بهجت مجتهدزاده با اشاره به لزوم همکاری خانه و مدرسه گفت: تجربه من به عنوان یکی از اعضای قدیمی و با سابقه خانواده آموزش و پرورش، نشان میدهد آنچه در محیط مدرسه به پیشرفت و بالندگی دانش آموزان کمک میکند؛ همراهی، هماهنگی و همکاری اولیای دانش آموزان و اولیای مدرسه است. اگر نظام روانشناسی هم به طور گسترده با آموزش و پرورش همکاری کند، آنقدر که همبستگی خانه و مدرسه مؤثر است، تأثیرگذار نخواهند بود.
وی افزود: قبلاً هم طرحهایی بوده، ولی این اقدامات در عمل خروجی ندارد و تنها برای یک سری از مدیران رزومه میسازد. به همین دلیل من هم مثل بسیاری از همکاران نسبت به تفاهم نامه آموزش و پرورش و نیروی انتظامی پیش آمده خوش بین نیستم.
این کارشناس آموزش و پرورش با رد لزوم دخالت نیروی انتظامی در امور مربوط به دانش آموزان گفت: مدارس مناطق مختلف شهر در طول سال مواردی را تجربه میکنند و گاهی نیاز به دخالت و یا حضور مستقیم نیروی انتظامی برای حل برخی مسائل و مشکلات پیش میآید. اما استمرار پلیس در مدارس قابل توجیه نیست.
وی در این رابطه ادامه داد: نیروی انتظامی همیشه در حوزه امنیت و آسیبهای اجتماعی ورود کرده و توانسته نظم و امنیت را برقرار کند، اما بدون تفاهم نامه و حضور پلیس در مدارس میتوان در طول سال از این ظرفیت استفاده کرد.
مجتهدزاده تاکید کرد: امروز نگرانی این است که تفاهم نامه بین آموزش و پرورش و نیروی انتظامی دستگاه به دخالت نیروی انتظامی در امور مربوط به آموزش و پرورش، مدارس، دانش آموزان و خانوادههای آنها بیانجامد.
این مدیر بازنشسته آموزش و پرورش ضمن انتقاد از طرحها و برنامههای بی اثر و پرهزینه گفت: متاسفانه طی چند دهه به دلایل متعددی جایگاه والای مدرسه و نقشی که مدارس و معلمین در زندگی ما و پدران و مادرانمان داشتند تضعیف شده است. نباید با اقدامات نسنجیده و واگذار کردن وظیفه ذاتی آموزش و پرورش به دیگر دستگاهها، بیش از این به امر مقدس آموزش و پرورش در مدارس لطمه می زند.
وی اظهار داشت: مدرسه رویکردی آموزشی و تربیتی دارد. مدرسه مقدمه جامعه پذیر شدن است. اما کارکرد نیروی انتظامی از جنس تخلف، جرم و امنیت است. روح حاکم بر آموزش و پرورش متفاوت از فضا و کارکرد نیروی انتظامی است. رویکرد نظامی در تعلیم و تربیت جایی ندارد.
مجتهدزاده با یادآوری تجارب خانوادهها و دانش آموزان در سالهای اخیر اضافه کرد: پس از وقایع نیمه دوم سال 1401 و ورود و دخالتهای نیروی انتظامی به مدارس و دانشگاهها، تجربههای ناخوشایندی در اذهان عمومی ثبت شد از این رو همکاری نیروی انتظامی با آموزش و پرورش تردید زیادی برای خانوادهها ایجاد کرده است.
وی گفت: اگر هدف از این تفاهم نامه پیشگیری از آسیبهای اجتماعی است، بهتر آن است که بودجهای برای آموزش و پرورش اختصاص دهند تا به توانمند سازی نیروهایش بپردازد و این هدف از طریق معلمین که به طور مستقیم با دانش آموزان در ارتباط هستند محقق گردد.
بهجت مجتهدزاده در پایان سخنان خود متذکر شد: معلمین امروزی به خصوص گروهی که در بخش خصوصی فعالیت میکنند دورههای لازم برای اشتغال به شغل مقدس معلمی را طی نکردهاند. فرهنگیان باید دوره ببینند و به روز شوند. آنچه آموزش و پرورش به آن نیاز دارد تأمین معیشت معلمین و تربیت نیروهای کارآمد و توانمند است.