اصل بودن تابلوی پیکاسو در موزه ملی ایران در هالهای از ابهام قرار دارد. در روزهای گذشته خبر اصل نبودن تابلوی نقاشی پابلو پیکاسو نقاش معروف اسپانیایی که در گنجینه موزه دوران اسلامی موزه ملی ایران نگهداری میشود، سروصدای زیادی به پا کرد. طوری که کارشناس پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار تاریخی فرهنگی به ایسنا گفت: «برای اصالتسنجی اثر موردمطالعه، روشهای لازم از قبیل مستندنگاری و عکاسی پیشرفته و تحلیلهای میکروسکوپی و آزمایشهای دستگاهی انجام شد و نتایج این آزمایشها و بررسی منجر به این شد که این تابلو یک چاپ دستگاهی روی کرباس در حدود ۵۰ سال پیش بوده است.» حالا موضوع چاپی بودن تابلوی یاد شده سببساز شگفتی بسیاری شده است. فتحالله نیازی در پاسخ به این پرسش که تابلوی منسوب به پیکاسو در موزه ملی را یک اثر جعلی میتوان دانست، گفت: «نمیتوان از عبارت جعلی استفاده کرد؛ جعل یعنی عیناً تابلوی پیکاسو را از روی اثر با توجه به تکنیک و رنگهای بهکاررفته و امضای نقاش جعل و اعلام کنید که این تابلو متعلق به پیکاسو بوده است. در گذشته شرکت و کارخانهای در ایتالیا با مدیریت یک بانوی سیاستمدار و فرهنگی بود که آثار نقاشان و هنرمندان مشهور بهویژه از دوره رنسانس را روی کرباس چاپ میکرد، نقاشیهای پیکاسو هم جزوی از این آثار چاپی بود. ما در ابتدا تصور میکردیم تابلوی منسوب به پیکاسو که در مخزن دوران اسلامی موزه ملی ایران نگهداری میشود، اصل باشد، اما پس از بررسی متوجه شدیم این تابلو، نمونه چاپ دیجیتال از همان شرکت ایتالیایی است که اواخر دوره پهلوی احتمالاً از یک حراجی خریداری شده است.» جبرئیل نوکنده رئیسکل موزه ملی ایران نیز روز گذشته گفت: «نتایج پژوهشها نشان داد اثر موردنظر یک چاپ دیجیتال روی بوم از یکی از آثار معروف پابلو پیکاسو موسوم به «مرد دلقک در حال نواختن گیتار» است که اصل آن در سال ۱۹۱۸ با تکنیک رنگ و روغن اجرا شده و بعدها یک شرکت ایتالیایی این اثر را بر روی کرباس در تعداد مشخص بهصورت دیجیتالی برای عرضه به بازار محصولات هنری چاپ کرده است که نام و لوگوی شرکت تولیدکننده و شماره سریال آن نیز بر روی حاشیه تابلو دیده میشود.»