طبق اعلام ریاست سازمان مدیریت بحران کشور، سالانه در جادههای کشور حدود ۱۷ هزار نفر کشته و ۲۵۰ هزار نفر دچار آسیب میشوند که حداقل ۱۰ درصد آنها برابر با ۲۵ هزار نفر، دچار معلولیت میشوند که این معلولیتها ارقام نجومی توانبخشی و دیگر هزینهها را تحمیل میکند. طبق اعلام سازمان بهزیستی کشور، تصادفات رانندگی مشکلی اجتماعی هستند و متأسفانه کشور ما ازنظر تعداد تصادفات و مرگومیر ناشی از آن در رتبه بالایی قرار دارد. حوادث رانندگی یکی از علل مهم معلولیت بهویژه آسیبهای نخاعی است.
به گزارش ایرنا، طبق گزارشها سازمان بهزیستی کشور، سالانه بهطور متوسط حدود ۲۵۰۰ نفر در کشور دچار آسیب نخاعی میشوند که بیش از ۵۰ درصد آنها ناشی از حوادث جادهای است. برآوردها نشان میدهد که فقط هزینههای مراقبت، اقلام تجهیزات بهداشتی و توانبخشی، مناسبسازی منزل و معیشت برای هر فردی که در اثر حادثه یا تصادف دچار آسیبهای نخاعی یا جسمی میشود حداقل ماهانه ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است. بهطور متوسط سالیانه حدود ۲۵۰۰ نفر از افراد در کشور دچار آسیب نخاعی میشوند که بیش از ۵۰ درصد آنها ناشی از حوادث جادهای است و مجموع حمایتهای سازمان برای یک فرد دارای آسیب نخاعی بسته بهشدت آسیب و بعد خانوار، در زمینههای مختلف حدود ۳۵ میلیون تومان است.
سازمان بهزیستی کشور در پیامهایی به برخی از دلایل تصادفات اشارهکرده است، طبق این اعلام، یکی از دلایل تصادف کردن عابران پیاده استفاده از هدفون و صحبت کردن یا خواندن پیامهای تلفن همراه است. بنابراین لازم است هنگام عبور از خیابان هوشیار باشیم.
مردم باید بدانند آنطور که ما وسایل نقلیه را میبینیم، رانندگان ما را نمیبینند. پس هیچگاه ناگهانی و باعجله وارد سوارهرو نشویم و همواره مطمئن شویم که رانندهها، متوجه حضور ما شدهاند. ضربه به سر و گردن و صدمات ستون فقرات مهمترین علت مرگ و معلولیت در میان دوچرخهسواران و موتورسواران است و استفاده از کلاه ایمنی و پوشیدن لباس محافظ یکی از اولیهترین نکات ایمنی در این دو گروه است. بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی، ایران با برآورد نرخ ۲۰.۵ مرگ به ازای هر ۱۰۰.۰۰۰ نفر جمعیت در رتبه ۱۱۳ از ۱۷۵ کشور قرار دارد. سرهنگ عینالله جهانی معاون اجتماعی و فرهنگی پلیس راهور ناجا آمار فوتیهای سوانح جادهای در تعطیلات نوروز امسال را ۷۴۶ نفر اعلام کرد و گفت: تعداد جانباختگان باوجود بیش از ۵۰ درصد رشد تردد جادهای، نسبت به مدتزمان مشابه سال گذشته، ۲۶ درصد کاهش داشته است. به گفته وی، بیشترین علت تصادفها، بیتوجهی به جلو، سرعت غیرمجاز و سبقت غیرمجاز بوده است. واژگونی خودرو نیز ۳۰ درصد سوانح جادهای را به خود اختصاص داده و چهارمین علت تصادفها بوده است.