سردار سید تیمور حسینی در مورد آییننامه واردات خودروهای خارجی به کشور و مفاد آن افزود: این آییننامه بعد از مدتها و با تلاش و پیگیری پلیس راهور و چند دستگاه متولی به تصویب رسید و بر همین اساس، تأکید شد تمامی وسایل نقلیه پس از دریافت مجوز از سازمان ملی استاندارد، برای استفاده مردم تا دیماه سال جاری به صورت مستقیم در بازار بورس عرضه شوند.
جانشین رئیس پلیس راهور فراجا با اعلام اینکه قانون واردات خودروهای خارجی پس از رفت و برگشت و نامهنگاریهای فراوان میان دولت و مجلس، با تأکید بر قیمت مناسب و کیفیت روز دنیا به تصویب رسید، گفت: این امر باعث شد مردم به موضوع واردات خودرو، امیدوارانه نگاه کنند و مطمئن باشند که سرانجام وضعیت بازار خودرو در کشور به ثبات میرسد و میتوانند از خودروهای باکیفیت و استاندارد روز دنیا بهرهمند باشند.
حسینی با تأکید بر اینکه بر اساس لایحهای که آذرماه سال جاری به مجلس ارائه شد، آییننامه فنی در زمینه کنترل و کاهش آلودگیها تغییر یافت، افزود: بر مبنای این لایحه، قرار شد دارا بودن استاندارد یورو ۶ برای خودروهای وارداتی الزامی نباشد و واردکنندگان خودرو بتوانند خودروهای یورو ۴ و ۵ وارد کنند که این به معنای این است که مردم ما بار دیگر از خودروهای دارای استاندارد روز دنیا محروم نگه داشته شدهاند.
وی با اشاره به اینکه هیئتوزیران، علت تصویب این اصلاحیه را ناتوانی در تولید سوخت یورو ۶ در کشور، اعلام و تأکید کردهاند که تنها سوخت قابل توزیع در جایگاهها، سوخت یورو ۴ است، اظهار کرد: بنده بهشدت با این اصلاحیه مخالفم و با صراحت اعلام میکنم که در اسفندماه سال گذشته، هیئتوزیران در مورد ماده ۴ آییننامه فنی موضوع ۲ (قانون هوای پاک) اصلاحیهای را به عنوان تبصره این ماده اضافه کرد که در آن به صراحت قیدشده بود خودروهایی وارد کشور شوند که از استاندارد یورو ۶ برخوردار باشند.
وزارت نفت سوخت یورو ۶ تولید کند
حسینی با اعلام اینکه وزارت نفت به زودی تولید سوخت یورو ۶ را شروع خواهد کرد و به همین دلیل، ورود خودروهای فاقد استاندارد روز دنیا با آلایندگی بالا بههیچعنوان به صلاح کشور و مردم نخواهد بود، تصریح کرد: چرا باید مجوز ورود و تردد در جادهها و شهرهای کشور به خودروهایی را بدهیم که قرار است در طول عمر چهل، پنجاهساله خود، آلایندگی بالایی تولید کنند در صورتی که وزارت نفت در ماههای پیشرو، تولید سوخت یورو ۶ را آغاز خواهد کرد.
نفس شهر بند میآید
جانشین رئیس پلیس راهور فراجا با اشاره به اینکه نادیده گرفته شدن قانون هوای پاک در یک بازه زمانی کوتاه توسط صاحبان قدرت جای تأسف و تعجب فراوانی دارد، اظهار کرد: این روزها میزان آلایندگی هوای تهران رکوردهای چندساله و چند دهه گذشته را شکسته است و تصمیمگیری در خصوص تعطیلی مدارس و مراکز آموزشی، درواقع سعی بر سرپوش گذاشتن در میزان بالای آلایندگی خودروهای فاقد استاندارد است و در صورتی که تدبیر اساسی و تلاش گسترده به این منظور صورت نگیرد، نفس شهر بند میآید و ریههای شهروندان از انواع آلایندهها و ذرات معلق انباشته خواهد شد.
مردم جور کمکاری مسئولان را میکِشند
وی در خاتمه خاطرنشان کرد: قانون هوای پاک مصوب سال ۹۶ با گذشت ۵ سال از تصویب، به دلیل وجود تکالیف بسیار انجامنشده و با عدم تخصیص بودجههای لازم، روی زمین مانده است و این شهروندان هستند که باید جور کمکاری مسئولان مربوطه را به دوش بکشند.