در دنیای امروز به دلیل گستردگی و تخصصی شدن حوزههای اقتصادی، آموزشی، علمی، فرهنگی و ...، بهکارگیری مشاوران در حوزههای گوناگون، اقدامی راهبردی برای بهبود عملکرد، افزایش بهرهوری، کاستن آسیبهای احتمالی و دستیابی به اهداف سازمانی محسوب میشود.
مشاوره در حوزههای مختلف با بهرهمندی از دانش تخصصی، تجارب و دیدگاههای بیطرفانه، میتوانند در حل چالش و بحرانهای پیش روی سازمان موفق عمل کرده و همچنین با شناسایی فرصتها و ارائه راهکارهای نوآورانه و اثربخش، موجب تحول، توسعه و پیشرفت سازمان شوند. از سویی این امر به مدیران کمک میکند تا تصمیمات آگاهانه در شرایط خاص و بحرانی اتخاذ کنند و از ظرفیت و منابع موجود به شکل بهینه استفاده کنند.
مشاوران بادانش و آگاهی که دارند، از طریق بررسی وضع موجود، منابع سازمان و تحلیل و ارزیابی دقیق وضعیتها، نقاط قوت و ضعف سازمان را شناسایی میکنند و در تصمیمگیریها و تصمیم سازی ها یاریگر مدیران میشوند.
یکی از حوزههایی که امروزه مدیران نیاز به مشورت و آگاهی بخشی دارند، حوزه رسانه است. نداشتن مدیر رسانه باعث شده تا برخی از مدیران بهجای بهکارگیری خبرنگاران و روزنامهنگاران در خصوص انتشار اخبار خود به بلاگر ها مراجعه کنند.
استفاده از مشاور رسانه، نه یک انتخاب بلکه امری ضروری و واجب است. در دنیای پرهیاهوی رسانهای امروز، مدیران برای حفظ اعتبار، شفافیت و ارتباط مؤثر با مخاطبان خود و ارائه گزارش عملکرد بهصورت شفاف و بهموقع، نیازمند فردی متخصص و آگاه هستند که بتواند استراتژیهای رسانهای مناسب را تدوین و اجرا کند. مشاور میتواند در مواقع لزوم با بررسی دقیق فضای رسانهای، تحلیل افکار عمومی، علاوه بر پیشگیری از بحرانهای احتمالی، به مدیران کمک میکند تا تصویری مثبت از خود در جامعه ایجاد کنند.
یک مشاور رسانهای با ارائه راهکارهای عملی و مبتنی بر دادههای موجود و ظرفیت سازمان و ذائقه مردم، میتواند به بهبود کارایی و عملکرد مدیر کمک کند و به او در حل مسائل پیچیده و چالشهای روزمره یاری رساند.
این جایگاه نیازمند مهارت ارتباط قوی است، چراکه مشاور باید بتواند اطلاعات پیچیده را به زبان ساده و قابلفهم برای رئیس منتقل کرده و اطمینان حاصل کند که پیشنهادها او بهدرستی در فرآیند تصمیمگیری گنجانده میشود. همچنین مشاور باید بهطور مداوم با توجه به تغییرات محیطی، نیازهای جدید سازمان را شناسایی کرده و در تطابق با این تغییرات، راهبردهایی مؤثر ارائه دهد. در این میان، اعتماد میان رئیس اداره و مشاور اهمیت دارد. تعامل بین مدیر مجموعه و مشاور، منجر به اعتماد شده و روند دستیابی به اهداف از قبل تعیینشده آسانتر میشود.
انتخاب مشاور رسانه نیازمند مطالعه و دقت است. اگر تصور کنیم که یک بازنشسته که ترجیحاً از رفقای مدیر باشد، میتواند جایگاه مهم مشاور رسانهای را اشغال کند، تصوری باطل است! بهکارگیری مشاور رسانهای حرفهای را در رونق کسبوکار جدی بگیرید.