هر سه اپراتور تلفن همراه ایران (همراه اول، ایرانسل و رایتل) در نامهای مشترک به رئیس سازمان مقررات رادیویی و قائممقام وزیر ارتباطات با اشاره به افزایش هزینهها، خواستار گران کردن بستههای اینترنت شدهاند.
این اپراتورها در این نامه قید کردهاند ازآنجاکه «شرکت خصوصی» محسوب میشوند «اصلاح قیمت با نرخ حداقل ۷۵ درصد» تاکنون مورد تائید وزارت ارتباطات قرار نگرفته و در نظر دارند «حداکثر تا هفته آینده» بر اساس قیمتهای موردنظر خودشان بستههای اینترنت را عرضه کنند.
بنیادهای انقلابی که خود را شرکت خصوصی جا میزنند
همراه اول و ایرانسل در حالی خود را شرکت خصوصی معرفی کردهاند که مالکیت آنها در اختیار ستاد اجرایی فرمان امام، بنیاد مستضعفان و وزارت دفاع است و جزء بنیادهای شبهدولتی محسوب میشوند و اساساً دولت اجازه حضور بخش خصوصی در این حوزه را نمیدهد.
قیمت ناچیز اینترنت در جهان
بر اساس جداول مقایسهای نرخ اینترنت که توسط نهاد We Are Social جمعآوریشده، قیمت یک گیگ اینترنت در کشوری مانند ایتالیا تنها ۹ سنت است، این نرخ در روسیه ۲۵ سنت و در مالزی ۲۸ سنت است، با توجه به اینکه درآمد سرانه شهروندان این کشورها از مردم ایران بالاتر است، نرخ بالای بستههای اینترنت ارائه شده توسط بنیادهای خصولتی در ایران انتقادهایی را از سوی مردم و کارشناسان در پی داشته است.
نهادی که اینترنت را فیلتر کرده، زیان اپراتورها را بدهد
مهندس وحید فرید کارشناس حوزه آی تی و ارتباطات به آفتاب نیوز گفت: این اپراتورها متعلق به بنیادهای انقلابی هستند و از بودجه عمومی ارتزاق میکنند و خصوصی حساب نمیشوند. وقتی بخش خصوصی خودش میتواند تعرفهاش را تعیین کند که ما در اقتصاد آزاد زندگی کنیم، اقتصاد ایران آزاد نیست. حاکمیت اصلاً به شرکتهای خصوصی مجوز فعالیت در حوزه اپراتورهای همراه را نمیدهد. با توجه به اینکه به دلیل فیلترینگ اپراتور پهنای باند را محدود کرده، زیان این سیاستگذاری را که مصرفکننده نباید پرداخت کند. در حال حاضر وزارت فاوا سلامت شبکه را با فیلترینگ به خطر انداخته، قیمت مصرف داخلی کاهشیافته و نرخ اینترنت بینالملل که پهنای باندش کاهشیافته، افزایشیافته. اصل درآمد اپراتور هم از مصرف بینالمللی است، درنتیجه اپراتور ضرر میکند، به خاطر فیلترینگ کاربر مثلاً قید فیلم دیدن در یوتیوب را میزند و یکتکه کوتاه را بهجای کیفیت ۱۰۸۰ باکیفیت ۳۶۰ میبیند، خود اپراتور این محدودیت را ایجاد کرده و چرا باید خسارت این ناکارآمدی را مصرفکننده پرداخت کند. اپراتور که بابت ترافیک بالاتر هزینه چندانی نمیکند ولی درآمدش بالاتر میرود، نهادی که فیلترینگ را اجرا کرده خودش باید خسارت اپراتور را بدهد، چرا باید مردم زیان فیلترینگ اپراتور را بدهد؟
۴ اپراتور ناکارآمد خصولتی دارای سوء مدیریت
فرید در تشریح فرهنگسازمانی بنیادهای خاص مالک اپراتورها اظهار کرد: نهاد خصوصی شفاف است و وقتی بد مدیریت میکند از بازار خارج میشود، اما اپراتورهای ما علیرغم مدیریت بد تازه در بازار قویتر میشوند و مثلاً میروند دیجی کالا را هم خریداری میکنند. اینها که مدعی زیان بودن هستند پول خرید دیجی کالا را از کجا آوردهاند؟ پول خرید دیجیکالا رادارند، چون بودجهشان برخلاف شرکتهای خصوصی از جای دیگری تأمین میشود. اپراتور ۱۰ تا مشاور دارد که حقوقش از مدیرعامل هم بیشتر است و حقوق اینها نیز بازور از کاربر اخذ میشود، اگر شرکتهای خصوصی در بازار فعال بودند که نمیتوانستند بسته بیکیفیت اینترنت را با این قیمت بدهند. اینها با مجموعههای خصوصی کاربلد دارای فناوری نمیتوانند رقابت کنند و درنتیجه بین ۴ اپراتور ناکارآمد خصولتی دارای سوء مدیریت، قیمتهای فعلی نمیصرفد. درنهایت ممکن است با توجه به نرخ تورم بانک مرکزی در تعامل با فاوا روی نرخ ۵۷ درصد و نظایر این برای افزایش قیمت بستههای اینترنت به تفاهم برسند. با توجه به کاهش قدرت خرید مردم، در صورت افزایش شدید قیمت، سطح مصرف مردم کاهش مییابد و این اپراتورها هستند که به خاطر کاهش مصرف ضرر میکنند.