لوگو
1404 چهارشنبه 3 دي
  • صفحه نخست
  • سیاست
  • سخن‌گاه
  • اقتصاد
  • شهروند
  • بین الملل
  • فرهنگ و هنر
  • سلامت
  • علم و فناوری
  • ورزش
  • خواندنی‌ها
  • آرشیو روزنامه
1404/09/23 - شماره 2651
نسخه چاپی

اینشتین قربانی نظام آموزشی

سعید ناجی گفت:‌ اینشتین نیز قربانی نظام آموزشی زمانه خود بود؛ نظامی که او را کم‌هوش می‌دانست و حتی تصمیم داشت از مدرسه اخراجش کند. در حالی که اینشتین فیزیک را مانند یک بازی ذهنی تجربه می‌کرد و روش او نوعی آزمایشگاه فکری بود. چهارمین پیش‌نشست دومین همایش ملی «فلسفه برای کودکان» با حضور سعید ناجی، روح‌الله کریمی و رضا محمدی چابکی ۱۸ آذرماه ۱۴۰۴، در دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد. سعید ناجی نخستین سخنران این نشست بحث خود را با طرح این پرسش آغاز کرد که «با فرض وجود موجودات فضایی، آیا ممکن است جامعه‌ای موفق و فرهیخته در سیاره‌ای دیگر وجود داشته باشد که تنها راه آموزش در آن، بازی باشد؟» در پاسخ دانشجویان نظرات متفاوتی داشتند؛ برخی بازی را تا حدی مؤثر می‌دانستند اما معتقد بودند با «صرف بازی» نمی‌توان دانشمندی خبره، مثل آلبرت انیشتین تربیت کرد. ناجی یادآور شد که خود اینشتین نیز قربانی نظام آموزشی زمانه خود بود؛ نظامی که او را کم‌هوش می‌دانست و حتی تصمیم داشت از مدرسه اخراجش کند. در حالی که اینشتین فیزیک را مانند یک بازی ذهنی تجربه می‌کرد و روش او نوعی آزمایشگاه فکری بود. وی تاکید کرد که نظام آموزشی امروز ما، با وجود گذشت بیش از ۱۲۰ سال، هنوز گرفتار همان رویکردهای سخت‌گیرانه‌ای است که راه را برای امثال اینشتین سخت‌تر میکند و برای تسهیل شکوفایی آنها راه حلی ندارد.

 

Facebook Twitter Linkedin Whatsapp Pinterest Email

دیدگاه شما

دیدگاه شما پس از بررسی منتشر خواهد شد. نظراتی که حاوی توهین یا الفاظ نامناسب باشند، حذف می‌شوند.

تیتر خبرهای این صفحه

  • اینشتین قربانی نظام آموزشی
  • پخش سریال جدید مهران مدیری در تلویزیون
  • مرجعیت رسانه در آزمون‌های زمان
  • حاکمیت با ملت است
  • داستان باوان من
  • «زوتوپیا ۲» یک میلیاردی شد
لوگو
  • درباره ما
  • تماس با ما
  • همکاری با ما
  • تعرفه آگهی
  • نمایندگی‌ها
  • شناسنامه
  • مرامنامه
  • آرشیو
  • RSS

1401© :: کلیه حقوق قانونی این سایت متعلق به روزنامه ستاره صبح بوده و استفاده از مطالب آن با ذکر منبع بلا مانع است.