سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیطزیست ضمن توضیح درباره علت حل نشدن معضل آلودگی هوا درباره تولید سوخت استاندارد در کشور گفت: تنها ۳۸ درصد بنزین تولیدی در کشور استاندارد است.
به گزارش «انتخاب»؛ داریوش گل علیزاده درباره منابع انتشار آلودگی هوا در کشور اظهار کرد: منابع انتشار آلودگی در سالهای اخیر نهتنها کم نشده بلکه افزایش پیداکرده است، به طوری که تعداد خودروهای استاندارد، فرسوده، جمعیت، فعالیت صنایع و مصرف انرژی بیشتر شده است.
مصرف روزانه بنزین
سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیطزیست در گفتگو با ایسنا به مصرف بنزین روزانه در تهران و کل کشور اشاره کرد و توضیح داد: اکنون در تهران روزانه ۱۶ میلیون لیتر بنزین و در کشور ۱۰۳ میلیون لیتر بنزین و گازوئیل مصرف میشود. این مواد سوخت فسیلی هستند و انتشار آلایندههای ناشی از مصرف آنها باعث بروز اثرات تجمعی میشود.
تجمع آلایندهها
به گفته وی مصرف سوخت در نیروگاهها، صنعت، خودرو، موتورخانهها، دستگاههای گرمایشی و سرمایشی و ... باعث تجمع آلایندهها میشود. این اثرات تجمعی بیش از ظرفیت تهویه هوا هستند، بدین جهت باد نمیتواند آلودگی را تخلیه کند.
وی تصریح کرد: در تابستان نیز همین میزان انتشار وجود دارد اما عدم وارونگی دما باعث تخلیه آلودگی و شاخص مطلوب کیفیت هوا میشود.
ضرورت توسعه حملونقل عمومی
سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیطزیست تأکید کرد: مشکل اصلی ما این است که طی این سالها هیچ اتفاقی برای منابع انتشار ما نیفتاده است. با انباشت تکالیف انجامنشده مواجه هستیم این در حالی است که حملونقل عمومی را باید توسعه دهیم، خودروهای فرسوده را از رده خارج کنیم که هیچکدام اتفاق نیفتاده است.
سوخت استاندارد
گل علیزاده درباره توزیع سوخت استاندارد در کشور اظهار کرد: در کشور ۳۸ درصد بنزین تولیدی منطبق بر استانداردهای یورو ۴ و ۵ است که علاوه بر استان تهران در کلانشهرها توزیع میشود.
وی در پاسخ به این پرسش که در صورت توزیع سوخت استاندارد در کلانشهرها علت آلودگی هوای کلانشهرهایی مانند اراک، اصفهان، خوزستان و ... چیست؟ گفت: سوخت استاندارد نیز انتشار آلودگی بهاندازه استاندارد دارد. اثرات تجمعی تعداد خودروهای موجود و عدم تعویض تجهیزات آلایندگی مانند کاتالیست یا فیلتر گاز دوده باعث به وجود آمدن چنین شرایطی میشود. در صورت عدم تعویض این تجهیزات خودرو از حالت استاندارد خارج میشود، انتشار آلایندگی بیشتری دارد و باید از طریق مراکز معاینه فنی رصد شود.
گل علیزاده افزود: در شرق، جنوب و غرب تهران صنایعی هستند که بهاندازه خود آلاینده منتشر میکنند. موتورخانههای بخش تجاری و خانگی نیز از دیگر منابع انتشار هستند. با بارگذاری بیش از ظرفیت، تهویه انجام نمیشود و آلودگی ادامه دارد.
6.5 میلیون خودرو و 10 میلیون موتورسیکلتهای فرسودهاند
سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیطزیست به تعداد خودرو و موتورسیکلتهای فرسوده کشور اشاره کرد و گفت: از ۲۵ میلیون خودرو شمارهگذاری شده در کشور حدود ۶.۵ میلیون خودرو فرسوده هستند که مصرف انرژی و انتشار آلایندگی بیشتری دارند همچنین حدود ۹۰ درصد از ۱۲ میلیون موتورسیکلت در حال تردد فرسوده، کاربراتوری و غیراستاندارد هستند.
وی افزود: اکنون با سوخت یورو ۵ و ۶ نیز در صورت انتشار بیش از ظرفیت، اثرات تجمعی به صورت آلودگی نمود پیدا میکند. در صورت وزش باد با سرعت لازم، تخلیه آلایندگی صورت میگیرد، هوا تهویه و صاف میشود. اکنون وارونگی دما باعث حبس آلودگی در ارتفاع تنفسی مردم میشود که آسیبهای بسیاری برای سلامتی آنان به دنبال دارد. گل علیزاده ادامه داد: تمامی این موارد که به آنها اشاره شد عوامل تشدیدکننده هستند. ما نمیگوییم باید مازوتسوزی انجام شود اما عامل اصلی آلودگی هوا مازوت نیست چراکه اگر این نظریه صادق باشد در صورت عدم مازوتسوزی و گازسوز شدن تمامی نیروگاهها باید مشکل آلودگی هوا نداشته باشیم که اینگونه تمام برنامهریزی و هدفگذاریهای خود را زیرسوال میبریم.