در هفتههای اخیر شبکههای ماهوارهای فارسیزبان دور جدیدی از پخش تیزرهای تلویزیونی فیلمهای سینمایی در حال اکران در سینماهای ایران را روی آنتن بردهاند که در میان آنها، اسامی فیلمهایی چون «بازیوو»، «علفزار»، «پیتوک»، «چند میگیری گریه کنی ۲» و… دیده میشود. به گزارش خبرآنلاین، این اتفاق در حالی میافتد که این فیلمها در ژانرهای مختلف حتی ژانر کودک و نوجوان تبلیغ درستی در شبکههای مختلف تلویزیون ایران ندارند. به نظر میرسد نحوه برخورد صداوسیما با فیلمهای سینمایی و پخش نکردن تبلیغات آنها و همچنین فقدان برنامههای سینمایی مهم و تأثیرگذار که بینندگان این رسانه میلیونی را تشویق به رفتن به سینما و استفاده از این تولید مهم ملی کند، بزرگترین دلیل برای این رفتار ماهوارهها است. با توجه به اظهارنظرهایی که از گوشه و کنار منتشر میشود، دستاندرکاران بخش اعظم فیلمها به علت دریافت نکردن تخفیف تبلیغاتی، امکان تبلیغات در شبکههای تلویزیونی صداوسیما را نمییابند. همچنین امکان تبلیغاتی مناسبی که برای معدودی از فیلمها فراهم شده است، در اختیار اغلب فیلمها قرار نمیگیرد و تهیهکنندگان این آثار بدون دریافت تخفیف مناسب، توان پرداخت هزینههای سنگین تبلیغاتی در تلویزیون را ندارند؛ اما این اتفاق مربوط به امروز نیست و در میانه دهه ۹۰ نیز یکبار دیگر پخش تیزرهای تلویزیونی فیلمهای ایرانی در شبکههای ماهوارهای فراگیر شد که به جنجال بزرگی انجامید. باید دید در وضعیت امروز چه اتفاقی خواهد افتاد. آیا سازمان صداوسیما از محدودیتها برای فیلمهای ایرانی کوتاه خواهد آمد یا وضعیت کنونی ادامه خواهد یافت.