گروه اجتماعی: رانندگان کامیون بیش از یک هفته است که در اعتصاب هستند. رانندگان با مطالبات ازجمله مشکل بیمه، سه نرخی شدن سوخت، عدم پرداخت کرایه، نرخ کرایه و... دست به اعتصاب زدهاند. رانندگان در سال 97 نیز اعتصاب کردند اما محتوای این دو اعتصابات باهم متفاوت است.
مشکلات رانندگان کامیونها
جلال موسوی، نائب رئیس کانون کامیونداران درباره مطالبات فعلی رانندگان اعتصابی گفت: ما بیش از ۵۰ مطالبه داریم.
مطالبات رانندگان زیاد است، اما به رانندگان گفتهشده که مطالبه بیش از ۲ الی ۳ مورد قابلپیگیری نیست. ما ۸ مصوبه گرفتیم که یک مورد آن متعلق به کامیونهای سوخت است. این کامیونها تعرفه بیشتری برای بیمه میدادند که حل شد. ۷ مورد از مصوبهها نیز متعلق به دیگر رانندگان است. ما از سال ۹۷ دنبال محاسبه تن بر کیلومتر بودیم که اکنون محقق شد. سه نرخی کردن سوخت، بومیگرایی و افزایش نرخ بیمه نیز بررسی شد. بیمه احتمالاً در دو روز آینده حل میشود. قرار شد یک سیستم نوبتدهی هم درست شود و بومیگرایی را کنار بگذارند. البته هنوز این مصوبهها مهر و امضا نشده است.
7 مطالبه
موسوی گفت: برخی از رانندگان که بار فولاد میزنند، تا 6 ماه هم کرایه نگرفته بودند. قرار شد صاحب بار اگر تا 48 ساعت کرایه نداد، شرکت حملونقل کرایه را میدهد وگرنه جلو فعالیت آن را میگرفتند. وی درباره تعداد رانندگان اعتصابی گفت: نمیتوان آمار دقیقی از رانندههای اعتصابی داد. رانندهها قسطهای سنگینی دارند؛ بهخصوص رانندگانی که ماشین وارداتی دارند، شب و روز کار میکنند. این دسته از رانندهها راضی بودند که بار بزنند، یک سری از رانندگان هم معترض بودند، یک سری هم موجسوار بودند و راننده نبودند. راننده واقعی شیشه همکار خود را نمیشکند و یا کامیون آتش نمیزند!
ضرورت توجه به تذکرات اصناف
موسوی درباره تشابه اعتصاب فعلی با اعتصاب رانندگان در سال 97 گفت: این اعتصاب تا حدی شبیه اعتصاب سال 97 بود. آن زمان بیانیهای صادر نشد و خودجوش اعتصاب کردند. بیانیه امسال اثرگذار بود. امسال چندان خودجوش نبود وعدهای خام شدند. سال 97 یک اعتصاب خودجوش بود. اگر مسئولین ما هر وقت که صنف و تشکلات نظرش را میدهد، به آن گوش کنند، چنین اتفاقاتی نمیافتد. تعزیرات چطور به نرخ لاستیک و روغن ما گیر نمیدهد، بعد به 25 درصد نرخ کرایه ما گیر میدهد؟ چه کسی بر قیمتها نظارت دارد؟ راننده هم میبیند روی بقیه چیزها نظارت ندارند، بعد راننده را تحتفشار میگذارند. بخشهایی غیر مربوط در کار حملونقل دخالت میکنند و باعث مشکل میشوند.