خسارت مالی ناشی از هر فوت
به گزارش ایسنا، سردار سید کمال هادیان فر در درس گروهی حوادث ترافیکی در شیراز بابیان اینکه در طول سال خسارت مالی ناشی از هر فوتی در تصادفات رانندگی، ۵.۲ میلیارد تومان است، گفت: اگر هزینههایی که از بدو تولد صرف رشد و آموزش یک فرد میشود را بررسی کنیم میتوانیم بگوییم سالانه ۳۴ میلیارد دلار ناشی از تصادفات به کشور متحمل میشود. سردار هادیان فر افزود: در ۹ ماهه اول سال ۹۸، حدود ۳۶ درصد تصادفات فوتی ناشی از تخلف نداشتن توجه به جلو بوده که یکی از مصادیق مهم آن، استفاده از تلفن همراه است که میزان بروز خطر تصادف را تا ۴ برابر افزایش میدهد. رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا بابیان اینکه در ۹ ماهه اول سال جاری حدود ۱۳ هزار و ۷۱۱ نفر از شهروندان بر اثر تصادفات جان خود را از دست دادهاند، خاطرنشان کرد: متأسفانه آمار نشان میدهد که ۱.۵ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش داشته است. وی با اشاره به اینکه ۵۱ درصد از افرادی که دچار تصادفات میشوند در صحنه جان خود را از دست میدهند، عنوان داشت: حدود ۶ درصد در حین انتقال و ۴۳ درصد در بیمارستان نیز فوت میکنند.
۱۲ درصد از جانباختگان حوادث جادهای، کودکان هستند
سردار هادیان فر در شورای هماهنگی ترافیک و راهبردی تصادفات استان فارس نیز بابیان اینکه ۱۲ درصد از تصادفات در کشور مربوط به راههای روستایی است، گفت: این مسیرها به دلیل تردد موتورسیکلت، تراکتور و دیگر وسایل نقلیه کشاورزی، زمینه بروز خطر تصادف در آنها بهشدت بالاست. وی افزود: ۸۲ درصد از تصادفات در کشور تحت تأثیر سرعت غیرمجاز، سبقت غیرمجاز، نداشتن توجه به جلو و خستگی و خوابآلودگی است. وی، ۱۵ درصد از تصادفات کشور به دلیل سرعت غیرمجاز است، گفت: متأسفانه در استان فارس این میانگین به ۱۶ درصد رسیده است. سردار هادیان فر با اشاره به اینکه طول جادههای کشور ۲۱۷ هزار کیلومتر است، گفت: ۳۰ درصد از تصادفاتی که رخ میدهد مربوط به نقاط حادثهخیز است. رئیس پلیس راهور ناجا بابیان اینکه سال گذشته، ۱۷ هزار و ۱۸۳ نفر بر اثر تصادفات رانندگی در جادههای کشور کشتهشدهاند، گفت: ۳ هزار راننده از این آمار عامل مرگ افراد و مقصر حادثه بودهاند. بر اساس گزارش سایت پلیس راهور، وی با اشاره به وجود ۱۵ هزار اتوبوس و ۶۰۰ هزار کامیون در کشور، افزود: رانندگان اتوبوس نباید بیشتر از ۹ ساعت رانندگی کنند، ولی به دلیل درآمد پایین و مشکلات اقتصادی مجبور به کار اضافی میشوند که درعینحال این موضوع تخلف محسوب میشود و بهشدت با آن برخورد خواهد شد.
علت اصلی تصادفات ناوگان باری کشور فرسودگی آنهاست
خودروهای فرسوده این روزها به پاشنه آشیل حوزه ترافیک و محیطزیست بدل شدهاند و تازهترین این موارد نیز معاون عملیات ترافیک پلیسراه کشور علت اصلی تصادفات ناوگان باری کشور را فرسودگی آنها عنوان کرده است. به گزارش ایسنا، فرسودگی خودروها گرچه موضوع جدیدی نیست اما به نظر میرسد که نگرانیها بابت آن افزایشیافته است، چراکه از یکسو اثر این خودروها بر آلودگی هوا غیرقابل کتمان است و از سوی دیگر تردد این خودروها احتمال وقوع تصادفات و نیز افزایش ترافیک در پی خرابی و نقص فنی این خودروها را افزایش داده است که برای مثال میتوان به تصادف اتوبوس فرسوده حامل خبرنگاران محیطزیست که منجر به مرگ مهشاد کریمی و ریحانه یاسینی شد، اشاره کرد. این موضوع البته بارها نیز موردانتقاد پلیس واقعشده و اخیراً نیز سردار سید کمال هادیان فر، رئیس پلیسراه و رانندگی در نشستی خبری با انتقاد از روند اسقاط خودروهای فرسوده گفته بود: «آنچه به عنوان اسقاط خودرو انجام میشود عمدتاً صوری است و بیشتر حوالهها باطل میشود تا اینکه خودرویی اسقاط شود، این یک آسیب جدی است و سهم قابلتوجهی هم در تصادفات دارد.» او به بیان آماری از تعداد خودروهای فرسوده نیز پرداخته و گفته بود: «۳۷ میلیون وسیله نقلیه سبک و سنگین در کشور در حال تردد است که از این تعداد حدود ۱۲ میلیون دستگاه نیز موتورسیکلت است اما متأسفانه حدود ۳۲ درصد از این وسایل فرسوده است و همانطور که گفتم روند اسقاط نیز مناسب نیست. حدود ۸۰ درصد موتورسیکلتها و حدود ۸۰ درصد ناوگان حملونقل عمومی ما نیز فرسوده است که این یک هشدار جدی است و در تصادفات نیز مؤثر است.» اظهارات هادیان فر در مورد خودروهای فرسوده نشان میدهد که دستکم ۱۱ میلیون و ۸۰۰ هزار دستگاه وسیله نقلیه فرسوده اعم از سواری، موتورسیکلت، کامیون، اتوبوس و ...در حال تردد در کشور است.
تردد ۱۵۰ هزار کامیون فرسوده
در تازهترین اظهارات سرهنگ سیاوش محبی، معاون عملیات پلیسراه کشور نیز از فرسوده بودن ۳۲ درصد از ناوگان باری کشور خبر داده است. او در همین راستا به ایسنا گفت: در حال حاضر ۱۵۰ هزار دستگاه کامیون در ناوگان باری تردد میکنند، فرسوده بوده یا در حال فرسودهشدن هستند که بیش از ۳۲ درصد از تمام ناوگان باری کشور را شامل میشوند.
عبور سن ناوگان فرسوده باری از ۲۵ سال
وی بابیان اینکه سن ناوگان فرسوده باری در ایران از ۲۵ سال عبور کرده است، اظهار کرد: فرسوده بودن ناوگان باعث افزایش میزان و شدت تصادف و همچنین شدت جراحات میشود. در کنار فرسوده بودن کامیونها، ناایمن بودن برخی نقاط در جادهها نیز در تصادفات ناوگان باری اثر دارد و متأسفانه در این تصادفات شاهد افزایش هستیم. محبی مواردی نظیر گرانی لاستیک و قطعات و پایین بودن کیفیت قطعات را نیز عامل دیگری در افزایش تصادفات این وسایل برشمرد و گفت: لازم است نظارتی جدی از سوی شرکتهای بهکارگیرنده این کامیونها که عمدتاً شرکتهای حملونقل بار است، صورت بگیرد. معاون عملیات پلیسراه کشور درباره اینکه آیا پلیس میتواند از تردد کامیونهای فرسوده در جادهها جلوگیری کند، اظهار کرد: اگر کامیونی دارای برگه معاینه فنی باشد، یعنی اجازه تردد را دارد. اما قطعاً پلیس از تردد کامیونهای فاقد معاینه فنی در جادهها جلوگیری خواهد کرد. به نظر میرسد نظارت جدی بر روند اسقاط خودروهای فرسوده، اعطای تسهیلات ویژه برای نوسازی ناوگان خودرویی و به خصوص ناوگان باری و افزایش نظارت بر این ناوگان میتواند در کاهش شمار وسایل نقلیه فرسوده مؤثر باشد.