باران ترافیک آورد
یکی از عوامل این ترافیک بارندگی شب شانزدهم اسفندماه بود، تشکری روز گذشته در جلسه شورای شهر پایتخت با اشاره به آبگرفتگی در تهران بیان کرد: «بارش باران شب گذشته در اوج ترافیک سبب شد که عمده معابر شهری دچار اختلال شوند بهگونهای که همه عوامل تلاش کردند اما منجر به حل مشکل نشد و تا ساعت ۲۳ بسیاری از معابر درگیر ترافیک بود، ۴۰ نقطه آبگرفتگی جدی در تهران داریم که موجب اختلال تردد شد.» همچنین این آبگرفتگیها سبب افزایش مأموریتهای آتشنشانی شد، سید جلال ملکی، سخنگوی آتشنشانی دراینباره به ایرنا گفت: «روز گذشته با شدت بارندگیها نوع آمادگی آتشنشانان متفاوت بود و آتشنشانان در مأموریتهای خود با استفاده از تجهیزاتی نظیر پمپهای آبکش در معابر مشغول عملیات بودند.»
سنگینترین ترافیک ۱۴۰۰
بنابراین آن طور که به نظر میرسد بارندگی شدید و عدم مناسبسازی معابر برای مهار کردن باران جاریشده در سطح خیابانها یکی از دلایل ترافیک سنگین شب گذشته تهران بود، موضوعی که با حجم بالای رفتوآمدهای آخر سال گره خورد تا شرایط را سختتر کند. در همین باره مجتبی شفیعی، معاون حملونقل شهرداری تهران گفت: «شب دوشنبه سنگینترین ترافیک ۱۴۰۰ با افزایش ۴۱ درصدی طول ترافیک ثبت شد. این روزها بعد از دو سال وقفه به دلیل شیوع ویروس کرونا شاهد افزایش سفرهای خرید نوروزی هستیم و این در حالی است که در صورت بارش عادی باران ۲۵ درصد معابر درگیر ترافیک میشوند و آبگرفتگی شب گذشته نیز مزید بر علت بود.»
کمبود وسیله نقلیه عمومی
و خدمات پلیس
همزمان با بارش باران، آبگیری معابر و شلوغی خیابانها به دلیل خرید شب عید، مشکل دیرینه کمبود وسایل نقلیه عمومی مزید بر علت شده بود تا تهران ترافیک سنگینی را تجربه کند، شفیعی دراینباره گفت: «ضعف جدی در زیرساختها و عدم توجه به توسعه حملونقل عمومی در یک دهه گذشته، سبب شده که تعداد اتوبوسها کاهش یابد و از سوی دیگر تعداد واگنهای خراب مترو افزایش یابد و همچنین شیوع کرونا سبب شده تمایل مردم به استفاده از خودروی شخصی افزایشیافته و این افزایش خودروها سبب کاهش ظرفیت معابر میشود.» همچنین به نظر میرسد کاهش ارائه خدمات ترافیکی پلیس و تجهیزات فرسوده راهنمایی و رانندگی سببساز افزایش ترافیک شب شانزدهم اسفندماه شد. تشکری، رئیس کمیسیون حملونقل شورای شهر تهران دراینباره گفت: «شب گذشته بیست چراغ راهنمایی و رانندگی نیز چشمکزن شده بود، باید همکاری بین پلیس راهور و معاونت خدمات شهری برای حل نقاط بحران و حضور در آن جدیتر شود، بهعنوانمثال منطقه ۳ همیشه بدترین وضعیت را در بحرانها دارد و حضور مؤثر میتواند به کاهش مخاطرات کمک کند، شب گذشته شخصاً در برخی معابر حاضر شدم و دیدم که به دلیل تخلفات برخی رانندگان معابر قفلشده بود. مثلاً خیابان دوطرفه را یکطرفه کرده بودند و رانندگان رخ به رخ همدیگر را تماشا میکردند و کسی نمیتوانست راه را باز کند.»
عدم ساخت مالهای تجاری
در هسته مرکزی شهر
رئیس پلیس راهور تهران بزرگ گفت: از شهرداری درخواست کردهایم به مؤسسات بزرگ اجازه ساختوساز در هسته مرکزی شهر را ندهد. سردار محمدحسین حمیدی، رئیس پلیس راهور تهران بزرگ در گفتوگو با خبرنگار ایلنا درباره ساختوساز مالها و مجتمعهای تجاری در خیابانهای کم عرض و عدم جای پارک مناسب گفت: یکی از مطالبات ما از شهرداری تهران است که مجوز تأسیس به مجتمعهای بزرگ به ویژه مالهای تجاری در هستههای مرکزی شهر را ندهند. وی ادامه داد: وجود این مالهای بزرگ در هسته مرکزی شهر باعث افزایش سفر به این مناطق خواهد شد و البته بعضاً این مالها و مجتمعهای تجاری پارکینگ ندارند و از جای کافی برای پارک برخوردار نیستند. وی گفت: تردد شهروندان به این مالهای تجاری باعث به رهم خوردن نظم ترافیک در منطقه میشود و مشکلات را بیشتر میکند، لذا این موضوع از مطالبات اصلی ما از شهرداری تهران است. سردار حمیدی خاطرنشان کرد: از سال گذشته این موضوع نیز در دستور کار ما قرارگرفته است و از شهرداری درخواست کردهایم به مؤسسات بزرگ اجازه ساختوساز در هسته مرکزی شهر را ندهد. وی ادامه داد: بهعنوانمثال در میدان تجریش بیمارستان شهدای تجریش قرار دارد که درگذشته ۱۲۰ تخت داشته است و بعد تصمیمگیری کردند و ظرفیت این بیمارستان را به هزار و ۲۰۰ تخت افزایش دادهاند، بدون اینکه جای پارک برای بیمارانی که به این مرکز درمانی مراجعه میکنند، پیشبینی شود. با چه منطقی این کار صورت گرفته است؟
او خاطرنشان کرد: این میدان در حال حاضر هم با مشکلات فراوان ترافیکی مواجه است و اگر این بیمارستان راهاندازی شود مشکلات بیشتر خواهد شد، لذا ما به صورت جدی به این موضوع ورود کردیم و جلوی فعال شدن این بخش از بیمارستان را گرفتهایم و حتماً باید برای پارکینگ لازم اقدامات مناسب را انجام دهد.
تهران خودرو محور شده است
وی ادامه داد: متأسفانه این شرایط باعث میشود استفاده از فضای عمومی شهر بیشتر شود و در سطح شهر باوجوداینکه جای پارک کم است اما خودروهای بسیاری پارک کنند. در همه کشورهای توسعهیافته هزینه پارک و تردد با خودروی شخصی برای ورود به هسته مرکزی شهر بالاست. در حال حاضر شهر ما خودرو محور شده است.
۸ میلیون وسیله نقلیه در تهران
او بابیان اینکه در شهر تهران تعداد وسایل نقلیه تقریباً همسان با تعداد افراد است، گفت: اگر این روند ادامه پیدا کند و هیچ مکانیزگی برای کنترل ورود خودروها به شهر و هیچ مکانیزگی برای خروج خودروهای فرسوده وجود نداشته باشد نمیتوانیم دیگر در این شهر زندگی کنیم. در حال حاضر در تهران حدود ۸ میلیون وسیله نقلیه وجود دارد که تردد این وسایل نقلیه باعث ایجاد آلودگی و همچنین حوادث میشود.
ضرورت توسعه حملونقل عمومی
رئیس پلیس راهور تهران بزرگ خاطرنشان کرد: همه به دنبال این هستند که خودشان راحتتر باشند از همین رو با خودروی تکسرنشین به سفرهای درونشهری میروند. این فرهنگ غلطی است که باید اصلاح شود این فرهنگ با هزینه اصلاح میشود وقتی فرد برای سفر با خودروی شخصی در شهر مجبور به پرداخت هزینه بالا باشد از خودروی شخصی استفاده نمیکند و از حملونقل عمومی استفاده میکند و در اینجاست که حملونقل عمومی نیز خود را مکلف میداند که ناوگان را توسعه دهد.