محمود نیلی احمدآبادی رئیس دانشگاه تهران در گفتوگو با خبرنگار ایلنا، درباره آمار فوتیهای اساتید و دانشجویان این دانشگاه براثر کرونا اظهار داشت: در مورد آمار فوتیهای ناشی از کرونا باید بگویم که متأسفانه هم تعدادی از پیشکسوتان ما، هم تعدادی از اساتید شاغل و هم تعدادی از کارکنان در اثر کرونا درگذشتند. البته تعداد فوتیها از میان همکارانی که در حال اشتغال هستند، کمتر بوده است.
فوت ۲۴ استاد و ۵ دانشجوی دانشگاه تهران براثر کرونا
وی افزود: درباره تعداد اساتید فوت شده در دانشگاه تهران براثر کروناویروس آمار دقیقی ندارم، اما حدود 24 یا 25 نفر است، ضمن اینکه دو نفر از همکاران ما نیز در کوه دچار حادثه شدند که باید از فوتشدگان براثر کرونا تفکیک شوند. در خصوص آمار دانشجویان فوت شده براثر کرونا نیز باید بگویم که طبق آخرین اطلاعاتی که از دانشجویان گرفتیم، حدود پنج نفر از دانشجویان دانشگاه تهران براثر ابتلا به کووید ۱۹ جان خود را از دست دادهاند.
نقش دانشگاهها در توسعه و حل مسائل کشور
نیلی در پاسخ به این سؤال که چه انتظاری از وزیر علوم بعدی برای جامعه دانشگاهی دارید؟ گفت: همه صحبت ما این است که دانشگاهها ظرفیت منحصربهفرد و فوقالعادهای برای کشور هستند و بهترین جوانان کشور به دانشگاه میآیند. ادعایمان این است که دانشگاههای ما ازلحاظ سیستم و زیرساخت جزو دانشگاههای خوب دنیا هستند و ما بهعنوان دانشگاه میتوانیم مشابه دانشگاههای دیگر دنیا نقش قویتری در حل مسائل کشور و توسعه آن ایفا کنیم.
منحصر کردن دانشگاه به مقوله آموزش ظلم در حق دانشگاههاست
رئیس دانشگاه تهران افزود: منحصر کردن دانشگاهها به مقوله آموزش، دانشجویان و فارغالتحصیلان یک ظلم به دانشگاهها و امکانات دانشگاهها است. ما فکر میکنیم در حلقههای تصمیمگیری، تصمیمسازی و بسیاری از فعالیتهای اجرایی کشور دانشگاهها وارد نمیشوند و باید راهکارهایی پیشبینی کنیم که بیشتر از این از ظرفیت دانشگاهها برای خدمت به جامعه استفاده شود و از سوی دیگر نیازهای جامعه هم به شکل اصولیتری به دانشگاهها منعکس شود. امیدوارم وزارت علوم از نگاه سنتی خود در بحث آموزش دانشگاه خارج شود و ظرفیت بزرگ دانشگاه را به اشکال مختلف در خدمت کشور قرار دهد؛ البته فقط وزارت علوم کافی نیست و باید سایر بخشهای کشور هم همین کار را بکنند.
اشتباه تاریخی تفکیک آموزش پزشکی از وزارت علوم
وی با اشاره به اینکه جدا کردن آموزش پزشکی از سایر آموزشها اشتباه بود، گفت: در ایران یک اشتباه تاریخی رخ داد و آنهم جدا کردن آموزش پزشکی از آموزش عالی بود. این اقدام به کشور صدمه زد؛ البته ممکن است شبکه درمان در کشور بهبود پیدا کرده باشد، ولی کیفیت آموزش در شبکه درمان بسیار مهم است و مشخص است که آموزش پزشکی ما با این تصمیم دچار خسران شدید شده است. امیدوارم هر چه زودتر آموزش پزشکی با آموزش حوزه وزارت علوم یکی شود، زیرا ما در پژوهش، آموزش، نوآوری و فناوری بهشدت نیازمند همکاری باهم هستیم. ویروس کرونا فقط یک بحث بهداشتی و درمانی نبود، بلکه به همه حوزهها مربوط میشود. نقصانهایی که در این زمینه وجود دارد به هر دو حوزه آموزش و آموزش پزشکی برمیگردد که به لحاظ اجتماعی در کنار همدیگر نبودند. اگرچه تلاش کردیم این نقصان را با همکاری هم حل کنیم، ولی موانع قانونی وجود داشته و دارد و امیدوارم یک تصمیم جدی در این زمینه گرفته شود.
انتقاد از موازیکاری در تولید واکسن کرونا در کشور
نیلی درباره اظهارات اخیرش مبنی بر اینکه «هفت واکسن داخلی تا الان رونمایی شده، درحالیکه منابع مالی و تخصصی در هیچ جای دنیا امکان چنین سرمایهگذاری را نمیدهد. بهطور مثال چین با یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون جمعیت فقط دو واکسن برای کرونا دارد و این رویه در کشور ما حیف شدن منابع است» گفت: بههرحال منابع انسانی، مالی و تجهیزاتی کشور محدود است و مسئلهای مثل واکسن موضوع پیچیدهای است، ازاینرو ما باید منابع خود را در همه زمینهها باهم تجمیع کنیم تا با هزینه کمتر و کیفیت بالاتر زودتر به نتیجه برسیم، وقتی کار به این شکل تقسیم میشود، آن اثربخشی که انتظار میرود را ندارد. نهفقط در حوزه واکسن، بلکه در برخی حوزههای دیگر هم همینطور است. ما کارخانههایی داریم که برای یک یا دو مورد برای آنها از بیرون کشور دانش فنی خریداری کردهایم درحالیکه یک کارخانه میتوانست دانش فنی را در اختیار بقیه قرار دهد. در این موارد حتی دانشگاهها هم میتوانند کمک کنند، اما توجهی به آنها نمیشود، ازاینرو سعی و خطا میکنند که همین مسئله هزینه زیادی را به کشور تحمیل میکند.
رئیس دانشگاه تهران درباره چرایی این موازی کاریها گفت: ما سازمانهای موازی در کشور داریم، درحالیکه این سازمانها میتوانند تجمیع شوند و از طرفی باید یک وحدت فرماندهی در حوزه اجرا وجود داشته باشد؛ بنابراین چون سازمانها موازی هستند و منابعشان هم مستقل از مأموریتشان است، تصمیماتشان هم به شکل جزیرهای گرفته میشود. وقتی یک سیستم به شکل جزیرهای باشد، قطعاً این تبعات را هم دارد.