رئیس کمیته ایمنی و مدیریت بحران شورای شهر تهران بابیان اینکه ساختمان ۱۵۳ خیابان بهار در فهرست ۱۱ هزار ساختمان پرخطر پایتخت قرار نداشت، گفت: شورای ششم در برنامه چهارساله چهارم شهرداری تهران آورده است که سالانه باید حداقل یک هزار ساختمان از ۱۱ هزار ساختمان پرخطر تعیینشده در گزارش سازمان آتشنشانی، با پیگیری شهرداریهای مناطق و انجام عملیات مربوط به ایمنسازی، تأییدیه ایمنی را دریافت کنند.
احکام شهرداری تهران بازدارندگی ندارد
به گفته مهدی چمران، رئیس شورای اسلامی شهر تهران، ساختمان 153 بهار به دلیل تغییر کاربری غیرمجاز پارکینگ به انبار و دپوی مواد اشتعالزا با حکم گروه ماده صد مهر و موم شده بود، اما مالک ساختمان به صورت غیرقانونی اقدام به فک مهر و موم آن کرده بود. همچنین سید جعفر شربیانی، عضو هیئترئیسه شورای دراینباره گفت که «حادثه ساختمان ۱۵۳ خیابان بهار بار دیگر نشان داد که احکام شهرداری تهران بازدارندگی ندارد و به نظر میرسد احکامی که شهرداری در حوزه شهرسازی صادر میکند، فاقد ضمانت اجرایی است.»
ماجرای فک مهر و موم ساختمان 153
مهدی بابایی، رئیس کمیته ایمنی و مدیریت بحران شورای اسلامی شهر تهران دراینباره به ایلنا گفت: شهرداری در ۱۹ بهمن از دادستانی برای مهر و موم مجدد ساختمان خیابان بهار رأی گرفته بود ولی مالک ساختمان به صورت غیرقانونی آن را فک مهر و موم کرده بود. البته باید توجه داشت که قانونگذار برای جریمه فک مهر و موم غیرقانونی مربوط به احکام گروه ماده صد، شش ماه زندان را به عنوان مجازات تعیین کرده است. از زمان فک مهر و موم غیرقانونی ساختمان ۱۵۳ خیابان بهار، همکاران شهرداری تهران مکاتبات مختلفی را برای اخذ رأی جلب مالک متخلف این ساختمان انجام داده بودند و پیش از وقوع حادثه آتشسوزی، فرآیند قضایی این مسئله در حال طی شدن بود. در همین راستا نیز همکاران شهرداری در تاریخ ۱۹ بهمن از دادستانی تهران رأی گرفته بودند که همراه با نیروهای انتظامی نسبت به مهر و موم مجدد این ساختمان اقدام کنند و در صورت ممانعت مالک، او را جلب کنند، چراکه پیش از این حکم نیز همکاران شهرداری یکبار دیگر هم برای مهر و موم مجدد این ساختمان اقدام کرده، اما با مقاومت مالک مواجه شده بودند. البته گفته میشود که مالک یک مهلت موقتی را برای تخلیه ساختمان از دستگاه قضایی گرفته بود و به همین دلیل، مهر و موم مجدد این ساختمان به تأخیر افتاده بود.
۱۲۹ ساختمان بحرانی تهران تعیین تکلیف شوند
بابایی گفت: سال ۱۴۰۱، تعداد ۱۰ ساختمان از ۱۲۹ ساختمان بحرانی ناایمن تا حدی ایمنسازی شده و از حالت بحرانی خارجشدهاند. برآورد میکنیم که تا پایان امسال نیز تعداد ساختمانهای ناایمن بحرانی به ۱۰۰ ساختمان یا حتی کمتر از آن برسد. همچنین برنامه داریم که تا پایان سال ۱۴۰۲، تمام ۱۲۹ ساختمان بحرانی ناایمن تعیین تکلیف شوند و از فهرست ساختمانهای دارای وضعیت بحرانی از نظر خطر آتشسوزی خارج شوند.
۳۳ هزار ساختمان ناایمن در معرض حریق
وی افزود: بر اساس گزارش سازمان آتشنشانی شهرداری تهران از نظر تهدید وقوع حریق، ۳۳ هزار ساختمان ناایمن در سطح پایتخت وجود دارد. البته این ساختمانها در دستهبندیهای «بسیار پرخطر» یا همان «بحرانی» شامل ۱۲۹ ساختمان به همراه ۱۱ هزار ساختمان «پرخطر» و ۲۲ هزار ساختمان میان خطر و کمخطر قرار دارند. بررسیهای من نشان میدهد که ساختمان ۱۵۳ خیابان بهار در فهرست ۱۱ هزار ساختمان پرخطر تهران قرار نداشت. وی افزود: بر اساس برنامه چهارساله چهارم شهر تهران، باید تا پایان سال ۱۴۰۲، تمام ۱۲۹ ساختمان بحرانی تعیین تکلیف شوند و تا پایان زمان اجرای برنامه یعنی سال ۱۴۰۴، حداقل چهار هزار ساختمان از ۱۱ هزار ساختمان پرخطر نیز تأییدیه ایمنی بگیرند.
وزارت کار و صمت مسئول ایمنسازی کارگاهها
رئیس کمیته ایمنی و مدیریت بحران شورای شهر تهران در بخش دیگری از اظهارات خود به مسئولیت حقوقی حوادثی نظیر گلاسکو و آتشسوزی ساختمان ۱۵۳ خیابان بهار اشاره کرد و گفت: در رأی قطعی حادثه گلاسکو، شهرداری تهران درصد کمی مقصر شناختهشده بود و درصد تقصیر نهادهای دیگر مرتبط با این حادثه عمدتاً از شهرداری بیشتر بود، به نحوی که وزارت کار، وزارت صمت و سایر نهادهایی که مسئولیت ایمنسازی کارگاههای تجاری و صنعتی را بر عهدهدارند نیز در حادثه گلاسکو به عنوان مقصر شناختهشده بودند. مأموران وزارت کار ضابط قضایی محسوب میشوند و اگر ببینند که یک کارگاه، ضوابط ایمنی را رعایت نمیکنند، رؤسا میتوانند نسبت به مهر و موم آن کارگاه اقدام کنند، این در حالی است که در قانون چنین اختیاری به مأموران شهرداری تهران داده نشده است، بنابراین تمام دستگاههای مربوطه در حوادثی مانند گلاسکو و آتشسوزی ساختمان ۱۵۳ خیابان بهار مقصر هستند.