اشاره: حضور کشورهای توسعه‌یافته در بازار آزاد و رقابتی منجر به توسعه اقتصادی و رشد اقتصادی کشورهای زیادی ازجمله آسیای شرقی شده است. اما در ایران با بستن بازار و ایجاد انحصار با رشد منفی اقتصادی در سال‌های گذشته مواجهیم و به دلیل عدم انتقال دانش و فناوری روز دنیا اقلام مورد نیاز مردم ازجمله خودرو، لوازم‌خانگی و ... باکیفیت کم و قیمت بالا در حال عرضه است. درصورتی‌که در بازار آزاد مشتریان کالاها را باقیمت‌ها و کیفیت متنوع در دسترس دارند و با انتخاب گزینه بهتر به خریدوفروش می‌پردازند. دراین‌ارتباط نائب رئیس اتحادیه فروشــندگان لوازم‌خانگی شــیراز بابیان اینکه از فروردین ســال 99 تا فروردین سال 1400 قیمت لوازم‌خانگی 200 درصد افزایش داشــته اســت، گفت: حمایتى از مصرف‌کننده نمی‌شود و تولیدکننده نرخ محصولات را تعییــن می‌کند. محصولات باکیفیت کم باقیمت گران در بازار به فروش می‌رود. هیچ ضابطه‌ای در قیمت‌گذاری کالاها وجود ندارد.