لوگو
1404 سه‌شنبه 27 خرداد
  • صفحه نخست
  • سیاست
  • سخن‌گاه
  • اقتصاد
  • شهروند
  • بین الملل
  • فرهنگ و هنر
  • سلامت
  • علم و فناوری
  • ورزش
  • خواندنی‌ها
  • آرشیو روزنامه
1404/03/19 - شماره 2523
نسخه چاپی
مروری بر وجوه نمادین رمان «شلیک به قلب تهی» ناتالیا گینزبورگ؛

عشق، انزوا و نومیدی در ایتالیای پس از جنگ

رمان «شلیک به قلب تهی» اثر ناتالیا گینزبورگ با ترجمه نازنین احسانی طباطبایی، با عنوان اصلی «این‌گونه بود»، روایتی مینیمالیستی و عمیق از زندگی زنی جوان در ایتالیای پساجنگ است که با استفاده از نمادهای ظریف، به کاوش در مضامین عشق، انزوا، و نقش‌های جنسیتی می‌پردازد.

ایبنا- مرضیه نگهبان مروی:  ناتالیا گینزبورگ (۱۹۱۶-۱۹۹۱) داستان‌نویس، نمایشنامه‌نویس، مترجم و مقاله‌نویس برجسته ایتالیایی بود. گینزبورگ به‌خاطر سبک نگارش ساده، صمیمی و در عین حال عمیقش شهرت دارد. او در پالرمو به دنیا آمد و در تورین بزرگ شد. خانواده‌اش، که روشنفکر و فعال سیاسی بودند، تأثیر زیادی بر شکل‌گیری دیدگاه‌های او داشتند. گینزبورگ در دوران فاشیسم ایتالیا و جنگ جهانی دوم زندگی کرد و این تجربیات، به‌ویژه تأثیرات جنگ و سرکوب، در آثارش بازتاب یافتند.
گینزبورگ با رمان‌ها، داستان‌های کوتاه و مقالات خود به موضوعاتی چون روابط خانوادگی، هویت فردی، نقش زنان در جامعه و تأثیرات اجتماعی و سیاسی پرداخته است. سبک او که به نئورئالیسم ایتالیایی نزدیک است، با زبانی ساده و صادقانه، احساسات و پیچیدگی‌های زندگی روزمره را به تصویر می‌کشد. او از زیاده‌گویی پرهیز می‌کرد و با دقت در جزئیات، عمق روان‌شناختی شخصیت‌ها را نشان می‌داد.
یکی از مهم‌ترین آثارش، رمان «دیروزهای ما» (Tutti i nostri ieri) است که داستان خانواده‌ای ایتالیایی را در پس‌زمینه جنگ جهانی دوم روایت می‌کند و به موضوعاتی چون از دست دادن، مقاومت و بازسازی زندگی می‌پردازد. از دیگر آثار او رمان «کمتر از دیگران حرف بزن» (Lessico famigliare) است. گینزبورگ در این رمانِ خودزندگی‌نامه‌ای، که یکی از شناخته‌شده‌ترین آثار اوست، با طنزی ظریف و نگاهی نوستالژیک به خاطرات خانوادگی و روابط انسانی می‌پردازد. این کتاب در سال ۱۹۶۳ جایزه معتبر استرگا را دریافت کرد.
گینزبورگ همچنین در نمایشنامه‌نویسی فعالیت داشت و آثاری چون «من تو را دوست دارم» (Ti ho sposato per allegria) را در این حوزه خلق کرد. او در این نمایشنامه روابط زناشویی را با طنزی عمیق بررسی می‌کند. مقالات او نیز، که در نشریات مختلف منتشر شدند، به مسائل اجتماعی، سیاسی و نقش زنان در جامعه می‌پردازند و دیدگاه فمینیستی او را نشان می‌دهند.

سلاح (تپانچه) به‌عنوان نماد قدرت 
و ناامیدی
یکی از قوی‌ترین نمادها در «شلیک به قلب تهی» تپانچه‌ای است که در داستان ظاهر می‌شود و نقش کلیدی در پایان‌بندی تراژیک آن ایفا می‌کند. این سلاح نمادی از قدرت و کنترل است، اما در دستان راوی به ابزاری برای بیان ناامیدی و خشم فروخورده تبدیل می‌شود. گینزبورگ با معرفی این نماد، به موضوع خشونت نهفته در روابط نابرابر و فشارهای روانی ناشی از آن اشاره می‌کند. تپانچه همچنین می‌تواند به‌عنوان استعاره‌ای از خودویرانگری دیده شود، زیرا راوی، در مواجهه با ناتوانی در تغییر وضعیت خود، به سوی عملی غیرقابل‌برگشت سوق داده می‌شود. این نماد همچنین بازتاب‌دهنده فضای پساجنگی ایتالیاست، جایی که خشونت و ویرانی جنگ به روابط شخصی و درونی افراد نیز نفوذ کرده است. گفتنی‌ست که تغییر اسم اصلی رمان در ترجمه به فارسی، اهمیت نماد اسلحه را در این رمان، پیش چشم خواننده قرار می‌دهد.

خانه و فضای داخلی به‌عنوان نماد انزوا و محدودیت
خانه در رمان «شلیک به قلب تهی» یکی از مهم‌ترین نمادها است که به‌عنوان فضایی برای انعکاس وضعیت عاطفی و اجتماعی راوی عمل می‌کند. خانه مشترک راوی و آلبرتو، که قرار بود نمادی از عشق و اتحاد باشد، به زندانی برای راوی تبدیل می‌شود. این فضا، با دیوارهای سرد و سکوت‌های سنگین، نمایانگر انزوای عاطفی راوی است. گینزبورگ از توصیف‌های ساده اما دقیق، مانند مبلمان قدیمی یا پنجره‌های بسته، برای نشان دادن احساس خفگی و محدودیت استفاده می‌کند. خانه در این رمان به‌عنوان استعاره‌ای از وضعیت زنان در جامعه سنتی ایتالیا عمل می‌کند که در نقش‌های همسری و مادری محصور شده‌اند و از آزادی فردی محروم‌اند.

دختر راوی به‌عنوان نماد امید و ناکامی
دختر راوی و آلبرتو، نمادی پیچیده در داستان است. از یک سو، او نماینده امیدی است که راوی به زندگی مشترک و آینده بهتر دارد. تولد او لحظه‌ای از شادی و معنا در زندگی راوی است، اما این امید با مرگ دختر به‌سرعت رنگ می‌بازد. دختر نمی‌تواند شکاف میان والدینش را پر کند و حتی به عاملی برای تشدید تنهایی راوی تبدیل می‌شود، زیرا آلبرتو توجهی به او ندارد. این کودک، که می‌توانست نماد پیوند و تداوم زندگی باشد، در نهایت به نمادی از ناکامی تبدیل می‌شود.

سبک گینزبورگ و نقش نمادها
سبک مینیمالیستی گینزبورگ در رمان «شلیک به قلب تهی» به نمادها قدرتی خاص می‌بخشد. او از زیاده‌گویی پرهیز می‌کند و با توصیف‌های ساده، نمادها را در دل داستان جای می‌دهد. این سادگی، که با طنزی تلخ و ظریف همراه است، به خواننده اجازه می‌دهد لایه‌های عمیق‌تر داستان را کشف کند.

 

Facebook Twitter Linkedin Whatsapp Pinterest Email

دیدگاه شما

دیدگاه شما پس از بررسی منتشر خواهد شد. نظراتی که حاوی توهین یا الفاظ نامناسب باشند، حذف می‌شوند.

تیتر خبرهای این صفحه

  • نشان افتخار فرانسه به نقاشی‌ کودکان ایرانی
  • روی خوش گیشه به رضا عطاران و پژمان جمشیدی
  • عشق، انزوا و نومیدی در ایتالیای پس از جنگ
  • شمس لنگرودی و کتاب تازه‌اش
  • مروری بر کتاب «اضطراب تأثیر» هارولد بلوم
  • «اودیسه» نولان درمیانه فیلمبرداری
لوگو
  • درباره ما
  • تماس با ما
  • همکاری با ما
  • تعرفه آگهی
  • نمایندگی‌ها
  • شناسنامه
  • مرامنامه
  • آرشیو
  • RSS

1401© :: کلیه حقوق قانونی این سایت متعلق به روزنامه ستاره صبح بوده و استفاده از مطالب آن با ذکر منبع بلا مانع است.