مدیر بنادر و دریانوردی بندرلنگه و غرب هرمزگان گفت: نخستین شناور حامل محموله خودروهای وارداتی در بندرلنگه پهلودهی و کار ترخیص این خودروها آغاز شد.
مرتضی سالاری صبح روز گذشته در جمع خبرنگاران، با اشاره به پهلودهی و ترخیص محموله خودروهای وارداتی در بندرلنگه افزود: بعد از پنج سال وقفه، ۲۲ خودرو محصول کشور کره جنوبی، شنبه شب وارد بندرگاه بنادر و دریانوردی غرب استان شد. وی ادامه داد: این محموله خودرو شامل ۲۲ خودرو از ۶ نمونه محصولات کیا ازجمله سراتو، ریو، پیکانتو، پگاس، سونت (شاسی بلند) و اسپورتیج (شاسی بلند) است که پس از تخلیه در محوطه بندرلنگه در اسرع وقت جهت ترانزیت به گمرک شهریار تهران بارگیری میشود.
میهمانان جدید بازار خودرو ایران
پس از ماهها کشمکش سرانجام در سومین روز از زمستان سال جاری اولین محموله خودروهای وارداتی در بندرلنگه تخلیه شد. گرچه وزارت صمت وعده داده تا پایان سال 100 هزار دستگاه خودرو خارجی به بازار ایران برسد، اما منابع محلی میگویند تنها 22 دستگاه خودرو به بندرلنگه رسیده است. بدین ترتیب پس از گذشت حدود شش سال بازار خودرو ایران باز هم میزبان خودروهای خارجی شده است. بر اساس پیگیریهای تجارتنیوز دومین محموله خودروهای وارداتی نیز در مسیر ایران قرار دارند. گویا این محموله هم شامل 30 دستگاه خودرو کیا شامل مدلهای سراتو، پیکانتو، ریو، پگاس، سونت و اسپورتیج است که توسط شرکت کوشا خودرو به بندرلنگه میرسد و پس از طی تشریفات گمرکی به بازار عرضه میشود. بسیاری از کارشناسان با اشاره به تعداد و تنوع محدود این خودروها تأکید دارند که این محصولات به دست مردم عادی و مصرفکننده نهایی نمیرسد و احتمالاً کارتل بازار خودرو این محصولات را هم به نفع خود مصادره کنند. حتی در صورتی که این محصولات در بورس کالا عرضه شوند، باز هم بعید است که امکان خرید آن برای شهروندان عادی به وجود آید.
خودرو وارداتی؛ 3 میلیارد تومان!
قیمت خودروهای وارداتی حداقل سه میلیارد تومان تخمین زده میشود. عماد جعفری، تحلیلگر بازار خودرو، در همین زمینه به تجارتنیوز میگوید: با هزینههای حملونقل، تعرفه، سود واردکننده و احتساب دلار 40 هزارتومانی ارزانترین خودروی وارداتی سه میلیارد تومان قیمتگذاری میشود.
او با اشاره به قیمت 930 میلیون تومانی دیگنیتی پرستیژ که بعد از عرضه در بورس کالا به دو میلیارد تومان رسید، این بازار را هممحل مناسبی برای عرضه نمیداند و معتقد است وزارت صمت با این روش عرضه صرفاً برگرانی محصولات وارداتی در بازار میدمد. بدین ترتیب به نظر میرسد بازار خودرو ایران در پساواردات هم به روند قبلی خود ادامه دهد و محصولات خارجی حتی نتوانند نقش مُسکِّن را در بازار ایفا کنند. چراکه اولاً این خودروها به صورت قطرهچکانی در حال ورود به بازار هستند و در ثانی با توجه به قیمتهای میلیاردی که برای آنها پیشبینی میشود نمیتوانند روی محصولات پر تقاضای بازار همچون 206، 207، پارس، کوئیک یا تیبا تأثیر چندانی داشته باشند.درنهایت اینکه گویا وزارت صمت با واردکردن این تعداد محدودی خودرو از کره جنوبی تنها قصد داشت عملی شدن وعده واردات خودرو را در کارنامه خود بگنجاند. حتی اگر عزم لازم و منابع کافی هم وجود داشته باشد، ورود این خودروها صرفاً برای گروه خاصی انجام میشود که حتی در روزهای ممنوعیت واردات، مشکل چندانی برای استفاده از خودروهای خارجی نداشتند.