21 هزار مرگ بر اثر آلودگی هوا
رئیس گروه سلامت هوا و تغییر اقلیم وزارت بهداشت، وزن کیفیت اجرای قانون هوای پاک را ضعیف یا متوسط خواند؛ چراکه برخی از مواد آن تاکنون اجرایی نشدهاند. وی گفت: بر اساس مطالعه وزارت بهداشت در ۲۷ شهر با جمعیت تقریباً ۳۵ میلیون نفر مشخص شد در سال ۱۴۰۰ میزان مرگهای منتسب به ذرات معلق در کشور، ۲۰ هزار و ۸۰۰ نفر بوده است که از این میان سهم تهران ۶۴۰۰ مرگ اعلام شد.
دکتر عباس شاهسونی در گفتوگو با ایسنا درباره پدیده آلودگی هوا به ویژه در کلانشهرها همزمان با فصل سرما گفت: در مورد معاینه فنی موتورسیکلتها اقدامی صورت نگرفته است؛ به شکلی که ما ۱۱.۵ میلیون موتورسیکلت در کشور داریم که ۹۰ درصد این تعداد فرسوده هستند و عمدتاً معاینه فنی آنها انجام نمیشود. از سوی دیگر یکی از تأکیدات طی سالهای اخیر تولید موتورسیکلتهای برقی بوده است که با توجه به قیمت بالای آن استقبالی از تولید این موتورسیکلتها انجام نشد. در مورد کامیونها و خودروهای دیزلی هم میبایست این خودروها مجهز به پالایه دوده شوند که این اقدام هم انجام نشده است.
کیفیت سوخت وزارت نفت
او درباره نقش کیفیت سوخت بر بروز آلودگی هوا نیز تصریح کرد: یکی از عوامل مؤثر در آلودگی هوا کیفیت سوخت است. طبق قانون هوای پاک، وزارت نفت موظف است روزانه ۷۰ میلیون لیتر بنزین یورو ۴ تولید کند که از این میزان تنها روزانه ۳۰ میلیون لیتر بنزین یورو ۴ تولید میشود که فاصله زیادی با حد مقرر در قانون دارد. از سوی دیگر باید روزانه ۵۵ میلیون لیتر گازوئیل یورو ۴ تولید شود که این مقدار هماکنون ۲۸ میلیون لیتر در روز است.
دو روز هوای پاک پایتخت در سال ۱۴۰۰
رئیس گروه سلامت هوا و تغییر اقلیم وزارت بهداشت درباره تعداد روزهای با هوای پاک در کشور، گفت: وزارت بهداشت در ۲۷ شهر مطالعات انجام داده است و مشخصشده است که طی سال ۱۴۰۰ تنها ۱۶.۷ درصد از روزهای سال شاخص کیفیت هوا در محدوده خوب یا پاک بوده است و ۶۲.۶ درصد هوا در محدوده قابلقبول بود است یعنی تقریباً ۸۰ درصد از روزهای سال هوای قابلقبول در سطح کشور داشتیم. البته در کلانشهرها درصد روزهای با هوای خوب و پاک خیلی کمتر بوده است؛ مثلاً در تهران طی سال قبل ۸۹ روز هوا ناسالم برای گروههای حساس بوده است که یعنی وضعیت هشدار داشتهایم، شش روز هوا ناسالم برای همه مردم بوده است. ۰.۵۴ درصد روزهای سال هوای تهران خوب بوده است که یعنی حدود دو روز هوای پاک در این استان داشتهایم و ۷۳ درصد هم در محدوده قابلقبول بوده است.
آلودهترین هوا در 5 شهر
او در خصوص شهرهای دارای آلودهترین هوای کشور، توضیح داد: در سال ۱۴۰۰ شهرهای تهران، مشهد، اهواز، اصفهان، کرج کمتر از ۱۰ روز هوای خوب داشتند و بیشترین تعداد روزهای هوای خطرناک هم مربوط به شهر زابل بوده است که ۱۵ روز هوای خطرناک داشته است.
افزایش ۵۰ درصدی مرگومیرها بر اثر آلودگی هوا
وی درباره علت افزایش آمار مرگهای منتسب به آلودگی هوا، افزود: سازمان بهداشت جهانی در سال ۲۰۲۱ با توجه به اثرات آلایندههای معیار هوا بر سلامت، این معیار را کاهش داد و حتی حد رهنمود ذرات معلق PM۲.۵. از ۱۰ به ۵ کاهش یافت که این سبب افزایش آمار مرگومیرهای منتسب با آلودگی هوا شد و به این دلیل تقریباً یک افزایش ۵۰ درصدی در مرگومیرهای منتسب به آلودگی هوا در کشور نسبت به سال ۱۳۹۹ شاهد هستیم و این هم به دلیل کاهش حد رهنمود جهانی است.
نقش تحریمها برافزایش
تعداد روزهای آلوده
او با اشاره به تأثیر تحریمها بر موضوع آلودگی هوا، گفت: وقتی اقدامی انجام نشود قاعدتاً تعداد روزهای با آلودگی هوا افزایش مییابد. هرچند که نمیتوان از عدم عمل دستگاهها به وظایفشان چشمپوشی کرد، اما یکی از چالشهای مهم هم به دلیل تحریمهای ظالمانه است که ما توانایی واردکردن فناوری جدید این موضوع را نداریم یا به منابع مالی خود دسترسی نداریم تا نوسازی ناوگان فرسوده را انجام دهیم و این سبب شده است که تعداد روزهای با هوای آلوده افزایش یابد.
ترخیص خودروهای رسوبی
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی کشورمان از وجود ۱۸ هزار خودرو در پارکینگ خبر داد و اعلام کرد که طرح با امکان قسطبندی جرائم ادامه دارد.
به گزارش ایسنا، سردار سید کمال هادیان فر با اشاره به اجرای طرح ترخیص خودروهای رسوبی، گفت: شرایط و تسهیلات لازم برای ترخیص خودروهای رسوبی فراهم است. پلیس نیز سعی میکند در سریعترین زمان ممکن این خودروها را ترخیص کند.
هادیان فر درباره نرخ ترخیص وسایل نقلیه از پارکینگها نیز گفت: با رایزنیها و پیگیریهایی که انجام دادیم، نرخ ترخیص وسایل نقلیه با نرخ سال ۱۳۹۴ که مصوب هیئتوزیران بود انجام خواهد شد.
عدم پرداخت تسهیلات
برای نوسازی خودروها
رئیس پلیس راهور فراجا بابیان اینکه ۳۵ درصد از وسایل نقلیه در کشور فرسوده است و باید اسقاط شوند، گفت: در دولت دوازدهم و در دولت سیزدهم تکالیفی وجود داشته که برای توسعه ناوگان حملونقل عمومی و نوسازی ناوگان شخصی باید اتفاق میافتاد و همچنین اعطای تسهیلات چهاردرصدی با بازپرداخت ۱۰ ساله و موضوعات مشابه که صورت نگرفته است.
۲۸ میلیون خودرو فاقد معاینه فنی
رئیس پلیس راهور فراجا در ادامه از اعمال قانون ۲۸ میلیون وسیله نقلیه فاقد معاینه فنی خبر داد و گفت: پلیس در واقع از سال ۹۶ و در بخش ابزاری قانون مذکور، روزی ۵۲۵۰۰ تومان جریمه را برای خودروهای فاقد معاینه فنی اعمال کرده که تاکنون حدود ۲۸ میلیون وسیله نقلیه جریمه ۵۲۵۰۰ تومانی شدند که از نظر ما شاید خیلی کاردستی نباشد چراکه قانون باید کامل اجرا میشد. رئیس پلیس راهور فراجا با اشاره به خارج نشدن خودروهای فرسوده از چرخه تردد در کشور اظهار کرد: امروز ما ۳۸ میلیون وسیله نقلیه در کشور داریم و در سال جاری تاکنون ۷۴۶ هزار خودرو نیز اضافهشده و انتظار میرود که این افزایش با توجه به مصوبه واردات و میزان تولیدات داخلی تا دو میلیون خودرو هم برسد.
انجام روزانه ۲۵ میلیون سفر در تهران
وی در ادامه از انجام ۲۵ میلیون سفر روزانه در پایتخت خبر داد و افزود: روزانه ۲۵ میلیون سفر در کلانشهر تهران انجام میشود که هشت برابر ظرفیت معابر است یعنی تقریباً بهطور میانگین به ازای هر یک ونیم نفر، یک خودرو وجود دارد پس طبیعی است که این موضوع، مدیریت لازم را بطلبد.
باید موتور اسقاط روشن شود
هادیان فر اضافه کرد: از طرفی ما ورود شدید وسایل نقلیه داریم و از طرفی هم هیچ خروجی قابلتوجهی وجود ندارد و بهطورکلی هیچ اسقاطی انجام نمیشود و این در حالی است که در کل دنیا عمر مفید وسایل نقلیه برای تردد، هفت سال است ولی در کشور ما هیچ محدودیتی برای تردد وجود ندارد. وی ادامه داد: حتماً باید موتور اسقاط در کشور روشن شود چراکه امروز تقریباً بیش از ۳۵ درصد وسایل نقلیه در کشور فرسوده است که ۸۰ درصد از این مقدار مربوط به خودروهای سنگین است و همچنین از ۱۲ میلیون و پانصد هزار موتورسیکلتی که در کشور تردد میکنند حدود ۱۰ میلیون و پانصد هزار دستگاه آن کاربراتوری و فرسوده است.