افزایش تصادفات رانندگی
علی آزاد، دبیر انجمن شرکتهای راهسازی در یک نشست خبری در آستانه روز ملی ایمنی حملونقل، اظهار داشت: تعداد فوتیهای تصادفات جادهای به ۱۷ هزار نفر در سال رسیده که به وضعیت زیرساخت (جاده) و خطای انسانی (راننده) بازمیگردد.پمحمد بخارایی، مدیرعامل جمعیت ایمنی راهها در این نشست گفت: آمار مربوط به وضعیت تصادفات جادهای به مرحله بحرانی در کشور رسیده است. وی با اشاره به اینکه برخی معتقدند اجرای روکش آسفالت «ایمنی» محسوب میشود، گفت: موضوع ایمنی فراتر از روکش کردن آسفالت است و به نگهداری مستمر راهها اعم از نصب نیوجرسی، نصب علائم راهنمایی و... بازمیگردد.
بخارایی بابیان اینکه حملونقل بدون حادثه خواسته ما است، گفت: علت بیشتر سوانح و تا حدود ۷۰ درصد از سوی پلیس، عامل انسانی اعلامشده و انجام کار فرهنگی اقدام زودبازده برای توقف این روند است.
مدیرعامل انجمن ایمنی راهها گفت: منظور از ارتقای سطح فرهنگ رانندگی، ارتقای فرهنگ راهسازی، خودروسازی، کنترل نظارت وامداد رسانی نیز است که در مجموع باعث ارتقای فرهنگ ایمنی میشود و فقط رانندگان نباید خطاب قرار بگیرند. بخارایی گفت: ۲۵ درصد تلفات سوانح رانندگی به موتورسواران مربوط است. وی گفت: نتیجه سفرهای جادهای نوروزی بسیار نگرانکننده بود و آمار کشتهها به بالای هزار نفر رسید و تعداد مصدومان حوادث رانندگی نیز افزایش یافت.
تیر خلاص پلیس به خودروسازان
سردار تیمور حسینی، جانشین رئیس پلیس راهور گفت: با یک حساب دو تا چهارتا، ایرانخودرو و سایپا اگر تعطیل شوند، ما با واردات خودرو و صرفهجویی در مصرف سوخت با واردات خودروی خارجی، حقوق تمام کارکنان آن را میدهیم. به گزارش «انتخاب»، او با تأکید بر اینکه دیگر در جهان خودرویی نداریم که 15 لیتر در صد کیلومتر مصرف کند، گفت که دیگر دوران آن گذشته که با تغییر یک کاپوت، بگوییم طرح جدید زدهایم، خودروسازان باید پلتفرم عوض کنند.
واکنش سازمان ملی استاندارد
رئیس سازمان ملی استاندارد ایران با اولتیماتوم به شرکتهای خودروساز، گفت: چرخه معیوب در فرایند تولید خودرو باید اصلاح شود. تا پایان سال جاری بخش عمدهای از تولیدات فعلی از چرخه تولید حذف میشوند و باید خودروهای مطابق با استانداردهای روز دنیا جایگزین آن شوند.
«مهدی اسلامپناه» در گفتوگویی با محکوم کردن بانیان وضع موجود در صنعت خودروی کشور افزود: صنعت خودروسازی در کشور نیازمند کالبدشکافی عمیق است.
به گزارش سازمان ملی استاندارد ایران، وی بابیان اینکه دولت باید پای خود را از بنگاهداری بیرون بکشد، اظهار داشت: نظر دولت سیزدهم این است که دولت از بنگاهداری در حوزه خودرو خارج شود و در بحث نظارت، ورود جدیتری داشته باشد. رئیس سازمان ملی استاندارد ایران با اشاره به تعهد اخذشده از خودروسازان، گفت: به موجب آن از خودروسازان تعهد گرفتهایم اگر از بابت عدم کیفیت لازم، سرنشینان آسیبی ببینند، مدیران عالیرتبه خودروسازی ملزم هستند حقوق حادثهدیدگان را ادا کنند. وی در پاسخ به اینکه در صورت عدم رعایت استانداردها، مجوز استاندارد به خودروها داده نمیشود، گفت: «بله قطعاً همین طور است، مجوز نخواهیم داد.»
داشتن خودروی ایمن و باکیفیت حق مردم است
رئیس سازمان ملی استاندارد ایران، موافقت خود را در خصوص واردات خودرو برای ایجاد فضایی رقابتی اعلام کرد و داشتن خودروی ایمن و باکیفیت را حق مردم دانست.
اسلامپناه در واکنش به اظهارات پلیس راهور ناجا در بحث استانداردهای خودرویی، اظهار داشت: پلیس اگر حرفی در بحث کیفیت خودروها دارد، چرا زمانی که ما به عنوان تنها سازمان فنی نظام، وارد میدان شدهایم و عملیاتی را شروع کردهایم، آدرس اشتباه میدهند؟ میگویند ما جلوی این خودروها را میگیریم، اگر میتوانستند چرا تابهحال نگرفتهاند؟
رئیس سازمان ملی استاندارد ایران با اشاره به تصادف زنجیرهای بهبهان تصریح کرد: باز نشدن ایربگ خودروها قطعاً محکوم است و از خودروسازان نمیشود هیچ دفاعی کرد. امکان ندارد که خودرویی ایربگ نداشته باشد اما گفته شود دارد، شاید تأخیر عملکرد آن محتمل است و این پذیرفتنی نیست.
اسلامپناه بابیان اینکه صنعت خودروسازی ما فناورانه نیست، اعلام کرد: اگر تولید فناورانه داشته باشیم و دست مافیای پشت پرده قطع شود، خودروسازی ما میتواند متحول شود.
به گفته رئیس سازمان ملی استاندارد ایران، بعید است بتوانیم در سال جاری، نه سوخت کاملاً استانداردی تولید کنیم نه خودرویی که بتواند در صد کیلومتر چهار لیتر بنزین مصرف کند.
وی با تأکید بر نوآوری در صنعت خودروسازی کشور گفت: برخی از خودروها که با پلتفرم پراید تولید میشوند و نمیتوانند استانداردهای ۸۵ گانه را پاس کنند بهطور حتم از رده خارج میشوند.اسلامپناه با اشاره به توقف تولید خودروهای ناایمن و بیکیفیت، گفت: تا پایان سال جاری بخش عمدهای از تولیدات فعلی از چرخه تولید حذف میشوند و باید خودروهای مطابق با استانداردهای روز دنیا جایگزین آن شوند.رئیس سازمان ملی استاندارد ایران با معرفی خودروهایی که خط تولید آن متوقفشده است، گفت: این خودروها شامل انواع سواری، اتوبوس درونشهری و برونشهری، کامیون، کامیونت و وانت است.