لوگو
1404 چهارشنبه 7 آبان
  • صفحه نخست
  • سیاست
  • سخن‌گاه
  • اقتصاد
  • شهروند
  • بین الملل
  • فرهنگ و هنر
  • سلامت
  • علم و فناوری
  • ورزش
  • خواندنی‌ها
  • آرشیو روزنامه
1404/07/14 - شماره 2603
نسخه چاپی
محبوبه شاه‌حسینی - کارشناس حوزه آموزش

نقش مدیران مدارس در توسعه عدالت آموزشی

جایگاه و نقش مدیران مدارس در مدرسه فراتر از یک عنوان اداری در مدرسه است. مدیر در مدرسه حلقه واسط بین دانش آموزان، خانواده و دبیران است و هر چه تعامل مدیر با اعضای این مجموعه بیشتر باشد، دستیابی به اهداف از پیش تعیین‌شده، آسان و باکیفیت‌تر انجام می‌شود.
یک مدیر موفق، پیش از هر چیز با تدوین یک چشم‌انداز آموزشی روشن و مشارکتی، مسیر حرکت مدرسه را تعیین می‌کند؛ چشم‌اندازی که نه‌تنها بر نمرات و موفقیت‌های بخشنامه‌ای و دانشگاهی متمرکز است، بلکه شامل توسعه مهارت‌های فردی و جمعی، پرورش شهروندان مسئولیت‌پذیر و ایجاد یک محیط یادگیری فراگیر و ایمن است.
تعیین چشم‌انداز،  اهداف آموزشی و برنامه‌ریزی دقیق برای تحقق این اهداف و  ارزیابی و پایش مستمر از مهم‌ترین وظایف مدیران تحول‌خواه محسوب می‌شود که به بهبود عملکرد مدرسه کمک می‌کنند. در حقیقت هدف‌گذاری و  بررسی عملکرد دانش‌آموزان و معلمان، شناسایی نقاط ضعف و ارائه راهکارهای اصلاحی نقشی اساسی درروند آموزش ایفا می‌کنند.
در چنین شرایطی است که ارتقاء کیفیت آموزش و دستیابی به چشم‌انداز تبیین شده، اهداف سازمانی و حتی اجتماعی و فرهنگی میسر می‌شود.
در حقیقت مدیران مدارس نقش محوری در ارتقاء سطح آموزش‌وپرورش دارند و فراتر از وظایف صرفاً اداری، به‌عنوان رهبران آموزشی و تسهیلگران  تحول آموزش و تربیت شناخته می‌شوند.
این راهبری آموزشی، مستلزم آن است که مدیر به‌طور فعالانه در فرآیندهای آموزشی مدرسه نظارت و مشارکت مستقیم داشته باشد. مدیران با بررسی میدانی، بازخوردهای سازنده و هدفمند به معلمان ارائه دهند و بستر لازم برای توسعه حرفه‌ای مستمر آنان را فراهم سازد.
مدیران در حقیقت، با حفظ انگیزه معلمان باکیفیت و همچنین برنامه‌ریزی در راستای اجرای فرایندها و برنامه‌هایی که مستقیماً بر بهبود کیفیت تدریس و یادگیری تأثیر می‌گذارند، به‌طور مستقیم بر خروجی‌های آموزشی مدرسه اثر می‌گذارند. علاوه بر این، فرهنگ مدرسه‌ای که توسط مدیر ایجاد می‌شود، محیطی مبتنی بر اعتماد متقابل، شفافیت، و مسئولیت‌پذیری مشترک،  مهم‌ترین عامل در پذیرش تغییرات نوآورانه و بالا بردن سطح تعهد کارکنان است، به‌طوری‌که مدرسه به جایگاه یک سازمان یادگیرنده تبدیل می‌شود که در آن تمامی ذینفعان (از دانش‌آموز و معلم گرفته تا اولیا) به‌طور مستمر در پی بهبود و رشد هستند.
بدون تردید ارتقاء سطح و کیفیت  آموزش در مدارس، بدون سرمایه‌گذاری بر توانمندسازی، انتخاب دقیق و پشتیبانی مستمر از مدیران مدارس،  به‌عنوان راهبران آموزش و معماران اصلی تحول، امری ناممکن به نظر می‌رسد.

 

Facebook Twitter Linkedin Whatsapp Pinterest Email

دیدگاه شما

دیدگاه شما پس از بررسی منتشر خواهد شد. نظراتی که حاوی توهین یا الفاظ نامناسب باشند، حذف می‌شوند.

تیتر خبرهای این صفحه

  • میانگین معدل دانش آموزان ۹ تا ۱۲
  • مستمری معلولان، 3 میلیون تومان!
  • ۲۱ استان بدون یک قطره بارش!
  • بازماندن یک‌میلیون و ۶۰ هزار دانش‌آموز از تحصیل
  • نقش مدیران مدارس در توسعه عدالت آموزشی
  • کشف ۱۳ تُن مواد مخدر، توقیف ۱۵۰۰ سلاح و دستگیری بیش از ۵۶۳۰ قاچاقچی
  • زوال تالاب‌ها
لوگو
  • درباره ما
  • تماس با ما
  • همکاری با ما
  • تعرفه آگهی
  • نمایندگی‌ها
  • شناسنامه
  • مرامنامه
  • آرشیو
  • RSS

1401© :: کلیه حقوق قانونی این سایت متعلق به روزنامه ستاره صبح بوده و استفاده از مطالب آن با ذکر منبع بلا مانع است.