لوگو
1404 چهارشنبه 7 آبان
  • صفحه نخست
  • سیاست
  • سخن‌گاه
  • اقتصاد
  • شهروند
  • بین الملل
  • فرهنگ و هنر
  • سلامت
  • علم و فناوری
  • ورزش
  • خواندنی‌ها
  • آرشیو روزنامه
1404/07/16 - شماره 2605
نسخه چاپی
نگاهی به کتاب «فلسفه تطبیقی پل ماسون اورسل»

پنجره‌ای به فهم جهان‌های فلسفه و انسان

سیده معصومه محمدی: فلسفه تطبیقی در این کتاب راهی است به سوی درک و تعامل میان سنت‌های فلسفی و فرهنگ‌ها و پلی برای هم‌گرایی و نیز بستری برای گشودن پنجره‌ای برای فهم صحیح جهان‌های فلسفه و انسان.
«فلسفۀ تطبیقی پل ماسون اورسل» با تحقیق و ترجمه قاسم پورحسن استاد فلسفه دانشگاه علامه طباطبایی و زهرا حاجی شاه‎کرم پژوهشگر و نویسنده به همت انتشارات صراط منتشر شد.
کتاب «فلسفه تطبیقی» اثر ماسون اورسل، آغاز پایه‌گذاری مطالعات مقایسه‌ای در صد سال اخیر محسوب می‌شود. اورسل، فلسفه تطبیقی را نه بسان یک رشته مستقل، بلکه به مثابه روشی برای مقایسه‌ورزی فلسفه‌ها در بستر تاریخی و فرهنگی می‌نگرد. او فلسفه تطبیقی را دانش مقایسه نظام‌مند میراث‌های فلسفی مختلفی می‌داند که با بهره‌گیری از شیوه مشابهت‌های تناسبی از تشابه خانوادگی و ظاهری فراتر رفته و می‌کوشد تا به درک عمیق ساختارهای فکری و زمینه‌های فرهنگی تمدن‌ها دست یابد.
فلسفه تطبیقی در این کتاب راهی است به سوی درک و تعامل میان سنت‌های فلسفی و فرهنگ‌ها و پلی برای هم‌گرایی و نیز بستری برای گشودن پنجره‌ای برای فهم صحیح جهان‌های فلسفه و انسان.
منظر اصلی اورسل در این کتاب این است که هر سنت فلسفی باید در بستر تاریخی، اجتماعی و فرهنگی خود بر مبنای رویکرد تحصلی بررسی و ارزیابی گردد تا تفاوت‌ها و تشابه‌های فلسفه شرق و غرب بهتر فهمیده شده و امکان گفت‌وگوی میان سنت‌ها و فرهنگ‌ها فراهم آید.
اورسل در این کتاب می‌کوشد میان سنت مغرب زمین و فلسفه‌های شرقی و معنوی، هم‌سخنی ایجاد نماید. کتاب به پرسش‌های اساسی در باب چیستی فلسفه تطبیقی، اهمیت و جایگاه و ارزش آن و نیز بنیادین بودن روش تطبیق در امکان فهم بهتر سنت‌ها و فلسفه‌ها پاسخ می‌دهد.
اثر حاضر پس از گذشت صد سال از زمان نگارش آن، برای نخستین بار به زبان فارسی برگردانده شده و اکنون خوانندگان، محققان و متفکران حوزه مطالعات تطبیقی بهتر می‌توانند اهمیت یا کاستی‌های آن‌را مورد مطالعه و ارزیابی قرار دهند.
نویسندگان در پیشگفتاری تفصیلی کوشیده است تا جایگاه و اهمیت کتاب و نیز نقصان‌های آن را شرح داده و اسباب عدم التفات اورسل به سایر سنتها (به جز غرب، چین و هند) به خصوص میراث عقلی نیرومند فلسفه اسلامی را مورد بازخوانی انتقادی قرار دهند.
آنها امیدوارند مجموعه چهارجلدی در حوزه فلسفه تطبیقی که در حال تدوین و نشر آن هستند مورد استقبال اساتید، پژوهشگران و دانشجویان قرار گیرد.
اورسل در کتاب فلسفۀ تطبیقی می‌‏کوشد سنت‎‌های فلسفی شرق و غرب را نه تنها در برابر هم بلکه در گفت‏‌وگویی فلسفی بررسی نماید.
وی با نقد و طرد نگاه شرق‎‌شناسانۀ سنتی، هدف خود را شناخت درونی و تجربی فلسفه‎‌های غیرغربی بیان می‏کند. فرضیۀ اصلی او این است که «فلسفه»، یک امر جهان‎‌شمول بوده و امری صرفاً یونانی اروپایی نیست. اورسل با انتقاد از نگرش‎‌هایی که تنها سنت غربی را فلسفی برمی‏شمارند، تاکید دارد که برای فهم حقیقت فلسفه باید به سایر سنت‌‎های فکری همچون چین، هند و جهان اسلامی توجه نمود. بدینسان وی فلسفۀ تطبیقی را بر کثرت‌‎گرایی معرفتی استوار می‎سازد.
او معتقد است تطبیق فلسفه‎‌ها را نباید سطحی و صوری تلقی کرده و تنها بر مقایسۀ شباهت‌‎ها در واژگان و مفاهیم بسنده نمود. فلسفۀ تطبیقی نیازمند تحلیل درونی زمینه‌‏های زیستی و زبانی و نیز دینی هر سنت است که بدون فهم آن نمی‎توان دست به مطالعۀ حقیقی برای کشف حقیقت و گوهر میراث‌های فلسفی زد.کتاب فلسفۀ تطبیقی اورسل مشتمل بر یک مقدمه و دو بخش متفاوت نظری و کاربردی است. اورسل در مقدمه، چهار‬ موضوع مهم یعنی تعریف فلسفۀ تطبیقی، اهمیت فلسفۀ تطبیقی در مطالعۀ نظام‌‎های فکری مختلف، روش‌شناسی تطبیقی، و بالاخره چالش‌های تطبیقی فلسفه‌‏های شرق و غرب را طرح و بررسی نموده است. در مقدمه، چیستی و ضرورت فلسفۀ تطبیقی به‬ ‎طور کلی مورد بحث قرار گرفته است.
اورسل‬ فلسفۀ تطبیقی را دانشی برمی‎‌شمارد که به مقایسۀ نظام‌‎مند میان سنت‎‌های فلسفی مختلف می‎‌پردازد. وی در مقدمه تأکید می‎‌کند که باید از سطح مقایسۀ ظاهری مفاهیم فراتر رفته و به درک عمیق‎تر از ساختارهای فکری و زمینه‌‏های فرهنگی هر سنت فلسفی دست یافت. نویسندگان در پیشگفتار این کاستی بزرگ اورسل را اجمالاً مورد نقد قرار داده اند. اساساً اورسل شناختی از حوزۀ ایران و اسلام ندارد و به رغم ستایش از ایران و میراث کهن آن، مطالعه‌‏ای بر روی آن صورت نداده است. اشکال دیگر رویکرد اورسل این است که او چنان غرق در سنت هند شده است که گویا فلسفۀ تطبیقی را معادل با هندشناسی تلقی کرده است.
برگرفته از: ایبنا

 

Facebook Twitter Linkedin Whatsapp Pinterest Email

دیدگاه شما

دیدگاه شما پس از بررسی منتشر خواهد شد. نظراتی که حاوی توهین یا الفاظ نامناسب باشند، حذف می‌شوند.

تیتر خبرهای این صفحه

  • «دختر قاصدک‌ها» در جشنواره ایتالیایی
  • اعلام نامزدهای جایزه «تی.اس. الیوت»
  • پنجره‌ای به فهم جهان‌های فلسفه و انسان
  • گرایش به هنرهای مفهومی و پرفورمنس در ایران
  • انتشار کتاب «ستیز با جهان مدرن»
  • واکنش دختر رابین ویلیامز
لوگو
  • درباره ما
  • تماس با ما
  • همکاری با ما
  • تعرفه آگهی
  • نمایندگی‌ها
  • شناسنامه
  • مرامنامه
  • آرشیو
  • RSS

1401© :: کلیه حقوق قانونی این سایت متعلق به روزنامه ستاره صبح بوده و استفاده از مطالب آن با ذکر منبع بلا مانع است.