دادهاند که در همان راستا مرمت تندیس فردوسی اثر استاد صدیقی هم به محض شرایط مناسب آب و هوایی اجرا، آغاز خواهد شد. ولی بعد از گذشت چندماه، مجسمه فردوسی همچنان در همان شرایط است؛ با این حال قادری این نوید را به ایسنا داده است که مجسمه امسال توسط ایتالیاییها ترمیم خواهد شد.
رونمایی از تندیس سائوشچین و سردیس سعدی
آیین رونمایی از تندیس سائوشچین و سردیس سعدی با حضور جمعی از مسئولان در باغ جهان نمای شیراز برگزار شد. تبادل این دو سردیس با هدف فرصتی برای شناخت بهتر و پیوند عمیقتر مردم دو شهر و طبیعتاً الهامبخش و بسترساز تقویت تبادلات گردشگری صورت گرفته است.
بازگشت مجسمههای جاکومتی
به موزه هنرهای معاصر
پس از حدود پنج سال، دو مجسمه معروف آلبرتو جاکومتی به فضای عمومی موزه هنرهای معاصر تهران بازگشتند و برای نخستین بار مجسمهای از ایلا هیلتونن، همزمان با یکصد و یکمین سال تولد وی در فضای خروجی گالری ۹ جانمایی شد. اثر آلبرتو جاکومتی با عنوان «مرد در حال قدم زدن ۱» با اندازه ۱۸۲/۵ سانتی متر و «زن ایستاده ۱» با اندازه ۲۶۷/۵ سانتی متر برنز (۱۹۶۰) در گالری یک و اثر ایلا هیلتونن با عنوان « آب زندگانی (۶-۱۹۷۵ )» با اندازه ۷۳ در ۶۳ در ۲۱۴ سانتی متر، از مجموعه گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران در فضای داخلی موزه جانمایی شد.
تبدیل چنار ۳۵۰ ساله به مجسمه مولانا
یکی از تنههای خشک در باغ فردوس، چنار ۳۵۰ سالهای است که با قطر سه متر پس از گذراندن دوران سرسبزی و شادابی خشک و تا یک ارتفاعی باقی مانده و حذف نشده که توسط هنرمند چوب تراش به نام استاد عالی، با استفاده از ابزار لازم در همانجا بدون جابه جایی به شکل مولانا طراحی و تراشیده شد تا به صورت جلوهای بصری برای شهر درآید. این اقدام ناخودآگاه به نوعی خودجوش ترین کارگاه هنر شهری است که در آن ارتباط عمیقی بین هنر، هنرمند و مردم شکل گرفته است.