وزارت نیرو در دولت سیزدهم مصمم است تا در آغاز گام دوم انقلاب اسلامی با تقویت روحیه جهادی و رویکردهای انعطافپذیر، فرصت ساز، مولد، درونزا، پیشرو و بروننگر، نسبت به توسعه ظرفیتهای تأمین آب و برق و مدیریت توأمان عرضه و تقاضای آب و برق و ارائه خدمات مطلوب آب و برق و استفاده سالم از پساب اقدام نماید تا ضمن دستیابی به اهداف اسناد بالادستی ابلاغی در بخشهای آب و انرژی، نسبت به ایفای مأموریتهای اصلی دستگاه، با رعایت اصل تعهد نسبت به مطالبات مشروع مردم و بهکارگیری تمام ظرفیتها با پایبندی به آموزههای دینی و اخلاقی و رعایت اخلاق حرفهای در عرصهی مدیریت و فعالیتهای اجرای و جلب مشارکت همه ذینفعان، ارتقای شفافیت و سلامت اداری و استفاده مؤثر از توانمندیهای تخصصی سرمایههای انسانی اقدام نماید.
راهحلهای پیشنهادی
جهت برونرفت از مشکلات عدیده وزارت نیرو
1- تقویت و حمایت عملی و اجرایی از بخش خصوصی با رعایت عدالت در مناقصات و عقد قراردادها و پرداخت بهموقع مطالبات و حمایت عملی برای صدور خدمات
2- حمایت از سرمایهگذاری خارجی و داخلی در قالب قراردادهای استاندارد بینالمللی و انتقال دانش و فناوری نوین
3- ضرورت همکاری و هماهنگی وزارتخانهها و سازمانهای ذیربط با اولویت وزارت جهاد، صمت، راه و شهرسازی و سازمان حفاظت محیطزیست در خصوص تدوین برنامه جامع مدیریت مصرف آب و انرژی و قوانین مرتبط در سطح کشور با شرکتهای دانش بنیان، پارکهای علم و فناوری، استارتها، دانشگاهها و دیگر مراکز پژوهشی
4- تقویت نظام و ساختار مدیریت انرژی و آب با پیشبینی نقدینگی لازم
5- ادغام معاونت برق و شرکت توانیر، تشکیل شرکت مهندسی توزیع و ادغام برقهای منطقهای در شرکت مدیریت تولید و تقویت ساتبا (انرژی و آب)
6- کمک به تشکیل وزارت انرژی
7- تزریق سریع نقدینگی به صنعت آب و برق برای عبور مطمئن از سال ۱۴۰۱ (به صورت کوتاه مدت)
8- لزوم بازنگری سیاست سدسازی (به بهانه ذخیره آب و تولید نیروی برقابی) با توجه به تبعات منفی زیستمحیطی آن
9- لزوم توجه به تأثیر بحرانهای محیطزیستی (گرمایش زمین، هجوم ریز گردها، بارشهای سیلآسا، وقوع زمین لغزشها و ...) بر منابع آب و انرژی و کاهش کارایی شبکه انتقال برق و آب
10- لزوم توجه به فناوریهای باز چرخانی و تصفیه آب، استفاده چندمنظوره از منابع آب (احداث مخازن و استخرهایی جهت پرورش ماهی و استفاده از سرریز آب استخرها برای آبیاری) و همچنین ایجاد آبشیرینکنها (در حد معقول)
11- توجه ویژه و جمعآوری هدر رفت آب در فصل زمستان از قنوات به ويژه در مناطق خشک و نیمهخشک، ذخیرهسازی و توجه ویژه به مدیریت سیلابهای فصلی و استفاده از فناوریهای نوین در مدیریت ریسک سیلاب و خشکسالیهای دورهای
12- توجه به رد پای آب و کربن در بخش صنعت و کشاورزی به عنوان اصلیترین شاخص مصرف آب و انرژی و تدوین نقشه ردپای آب، کربن و انرژی در حوزه کشاورزی و صنعت در استانهای کشور با مشارکت وزارتخانههای ذیربط (عدم توانایی مدیریت مطلوب و بهینهسازی بدون رعایت و دستیابی به شاخص مطلوب رد پای آب و انرژی و کربن)
13- جلوگیری از تخریب حریم رودخانه و تعرَض به آن و همچنین رهاسازي پساب رستورانها، صنایع و تأسیسات در حاشیه رودخانهها
14- تدوین قوانین مرتبط با تشویق و تنبیه کاربران آب و انرژی
15- انجام اقدامات فرهنگی و رسانهای مؤثر در خصوص جلب مشارکت حداکثری مردم در اجرای برنامههای آب و برق در سطح کشور
16- بهرهگیری از تجارب موفق سایر کشورها اعم از همسایه و صنعتی ازجمله شناسایی، اکتشاف و بهرهبرداری از آبهای ژرف تجدید پذیر
17- هماهنگی و تعامل بیشتر بین وزارتخانههای جهاد، صنعت و نیرو و غیره در رابطه با مصرف بهینه آب و انرژی
18- لزوم تغییر نگرش و پارادایم در تدوین برنامههای توسعه کشور و اشتغالزایی و اجتناب از برنامههای توسعهای آب-محور (تلاش در زمینه افزایش سهم بخش خدمات در اشتغالزایی و درآمدزایی بجای بخشهای کشاورزی و صنعت)
19- لزوم استفاده از تکنیکهای اقتصاد رفتاری جهت اصلاح الگوی مصرف در بخشهای مختلف آب و انرژی
20- لزوم توجه به رویکرد همبست و پیوندی (Nexus) در حوزههای آب، انرژی، غذا، محیطزیست و تغییر اقلیم
21- اجتناب از بخشینگری و لزوم افزایش هماهنگی، همکاری، همگرایی و همافزایی در بین برنامه وزارتخانههای مختلف نیرو، جهاد کشاورزی، صمت، راه و شهرسازی، تعاون، کار و رفاه اجتماعی، علوم، تحقیقات و فناوری (در تعامل مثبت با سازمان حفاظت محیطزیست و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری)
22- لزوم طراحی سازوکارهای مناسب جهت افزایش انگیزه کاری کارکنان دولت و افزایش کارآمدی ایشان
23- دقت نظر ویژه به موضوع سهمیه آب بین استانی جهت جلوگیری از چالش سیاسی و مهم در آینده
24- تقویت سمنهای فعال در امور آب و برق و انرژیهای مختلف، اصلاح ساختار و تقویت سیستمهای مدیریت مسائل اجتماعی همچون مرکز امور اجتماعی و مدیریت مسائل اجتماعی در شرکتها و سازمانهای وابسته
25- بازنگری قانون جامع آب و بحث تخصیص فاضلاب که در وزارت نیرو مغفول ماندهاند
26- لزوم توجه به مدیریت یکپارچه منابع آب در قالب حوزههای آبریز کلان و منطقهای (و نه مدیریت استانی)
در خاتمه، این گروه علمی و تخصصی (گروه محیطزیست و حقوق و اتاق فکر ذیل آن) آمادگی کامل خویش را جهت هرگونه همکاری در ارائه مشاوره فنی - تخصصی و همکاری در تدوین برنامههای راهبردی و عملیاتی اعلام میدارد.
انتظار میرود دولت سیزدهم توجه بیشتری به استفاده از ظرفیت انجمنهای علمی و تخصصی و سازمانهای مردم نهاد در فرآیند تصمیم سازی و تصمیمگیری و سیاستگذاری و حکمروایی داشته باشد.
جهت کسب اطلاع بیشتر در خصوص اهداف و برنامههای «انجمن ترویج فرهنگ مسئولیت اجتماعی»، لطفاً به وبسایت انجمن به آدرس www.casraa.org مراجعه نمایید.
و من ا... التوفیق