سینمای ایران در دو هفته گذشته، داغدار دو هنرمند شد؛ یکی ارشا اقدسی بدلکار ایرانی که براثر رخ دادن حادثه سر صحنه فیلمبرداری فیلمی در بیروت از ناحیه سر و گردن آسیب دید و سرانجام، شامگاه چهارشنبه (۱۳ مرداد) دارفانی را وداع گفت، دیگری هم علی سلیمانی، بازیگر فیلمهایی چون «تنگه ابو قریب»، «سفر به چزابه» و «جهانپهلوان تختی» بود که بامداد پنجشنبه (۲۱ مرداد) براثر ابتلا به کرونا درگذشت. پیکر ارشا اقدسی پس از یک هفته تأخیر به ایران منتقل شد و همزمان با پیکر علی سلیمانی روز جمعه (۲۲ مرداد) به خاک سپرده شد. به گزارش خبر آنلاین، اما در هفتهای که گذشت، یک اتفاق نسبتاً خوب برای اکران سینماها رخ داد. در آخرین جلسه کارگروه بررسی آسیبهای کرونا در سینما، حمایتهای جدیدی از این عرصه، به تصویب رسید. قرار شد به هر فیلم جدید مورد تأیید شورای صنفی نمایش که به چرخه اکران وارد شود و حداقل ۴ هفته، روی پرده برود، مبلغ ۱۰۰ میلیون تومان به شرکت پخش (برای آمادهسازی اکران) و به ازای فروش هر ۳۰۰ میلیون تومان، مبلغ ۱۰۰ میلیون تومان به مالکان فیلم پرداخت شود. اعتبار این طرح از ۳۰ خرداد تا ۱۵ مهر ۱۴۰۰ است.
انجمن سینماداران با انتشار بیانیهای اعلام کرد: «با تشدید موج پنجم کرونا در کشور و قرمز شدن تمامی شهرها، اعضای انجمن سینماداران به احترام کادر درمان که در این مدت متحمل فشار زیادی هستند و همچنین به احترام ایام عزاداری اباعبدالله الحسین (ع) تصمیم به تعطیلی یک هفتهای سینماها گرفتند. بر همین اساس، سینماهای کشور از شنبه ۲۳ مرداد تا پایان روز شنبه ۳۰ مرداد تعطیل بوده و فعالیت کلیه سینماهای کشور از یکشنبه ۳۱ مرداد ازسر گرفته خواهد شد.»
«دینامیت» همچنان صدرنشین است
با شروع اکران «دینامیت» و فروش چندمیلیاردی در 10 روز ابتدایی، انتظار میرفت که این فیلم تا آخر با قدرت به کار خودش ادامه دهد، اما در هفته گذشته، آمار فروش این فیلم از یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان، به ۵۷۷ میلیون تومان رسید. با توجه به ابتلای روزانه حدود ۴۰ هزار نفر به کرونا و فوت روزانه ۵۰۰ نفر طبق آمار رسمی، میزان فروش این فیلم حدود ۷۰۰ میلیون تومان نسبت به هفته گذشته کاهش یافته که طبیعی است. با اینکه فروش «دینامیت» کاهش یافت، اما بازهم با اختلاف ۵۵۰ میلیون تومان از «مدیترانه» صدرنشین شد و بازی پژمان جمشیدی، نازنین بیاتی، محسن کیایی، زیبا کرمعلی و احمد مهرانفر ۲۶ هزار مخاطب را به سینماها آورد.
رقابت «خورشید» با «مدیترانه»
فیلم سینمایی «خورشید» با کارگردانی مجید مجیدی که از نوروز ۱۴۰۰ روی پرده سینماهاست، چند هفته است که وارد اکران آنلاین شده، اما بازهم تعدادی از مخاطبان خود را به سینماها هم میکشاند. این فیلم سینمایی در هفته اخیر با ۸۳۹ مخاطب توانست رقمی معادل ۲۰ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان را در گیشه برای خود ثبت کند و در جدول فروش، جایگاه دوم گیشه هفتگی را به دست آورد. اما فیلم سینمایی «مدیترانه» با کارگردانی هادی حاجتمند، با ۹۷۵ مخاطب، توانست ۱۸ میلیون تومان بفروشد و جایگاه سوم گیشه را به خود اختصاص دهد. این فیلم با اینکه ۱۵۰ مخاطب بیشتر از «خورشید» داشت، اما حدود دو میلیون تومان کمتر فروخت به همین دلیل به نظر میرسد تعداد زیادی از مخاطبان این فیلم در سینماهای درجه دو و سه به تماشایش نشستهاند.