واژه «ویژند» در برابر واژه «برند» (brand) مصوب شده و حالا گروه واژهگزینی فرهنگستان زبان و ادب فارسی درباره ساخت این واژه توضیحاتی ارائه داده است. به گزارش ایسنا، نام یا اصطلاح یا طراحی یا نماد یا هر ویژگی دیگری را که کالا یا خدمت فروشندهای را از کالاها یا خدمات دیگر فروشندگان متمایز کند، «برند» میگویند. فرهنگستان زبان و ادب فارسی واژه «ویژند» را بهجای این واژه مصوب کرده که حالا در توضیح ساخت آن آورده است:«ویژند»، در برابر «برند» (brand)، مصوب گروه واژهگزینی بازاریابی فرهنگستان زبان و ادب فارسی است که استادان سرشناسی همچون مرحوم دکتر احمد روستا (۱۷ فروردین ۱۳۲۷ - ۲۰ آذر ۱۴۰۰) در آن حضور داشتهاند. پرسشهایی دربارۀ چگونگی ساختواژۀ آن ایجاد شده که در این فرسته به آن میپردازیم. برند از ریشهای بهمعنای «سوزاندن» است که بعدها بهمعنی «ابزار داغ زدن» و «نشان حاصل از داغ زدن» بهکار رفت و سپس در کابرد تجاری، بهعنوان نشان ویژۀ تولیدکننده، گسترش معنا یافت.
برخی فارسیدوستان برابرهای «بازَرنام» و «بازرنشان» را برای brand برگزیدهاند که در فرهنگستان هم بررسی شدند، اما برای کاربرد در ترکیبها، ازجمله brand name (نامویژند)، مناسب بهنظر نرسیدند.