رئیس انجمن آسیبشناسی اجتماعی ایران در گفتگو با خبرنگار ایلنا، به نقش صداوسیما در آستانه انتخابات برای ایجاد همگرایی و ضرورت دوری از برنامهسازیهایی که در راستای انشقاق و دوقطبیسازی جامعه حرکت میکند، اشاره کرد و گفت: رسانهها بهویژه صداوسیما میتوانند با ایجاد فضای امیدبخش و بذر امید در جامعه زمینه مشارکت مردم در انتخابات را بیشتر کنند؛ البته عکس این مسئله هم صادق است؛ یعنی اگر با نگاههای سیاسی بهقصد تخریب یک حزب و نمایندگان و نمایندهای که اکنون یا قبلاً، چه در مجلس و چه در جایگاه ریاستجمهوری از مردم رأی گرفتهاند، عمل کنند میتوانند موجب ناامیدی مردم شوند.کوروش محمدی ادامه داد: نقد خوب است، اگر با کاشتن بذر امید همراه باشد؛ یعنی اگر برنامههای تلویزیونی با نگاهی متعادل، خطاها را نقد کنند قطعاً میتوانند مردم را امیدوار کنند که برای جبران نقایص پیشین، در انتخابات مشارکت کنند؛ اما اگر غیرازاین باشد و صرفاً یک جریان با کمک رسانههایی مانند صداوسیما بخواهد جریان دیگری را از صحنه به درکند و یک رقیب را تضعیف کند تا بدون رقیب باشد، بخشی از جامعه به احساس ناامیدی یا مأیوس شدن از کارگزاران و نمایندگانش در عرصههای سیاسی و اجتماعی تسلیم میشود و انتخابات را بهعنوان یک فرایند بینتیجه قلمداد میکند؛ اما اگر برنامههای صداوسیما به مردم برای انتخاب آگاهی دهند و نقاط قوت و ضعف مدیریتها را بهصورت منطقی و با ارائه راهکارها بررسی کنند، میتوانند فضای بهتری را برای جامعه ترسیم کنند. در ضمن مردم باید نشاط لازم را احساس کنند تا پای صندوق بیایند. ما جامعهای هستیم که بههرحال دائم به لحاظ تحریم و مسائل اقتصادی، سیاسی و بینالمللی تحت هجمه دشمن قرار داریم و رسانههای جمعی جهتدار خارج از کشور که خط دشمنان را دنبال میکنند تلاش ویژهشان این است که با جذابیتهای خاصی، زمینه انحراف افکار عمومی را به سمت نکات منفی ایجاد کنند؛ بنابراین اگر رسانه داخلی همراستا با آنها بذر ناامیدی در دل مردم بکارد -درعینحال واقعیتهای ملموس جامعه را هم مطرح نکند- باعث میشود حرکت دشمن و رسانههایش در زمینه کاهش مشارکت و نشاط اجتماعی به ثمر بنشیند.وی یادآور شد: جامعه ما با مشکلات معیشتی و اقتصادی سنگینی دستبهگریبان است و طبیعی است که اگر رسانههای داخلیمان به این مشکلات و طرح مطالبات بپردازند، بهمراتب بهتر از رسانههای بیگانه به نتیجه میرسند و مردم با امید به توان داخل در انتخابات شرکت میکنند، اما رسانهها نباید بهگونهای رفتار کنند که مردم تصور کنند انتخابشان تأثیری در سرنوشتشان ندارد.این روانشناس و آسیبشناس اجتماعی با اشاره به نقش صداوسیما در شکلدهی و جهتدهی به انتخاب مردم با مشارکت بالا تأکید کرد: مردم با شناخت توانمندیها و نقاط قوت و ضعف مدیریتها، با شورونشاط بیشتری به انتخابات توجه میکنند و این کمک میکند به مطالبه گری بالای مردم. بههرحال انتخابات، صرف شرکت در یک رقابت سیاسی و انفرادی نیست، بلکه مسئولیت ایجاد میکند برای کسانی که انتخاب و تعهد میکنند تا اهداف و مطالبات مردم را ببینند.او با اشاره به اینکه «جامعه مشکلات زیادی از فقر و بیکاری و گرفتاریهای اقتصادی دارد و این نیاز به برخوردی واقعبینانه دارد.» گفت: اما نباید رسانهها بهگونهای عمل کنند که همه مشکلات اقتصادی جامعه بر گردن عملکرد یک طیف از کارگزاران نظام باشد که به لحاظ جهتگیری سیاسی، وابسته به یک جناح هستند. چنین رویکردی باعث میشود که بخشی از جامعه چه در میان مردم و چه نخبگان، آسیب ببیند و صحنه انتخابات را ترک کند.
محمدی تصریح کرد: مشکلات کشور مربوط به همه ماست و برای ایراداتی که داریم هم همه باید پاسخگو باشیم؛ فرقی نمیکند که از چه جناح و گروه سیاسی هستیم. در بخشی از مشکلات که نتیجه مستقیم سوء مدیریتهاست، رسانهها بهویژه صداوسیما باید درعینحال که نقاط قوت مدیران و خدماتی که از سوی هر طیف سیاسی ارائهشده را بررسی میکنند، نقاط ضعف و راهکارهای اصلاح آن را هم اطلاعرسانی کنند و نشان دهند. اینکه رسانهای مانند صداوسیما جانب یک جناح سیاسی را بگیرد، اشتباه است؛ باید فقط و فقط جانب مردم را بگیرد و به او اطلاعات بدهد. باید همدلی، وحدت و یگانگی را در جامعه تقویت کند تا مردم بتوانند امیدوارانه در انتخابات مشارکت کنند.