بر اساس مصوبه جدید شورای رقابت، خودروسازان از این پس میتوانند قیمت محصولات خود را بهطور مستقیم و بر مبنای فرمول «کاستپلاس» تعیین و عرضه کنند. وظیفه سازمان حمایت صرفاً نظارت بر صحت قیمتها بر اساس محاسبات خواهد بود.
در متن مصوبه جدید شورای رقابت آمده است:
با توجه به وضعیت انحصاری بازار خودروی سواری در کشور بر اساس بالا بودن شاخصهای تمرکز؛ تقاضای انباشته در بازار ممنوعیت یا محدودیت واردات طی سالهای اخیر پایین بودن قدرت انتخاب مصرف کنندگان برخی احکام قانونی همچون ماده ۱۲ قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت مصوب ۱۴۰۰/۷/۲۴ بند (ف) تبصره (۷) قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور و تبصره ۵ قانون اصلاح ماده (۱۰) قانون ساماندهی صنعت خودرو مصوب ۱۴۰۱/۹/۹ که وضعیت انحصاری این بازار را شدیدتر ساختهاند. ضمن دریافت نظرات مشورتی و پیشنهادها شورای رقابت به استناد بند ۵ ماده ۵۸ قانون اجرای سیاستهای کلی اصل ۴۴ قانون اساسی و با توجه به مفاد ماده ۲ و ماده ۷ قانون ساماندهی صنعت خودرو در جلسه شماره ۵۴۳ مورخ ۱۴۰۱/۱۱/۱۱ دستورالعمل تنظیم بازار خودروی سواری را به شرح ذیل تصویب نمود.
کاهش قیمت و فروش نفت
محسن پاکنژاد وزیر نفت در رابطه با تدابیر وزارت نفت در جهت احتمال ریزش قیمت نفت و کاهش میزان فروش نفت ایران پس از فعال شدن مکانیزم ماشه به ایلنا گفت: تاکنون نه تنها کمیت فروش نفت خام ما کاهش نیافته بلکه در برخی ماهها افزایش هم یافته است. راهکارهای پیچیدهای اتخاذ کردهایم و تدابیری که مدنظر داریم، قابل اشاره نیستند؛ اما بدانید که همکاران در حوزه بینالملل شرکت ملی نفت، شرکت نیکو و سایر ساختارهای فعال در این حوزه تدابیر لازم را مدنظر دارند و متناسب با شرایطی که پیش میآید، این تدابیر به کار گرفته میشود. پاکنژاد در خصوص کاهش قیمت نفت عنوان کرد: کاهش قیمت نفت، یک بحث جهانی است، من اگر بخواهم یک مقایسه ساده کنم؛ در چهار ماه اول امسال، یعنی تا پایان تیرماه، متوسط قیمت نفت خام 15 تا 16 دلار نسبت به چهار ماه ابتدای سال گذشته کاهش یافته که این کاهش قیمت، جهانی است. یعنی شاخصها کاهش پیدا کرده است.