ناتاشا رایت
27 فوریه 2023
تارنمای استراتژیک کالچر
برگردان و کوتاه سازی علیاصغر شهدی
[email protected]
خروج داوطلبانه تولیدکنندگان غربی از روسیه به سمت تولیدکنندگان چین این امکان را داده تا با جایگزینی سهم خود در بازار اروپا توسعه یابند.
شورای اتحادیه اروپا در ماه جاری قطعنامه جدیدی را درباره محدودیت واردات مشتقات نفتی روسیه به تصویب رساند. پرسش این است که آیا این اقدام باعث اختلال یا آسیب رساندن به تولیدکنندگان روسی خواهد شد؟ تصمیم بروکسل چگونه بر امنیت انرژی اروپا تأثیر خواهد گذاشت؟ آیا این تصمیم به آنها در جنگ ترکیبی علیه روسیه کمک خواهد کرد؟
اگرچه قیمت نفت در چند ماه گذشته با پیشبینی افزایش مجدد تولید در نیمه دوم سال 1402 (2023) اندکی کاهشیافته است اما نفت روسیه که در حال پالایش و فرآوری است، موفق شد مسیرهای خود به خریداران جدید را در قلمرو کشورهایی که به عنوان طرف ثالث عمل میکنند، یعنی در کشورهایی که عضو اتحادیه اروپا نیستند شناسایی کند. این قطعنامه امکان معافیت از این موارد را فراهم میسازد. آنها میتوانند نفت خام روسیه را با نفت سایر کشورها مخلوط و سپس آن را در بازار اروپا نیز عرضه کرد.
به این ترتیب یک بشکه نفت خام از کشور ثالث ممکن است با مخزن عظیمی از نفت صادرشده از روسیه مخلوط شود و با دور ماندن از تحریم مانند سابق در اتحادیه اروپا به بازار عرضه شود. لذا اندازهگیری میزان نفت روسیه در مخلوط نهایی دشوار میشود.
هند نقش کلیدی در این عملیات دارد زیرا به عنوان یک واسطه در مسیرهای تجاری زنجیره تأمین ظاهر میشود. در حال حاضر هند مقام سوم را در واردات انرژی و صادرات مشتقات نفتی در دنیا دارد.
مقامات بلندپایه در اتحادیه اروپا و غرب با بستن چشم خود به خوبی میدانند که این افعال در حال انجام است.
نکته جالبتوجه اینکه هند در سال گذشته واردات نفت از روسیه را 33 برابر افزایش داده که هرگز در تاریخ تجارت نفت و انرژی اتفاق نیفتاده است.
هدف اصلی غرب برای آسیب رساندن به روسیه با صرف مبالغ گزاف از خزانه اتحادیه اروپا با شکست روبرو شده است. علاوه بر این، آنها رقابت خود را در بازار جهانی از دست دادهاند. فرآیندهای جدیدی در هند و چین با دسترسی به نفت روسیه با قیمتهای پایین در حال وقوع است.
در همین حال، روسیه و چین بدون توجه به دیگران به راه خود ادامه میدهند. برای مثال در شهر کالینینگراد روسیه با کمک آلمان، تولید خودروی جدید در شرکت آوتوتور Avtotor شروع به کارکرد که قبل از اعمال تحریمها، خودروهای BMW را مونتاژ میکرد اما به محض اینکه شرکتهای غولپیکر خودروسازی غربی به دلیل تحریمها شروع به ترک بازار روسیه کردند، این جایگاه به سرعت توسط چینیها پر شد.
اگرچه برنامههای چینی بهطور غیرقابل مقایسه بلندپروازانِ تر هستند. مونتاژ خودروهای بیمو، هیوندای و کیا قبلاً در شرکت اوتوتور در کالینینگراد روسیه انجام میشد اما در سال 1401 (2022) به دلیل لغو تمام قراردادها با شرکای غربی متوقف شد. اما سپس Avtotor قراردادهای جدیدی را با سه تولیدکننده چینی در مرداد 1401 (آگوست 2022) امضا کرد. اولین برند کیائی Kaiyi در دیماه 1401 (ژانویه 2023) توسط شرکت چینی راهاندازی شد.
وضعیت مشابه در سایر شرکتهای غولپیکر روسیه در حال اتفاق است. تولیدکنندگان چینی در حال پر کردن جایگاههای خالی همتایان غربی خود هستند. دولت روسیه به حمایت مالی از تولیدکنندگان داخلی و تقویت تولید در داخل روسیه ادامه میدهد و تمام فرآیندهای عملیاتی در حال انتقال به خاک روسیه است. چین برخلاف شرکای غربی سابق خود، خواسته و اولتیماتوم سیاسی را تحمیل نمیکند و یک شریک تجاری قابل پیشبینی است. بنابراین روسیه و جهان به جز غرب با آغوش باز از چین استقبال میکنند. ژاپن درگذشته بزرگترین صادرکننده خودرو بود و همچنان نیز چالش بزرگی برای صنعت صادرات ایالاتمتحده به شمار میرود. چین امروزه یک چالش بزرگ برای همه است به خصوص برای ایالاتمتحده، ژاپن و آلمان به طوری که از سال 1399 (2020) صادرات خودروهای چینی به جهان سه برابر افزایشیافته است.
· چین معتقد است که در آینده روابط روسیه و اتحادیه اروپا دوباره به حالت عادی بازخواهد گشت و خودروهای چینی مونتاژ شده در روسیه به بازار اروپا خواهند رسید. چینیها میدانند که چگونه صبورانه منتظر لحظه مناسب باشند و استراتژیک فکر کنند. صرفنظر از روش، فرآیندهای آینده و روابط بینالمللی بیشتر توسعه مییابد. خروج داوطلبانه تولیدکنندگان غربی از روسیه به تولیدکنندگان چینی این امکان را داده تا به زودی جای خالی بقیه را در بازار اروپا پر کنند.