فایننشال تایمز نوشت: ایران در پی افزایش قیمت بنزین است؛ اقدامی که در شرایطی انجام میشود که تحریمهای آمریکا این کشورِ نفتخیز را ناچار کرده است سوخت پالایششده وارد کند. مسعود پزشکیان، گفت: بیشتر اقشار کمدرآمد عملاً از یارانهها منتفع نمیشوند. آیا باید همچنان ارز خارجی را صرف خرید بنزین کنم، آن را به کسری از قیمت واقعی بفروشم و بعد ارزی برای تأمین کالاهای اساسی مردم نداشته باشم؟» بنزین به دلیل پرداخت یارانه زیاد در ایران از ارزانترینها در جهان است. اما ظرفیت پالایش محدود است؛ مسئلهای که بخشی از آن به کمبود سرمایهگذاری ناشی از تحریمهای آمریکا بازمیگردد. بر اساس اعلام دولت، ایران سالانه حدود ۶ میلیارد دلار بنزین وارد میکند. بر اساس نظام جدید پلکانی، رانندگان برای مصرف بیش از سهمیه ماهانه ۱۶۰ لیتر، باید به ازای هر لیتر ۵۰ هزار ریال (حدود ۰.۰۴ دلار با نرخ بازار آزاد) بپردازند. آنها میتوانند تا ۶۰ لیتر در ماه را با قیمت ۱۵ هزار ریال (۰.۰۱۲ دلار) و سپس ۱۰۰ لیتر دیگر را با قیمت ۳۰ هزار ریال (۰.۰۲۴ دلار) خریداری کنند. متوسط حقوق ماهانه در ایران حدود ۲۰۰ دلار است. خودروهای جدید و گرانقیمت سهمیه ماهانهای دریافت نخواهند کرد و باید نرخ بالاتر را بپردازند. همچنین مالکان چند خودرو تنها برای یک خودرو سهمیه خواهند داشت. افزایش قیمت سوخت در گذشته بارها به اعتراض منجر شده است؛ از جمله در سال ۲۰۱۹ که به گفته سازمان عفو بینالملل، بیش از ۳۰۰ نفر در جریان اعتراضها کشته شدند.