ایرنا نوشت: نوری گفت: اگر دشمن بر همه ارکان آموزش و پرورش، یعنی خانواده، افراد واجب التعلیم، آموزش عالی و نهادهای فرهنگی مستقر شود، اقتصاد ما را تحت کنترل خود گرفته است.
یوسف نوری در مراسم اختتامیه چهاردهمین نشست هماندیشی سالانه ستاد همکاریهای حوزهعلمیه و آموزش و پرورش اظهار کرد: دشمن با تبلیغ این موضوع که ازدواج در صورتی صرفه اقتصادی دارد که به واسطه آن یک شراکت کاری آغاز شود، نگاه به خانواده را به صورت یک موسسه اقتصادی تبیین کرده بود و این نوع ازدواج باعث از بین رفتن رشد جمعیت در کشور شد.
وی افزود: تأسیس سازمان AID و دعوت از نخبگان همه کشورها نیز در راستای کنترل اقتصاد کشورها بود و همه این فعالیتها در راستای تحت کنترل قرار دادن نظام تعلیم و تربیت بود که مقام معظم رهبری از این انحراف جلوگیری کردند.
نوری گفت: از ظرفیتهای آموزش و پرورش بهطور کامل استفاده نمیشود، نهادی که ارتباط قانونی با خانواده دارد، ما هستیم و از این ظرفیت هیچ استفادهای نمیکنیم؛ میگوییم نهادهای دیگر باید به آموزش و پرورش یاری دهند، اما نهاد آموزش و پرورش با امکانات خودش نیز ارتباط ندارد؛ باید تعامل و ارتباطمان را با مسجد و نهادهای بیرونی مانند حوزه علمیه بیشتر کنیم.
وی تصریح کرد: باید بچهها را طوری تربیت کنیم که هر جا یک روحانی میبینند سؤال بپرسند و مشکلات دینی و مسائل خود را بیان کنند.
وزیر آموزش و پرورش گفت: اگر باور تغییر کرد رفتار هم تغییر میکند و این لایه عمیق باید در آموزش و پرورش جدیتر گرفته شود.
وی بیان کرد: نظامها برای حکمرانی به آموزش و پرورش نیاز دارند و نیاز جدی به کار در آموزش و پرورش احساس میشود، آموزش و افزایش سواد محیطزیست، سواد کشاورزی، سواد صنعت از الزامات است؛ باید گروهها در هر استان آموزش ببینند، توانمند شوند و در مدارس به کمک ما مخصوصاً در دوره ابتدایی بیایند.
تلاش برای «تأسیس مدارس غیردولتی بر پایه حوزه علمیه»
عصر ایران نوشت: رئیس سازمان مدارس غیردولتی و مشارکتهای مردمی وزارت آموزش و پرورش گفت: بر اساس سند تحول بنیادین هدف، تربیت دانشآموز در تراز انقلاب اسلامی است که این تربیت مستلزم همکاری و مشارکت سایر دستگاهها و نهادها است.
احمد محمود زاده در چهاردهمین نشست هماندیشی سالانه ستاد همکاریهای حوزه علمیه و آموزش و پرورش گفت: در ارتباط پیوسته معلم بادانش آموز باید به همه مسائل پرداخته شود، تربیت باید در کلاس درس و با برنامه اتفاق بیفتد و به این امر باید به صورت جدی پرداخته شود.
وی افزود: در صورت توجه به نیروی انسانی بسیاری از مشکلات سادهتر حل میشود، زیرا اصلیترین عامل رشد و توسعه یک دستگاه نیروی انسانی باانگیزه و کارآمد است. وی ادامه داد: ارکان تربیت باید همراستا باشند، مانند صداوسیما باید در ارکان تربیت یک هماهنگی به وجود بیاید.
رئیس سازمان مدارس غیردولتی و مشارکتهای مردمی وزارت آموزش و پرورش در پایان گفت: همکاری بین حوزه علمیه و آموزش و پرورش در تأسیس مدارس غیردولتی گام مؤثری است؛ باید در آموزش و پرورش به سمت تأسیس مدارس غیردولتی بر پایه حوزه علمیه حرکت کنیم و حوزه علمیه خود بنیانگذار مدارس غیردولتی باشد.