لوگو
1404 شنبه 17 خرداد
  • صفحه نخست
  • سیاست
  • سخن‌گاه
  • اقتصاد
  • شهروند
  • بین الملل
  • فرهنگ و هنر
  • سلامت
  • علم و فناوری
  • ورزش
  • خواندنی‌ها
  • آرشیو روزنامه
1403/12/14 - شماره 2467
نسخه چاپی
پیام فیض- کارشناس ارتباطات

آثار تغییر مدیران کلان از نگاه روابط عمومی و ارتباطات

برکناری و استعفای دو عضو کلیدی کابینه دولت وفاق توسط دو قوه مقننه و قضاییه در یک زمان موجب واکنش گسترده کاربران فضای مجازی شد. مسئله‌ای که قابل پیش بینی بود. اما فارغ از تحلیل‌های سیاسی و اقتصادی که به کفایت بیان شده، این اتفاق از نگاه روابط عمومی و ارتباطات قابل تامل است. نگاهی که شامل نقش ارتباطات سازمانی، ارتباطات سیاسی، رسانه‌ها و افکار عمومی می‌شود. 

ارتباطات سازمانی 
مهمترین عنصر در این بخش عدم ارائه پیام‌های واحد و منسجم است. تغییرات پی‌درپی مدیران و وزرا باعث می‌شود که راهبرد‌ها و سیاست‌های سازمانی دچار تغییرات متعدد شوند، که در نهایت باعث ایجاد ابهام و سردرگمی در میان ذی‌نفعان آن مجموعه می‌شود. این مسئله منجر به کاهش کارایی تصمیمات اجرایی و از بین رفتن اعتماد عمومی نسبت به برنامه‌های کلان و خرد دولت می‌شود. هر مدیر یا وزیر جدید معمولاً رویکرد ارتباطی و سبک خاص خود را دارد. تغییر این رویکردها می‌تواند باعث اختلال در روابط درون‌سازمانی، مردم و روند ارتباطات بین‌بخشی می‌شود.

ارتباطات سیاسی
در علوم ارتباطات، اعتماد یکی از مهم‌ترین عناصر در مشروعیت سیاسی و اقتصادی است. به طور مثال وقتی دولت از مردم می‌خواهد که نقدینگی خود در بازار دلار و سکه خرج نکنند و آن را در بازار سرمایه قرار دهند، نیازمند اعتماد عمومی به سیاست‌های دولت است. اما وقتی تغییرات مدیریتی بیش از حد معمول رخ دهد، این سیاست‌ها پشت سر هم نقض می‌شوند و دولت اعتبار ارتباطی خود را از دست می‌دهد.

نقش رسانه‌ها 
رسانه‌ها در هر تغییر مدیریتی خصوصا اگر در حد وزارتخانه باشد تلاش می‌کنند تا روایت‌های مختلفی را درباره دلایل این تغییرات ارائه دهند. در نبود یک مدیریت ارتباطی منسجم که معمولا در سازمان‌های دولتی شایع است، این روایت‌ها می‌توانند موجب شکل‌گیری شایعات، ناامنی روانی و تفسیرهای منفی در جامعه شوند. این شایعات و تفسیرهای مختلف باعث افزایش حجم اخبار منفی و در نتیجه نارضایتی می‌شوند و اگر این اتفاقات با شفافیت همراه نباشد، موجب کاهش سرمایه اجتماعی و بی‌اعتمادی عمومی می‌شود.

تصویرسازی در روابط بین الملل
از نگاه روابط عمومی و علوم ارتباطات، تصویر بین‌المللی یک کشور یکی از مهم‌ترین سرمایه‌های ارتباطی آن است. تغییرات مداوم مدیریتی می‌تواند باعث ارسال پیام‌های ضدونقیض به جامعه بین‌المللی شود. برای مثال، اگر وزیر اقتصاد کشورمان در یک دوره کوتاه تغییر کند، سرمایه‌گذاران خارجی این تغییرات را نشانه‌ای از بی‌ثباتی سیاست‌گذاری و عدم تعهد به برنامه‌های اقتصادی تلقی خواهند کرد. از این رو تغییرات در تیم مدیریتی می‌تواند در روند مذاکرات دیپلماتیک، قراردادهای تجاری و همکاری‌های بین‌المللی اخلال ایجاد کند.

وظیفه روابط‌عمومی چیست؟
در ایامی که شایعه استیضاح و یا تغییر یک مدیر کلان در وزارتخانه یا سازمانی مطرح می‌شود روابط عمومی باید از طریق نشست‌های خبری، گزارش‌های شفاف و حضور در رسانه‌ها، دلایل انتشار اخبار تغییر مدیران را به‌درستی برای مخاطبانشان توضیح داده و از گمانه‌زنی‌های نادرست خصوصا در فضای توییتر جلوگیری کنند. همچنین روابط عمومی باید با داشتن یک برنامه راهبردی به صورت کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت مانع اخلال در مدل ارتباطی خود پس از تغییر مدیر سازمان شود.

 

Facebook Twitter Linkedin Whatsapp Pinterest Email

دیدگاه شما

دیدگاه شما پس از بررسی منتشر خواهد شد. نظراتی که حاوی توهین یا الفاظ نامناسب باشند، حذف می‌شوند.

تیتر خبرهای این صفحه

  • ایران به خاطر جنگ روسیه با اوکراین حمایت اروپا را از دست داد
  • مشکلات اقتصادی ایران وابسته به شخص نیست
  • پس لرزه استیضاح
  • ظریف هم رفت، بعدی کیست؟
  • تمام شد و رفت؟
  • آقای پزشکیان به وعده هایت برگرد
  • بازتولید گروه‌های گانگستری
  • درفش کاویانی؛ نماد مقاومت و وحدت ملی
  • ویژگی های منحصر به فرد محمد مصدق
  • آثار تغییر مدیران کلان از نگاه روابط عمومی و ارتباطات
  • جزئیات نشست صمیمی کارتال با رسانه ها
  • فصل شگفت‌انگیز سردار آزمون
لوگو
  • درباره ما
  • تماس با ما
  • همکاری با ما
  • تعرفه آگهی
  • نمایندگی‌ها
  • شناسنامه
  • مرامنامه
  • آرشیو
  • RSS

1401© :: کلیه حقوق قانونی این سایت متعلق به روزنامه ستاره صبح بوده و استفاده از مطالب آن با ذکر منبع بلا مانع است.