ستاره صبح - الهام روحانی: متأسفانه به دلیل کاهش نسبی رفاه خانوار و فقیرتر شدن مردم نسبت به سالهای گذشته شاهد هشدار کارشناسان درباره افزایش روند بازماندگی و ترک از تحصیل به خصوص در دوره متوسطه دوم بوده و هستیم. در این ارتباط مرکز پژوهشهای مجلس گزارشی منتشر کرد که در آن آمده است: «بهطور کلی میتوان گفت که بازماندگی از تحصیل با وضعیت رفاه خانوار مرتبط است.» جزییات بیشتر را در ادامه میخوانید.
تعداد بالای ترک تحصیل
مرکز پژوهشهای مجلس گزارش داد «نرخ جذب بســیار ناچیز کودکان بازمانده از تحصیل در کنار تعداد بالای ترک تحصیل ســالیانه (از ۳۴۷ هزار نفر تا ۲۷۰ هزار نفر) سبب شده روند بازماندگی از تحصیل در نظام آموزش و پرورش روبه رشد باشد. بر اساس این گزارش تعــداد ۹۱۱ هزار ۲۷۲ کودک لازمالتعلیم در ســال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ از تحصیل بازماندهاند و تعداد ۲۷۹ هزار ۱۹ دانشآموز در ســال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ ترک تحصیلکردهاند.»
تبعیض
کودکان بازمانده از تحصیل کودکانی هستند که به دلیل تبعیض طبقاتی، تبعیض جنسیتی، فقر فرهنگی و سایر محدودیتها و محرومیتها از تحصیل بازماندهاند؛ کودکانی با گروه سنی ۶ تا ۱۸ سال که به دلایل مختلف در هیچیک از مقاطع تحصیلی مشغول به تحصیل نیستند. اواخر ماه گذشته بود که معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش در نشست خبری خود اعلام کرد: «ابتدای سال تحصیلی جاری در سامانه سیدا تعداد دانشآموزان ثبتنامشده در مدارس اعلام شد و آمارها حاکی از آن بود که ۲۰۴ هزار و ۳۱۲ نفر بازمانده از تحصیل هستند.» به گفته معصومه نجفی پازوکی «۲۰ دلیل برای عدم حضور دانشآموزان در مدارس مشخصشده که فوت کودک، تحصیل در منطقه دیگر، ابتلا به بیماری صعبالعلاج یا فقر خانواده از این جمله است. بهعنوانمثال ۹۶ نفر ازدواجکردهاند که نمیتوانند به مدرسه بروند، ولی ما میتوانیم نزد آنها رفته و بسته آموزشی ارائه کنیم. البته سن دانشآموزان ازدواجکرده بالای ۱۲ سال است.» با این وجود آماری که معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش اعلام کرده صرفاً برای کودکان تا ۱۱ سال است. این در حالی است که در گزارش مرکز پژوهشهای مجلس با محاسبه تمام ردههای سنی تا آموزش متوسطه دوم، تعداد ۹۱۱ هزار ۲۷۲ دانشآموز در سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۴۰۱ از تحصیل بازماندهاند.
روند صعودی بازماندگان از تحصیل
گزارش مرکز پژوهشهای مجلس آمده از سال تحصیلی ۱۳۹۴-۱۳۹۵ تا سال تحصیلی ۱۳۹۸-۱۳۹۹ تنها ۱۷۸ هزار ۲۳۸ دانشآموز به چرخه تحصیل برگشتهاند که این آمار کمتر از ۵ درصد کل دانشآموزان بازمانده از تحصیل در این بازه زمانی است. همچنین در گزارش مرکز پژوهشهای مجلس آمده که تعداد دانشآموزان ترک تحصیلی در سال تحصیلی ۱۳۹۴-۱۳۹۳ برابر با ۳۴۷ هزارو ۲۰۳ نفر بوده که با کاهش ۲۲ درصدی در سال تحصیلی ۱۳۹۹-۱۳۹۸ به عدد ۲۷۰ هزار ۵۵۵ نفر رسیده است. این کاهش ۲۲ درصدی مربوط به دوره دوم متوسطه است که در همین بازه زمانی مذکور از ۱۹۹ هزار نفر به ۴۵ هزار نفر کاهشیافته اما در سوی دیگر، آمار دانشآموزان ترک تحصیل دوره ابتدایی و متوسطه اول در این بازه زمانی رو به رشد بوده بهرهوری که در دوره ابتدایی شاخص مذکور از ۷۸ هزار نفر به ۹۹ هزار نفر و دو دوره متوسطه اول از ۶۰ هزار نفر به ۱۲۴ هزار نفر افزایشیافته است. درحالیکه حاضر در سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۴۰۱ آمار ترک تحصیل با رشد ۳ درصدی به ۲۷۹ هزار ۱۹ نفر رسیده است.
بیشترین ترک تحصیل در 5 استان
تعداد دانشآموزان بازمانده از تحصیل در برخی استانها نرخ بیشتری دارد، آن طور که در گزارش مرکز پژوهشهای مجلس آمده «پنج استان سیستان و بلوچستان، آذربایجان، خراسان رضوی، خراسان شمالی و گلستان در سال تحصیلی ۱۳۹۵-۱۳۹۴ بیشترین فراوانی نســبی بازماندگان از تحصیل را داشــتهاند که در همین پنج استان در ســال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ نیز دارای بیشترین فراوانی نسبی هستند. از میان همه اســتانهای کشور، استان سیســتان و بلوچستان در دو شــاخص بازماندگی از تحصیــل و ترک تحصیل وضعیت بســیار نامناسبتری دارد بهرهوری که در سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ تعداد ۱۴۵ هزار ۳۴۰ نفر معادل بیش از ۱۸.۲ درصد از جمعیت دانشآموزی این استان بازمانده از تحصیل هســتند و در سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ بیش از ۴ درصد از جمعیــت دانشآموزی آن اســتان ترک تحصیلکردهاند.» این گزارش به این نتیجه رسیده که «بهطور کلی میتوان گفت که بازماندگی از تحصیل با وضعیت رفاه خانوار مرتبط است.» برگرفته از ایرن مهرگان به نقل از خبر آنلاین)