آلبرت بغزیان، استاد اقتصاد دانشگاه تهران
لایحه ایجاد سازمان بازرگانی و تنظیم بازار برای نگارنده جای تعجب دارد. زمانی اصرار بر ادغام بود و امروز اصرار بر تفکیک! می بینیم وقتی تلاش ها برای تفکیک این حوزه ها موثر واقع نشده دولت به سراغ ایجاد سازمانی جدید رفته است!
تفاوت این سازمان با وزارت این است که به وزیر نیاز ندارد و برای سکانداری اش منتظر تایید مجلس نمی مانند. چندی پیش طنزی در برخی محافل نقل می شد که می گفت: "در کشور های پیشرفته دنیا برای تصدی پست های مختلف نیروهای توانمند تربیت می شود، ولی در برخی کشورها برای افراد پست طراحی می کنند!
آن بدنه بازرگانی و تجارت که از ادغام عجولانه و غیر کارشناسی متضرر شده بود سعی کرد وزارت خود را دوباره به دست آورد و وقتی نتوانست زور می زند تا به شکل یک سازمان به استقلال برسد. قبلا وزارت بازرگانی داشتیم حالا می خواهیم سازمان بازرگانی داشته باشیم.
بازرگانی کشور در حوزه غیر نفتی آنقدر مهم است که بتواند نهاد و سازمانی در سطح وزارت داشته باشد. اما مشکل امروز ما داشتن تیم اقتصادی خوب و قوی است اگر چنین تیمی وجود داشت یک معاون بازرگانی و تجارت خوب می توانست در کنار وزیر صمت امور مربوطه را مدیریت کند. ما برای پست های اقتصادی مشکل نیرو داریم. تیم های اقتصادی کشور در گذشته و حال نشان داده اند که از توانمندی لازم برخوردار نبوده اند.
ایجاد یک تشکیلات ضامن تحول در آن حوزه نیست یک تیم اقتصادی قوی می تواند از امکانات موجود استفاده کند و بدون هزینه تراشی و بدون ایجاد دفاتر و ... کار کنند. اگر هدف مدیریت درست است می توان در همین بستر مسائل بازرگانی را اداره کرد.
در سه حوزه صنعت، معدن و تجارت به اندازه سه وزارت کار وجود دارد. صرف تغییر ساختار و درست کردن سازمان نمی تواند مشکلات را بهبود ببخشد. نه آن ادغام در دولت احمدی نژاد توانست مشکلی حل کند و نه این تفکیک می تواند باری از دوش اقتصاد و بازرگانی بردارد. ما افراد توانمند در سطح مدیریتی نیاز داریم ما به تشخیص مشکل و سپس به راه حل های درست احتیاج داریم. وگرنه تفکیک و ادغام ما را به نتیجه مطلوب نمی رساند.
مجلس هر روز ما را با طرح ها و لایحه هایش شگفت زده می کند. گویی یک نفر را به گوشه رینگ انداخته اند و تا می خواهد تکانی بخورد مشت بعدی را می زنند! مشکل خودرو در کشور هنوز حل نشده است. حالا بحث ایجاد یک سازمان جدید مطرح شده است. خودرو در وزارت صمت می ماند و مساله واردات خودرو به این سازمان جدید محول می شود. کشور سابقه نهاد های موازی و تداخل مسئولیت ها را دارد و می توان پیش بینی کرد که وضعیت بعد از ایجاد این سازمان نور علی نور خواهد بود. نگارنده گمان می کند بعد از حذف بخش تجارت از وزارت صمت دیگر باید به این مجموعه وزارت صم گفت، خدا به خیر کند!