براساس آمارها سال ۲۰۲۴ ارزش بازار کتابهای دست دوم، ۲۵.۳۲ میلیارد دلار بود و پیشبینی میشود تا سال ۲۰۲۹ به بیش از ۳۵ میلیارد دلار برسد. گزارش بازار جهانی کتابهای دست دوم ۲۰۲۵ – براساس نوع کتاب، براساس دامنه قیمت، براساس کانال فروش ازجمله عمدهفروشان یا توزیعکنندگان، هایپرمارکتها یا سوپرمارکتها، فروشگاههای تخصصی، فروشگاههای چندبرندی، کتابفروشیهای مستقل، خردهفروشان آنلاین، سایر کانالهای فروش، براساس کاربر نهایی و اندازه بازار، روندها و پیشبینی جهانی تنظیم شده است.
تعریف بازار کتابهای دست دوم
کتابهای دست دوم به کتابهایی اطلاق میشود که قبلاً ازسوی شخص دیگری مالکیت و استفاده شدهاند و سپس دوباره به فروش یا توزیع میرسند. این کتابها معمولاً با قیمت کمتری نسبت به نسخههای جدید خود به فروش میرسند و میتوانند شامل طیف وسیعی از ژانرها، فرمتها و شرایط باشند؛ از داستانهای محبوب و کتابهای درسی گرفته تا نسخههای نادر و عتیقه.
اصلیترین انواع کتابهای دست دوم شامل کتابهای اکشن و ماجراجویی، هنر، موسیقی، فیلم و عکاسی، کتابهای دانشگاهی، بیوگرافی و کمیک، صنایع دستی، خانه و سبک زندگی، فانتزی، ترسناک و علمی-تخیلی، سلامت، توسعه فردی، سیاست، سیاست و دین، علوم، فناوری و پزشکی و غیره است.
دامنه قیمتها شامل قیمتهای انبوه، اقتصادی و ممتاز است. کانالهای فروش، شامل عمدهفروشان یا توزیعکنندگان، هایپرمارکتها یا سوپرمارکتها، فروشگاههای تخصصی، فروشگاههای چندبرندی، کتابفروشیهای مستقل و خردهفروشان آنلاین است. کاربران نهایی این کتابها شامل بزرگسالان و کودکان هستند.
اندازه بازار کتابهای دست دوم در سالهای اخیر بهطور قابل توجهی رشد کرده است. پیشبینی میشود که این بازار از ۲۵.۳۲ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۴ به ۲۷.۱۳ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۵ با نرخ رشد سالانه مرکب (CAGR) معادل ۷.۱% افزایش یابد.
پیشبینی رشد بازار
کتابهای دست دوم
اندازه بازار کتابهای دست دوم انتظار میرود در سالهای آینده رشد قوی را تجربه کند. پیشبینی میشود که این بازار تا سال ۲۰۲۹ به ۳۵.۳۹ میلیارد دلار برسد و با نرخ رشد سالانه مرکب (CAGR) معادل ۶.۹% افزایش یابد.
عامل محرک بازار کتابهای دست دوم: تأثیر افزایش تعداد خوانندگان بر بازار کتابهای دست دوم
افزایش تعداد خوانندگان انتظار میرود که به رشد بازار کتابهای دست دوم در آینده کمک کند. این افزایش به دلیل دسترسی آسان و راحت به کتابهای دیجیتال از طریق دستگاههای خواندن الکترونیکی، گوشیهای هوشمند و تبلتها، و همچنین گسترش ژانرها و موضوعات در ادبیات است که به مخاطبان وسیعتری با سلیقههای متنوع خواندن جذابیت میبخشد.
علاوه بر این، تلاشهای جهانی و برنامههای آموزشی به ترویج سوادآموزی و افزایش جمعیت خوانندگان کمک میکند. کتابهای دست دوم دسترسی مقرون به صرفه به طیف وسیعی از ادبیات را فراهم میکنند، از طریق استفاده مجدد به پایداری کمک میکنند و به افراد این امکان را میدهند که بدون سرمایهگذاری مالی قابل توجه، ژانرها و نویسندگان متنوعی را کشف کنند.
بهعنوان مثال، در ژانویه ۲۰۲۳، طبق نظرسنجی که از ۹۴۵ خواننده کتاب ازسوی خدمات نوشتاری THGM، یک ارائهدهنده خدمات نوشتاری و ویرایشی حرفهای مستقر در کانادا، انجام شد؛ سال ۲۰۲۲، ۲۷% از پاسخدهندگان گزارش دادند که بیش از ۲۰ کتاب خواندهاند؛ درحالی که ۳۲ درصد اعلام کردند که بین یک تا پنج کتاب خواندهاند. با نگاهی به سال ۲۰۲۳، ۶۴ درصد از خوانندگان ابراز تمایل کردند که مصرف کتاب خود را نسبت به سال ۲۰۲۲ افزایش دهند.
بنابراین، افزایش تعداد خوانندگان بهعنوان یک عامل محرک، به رشد بازار کتابهای دست دوم کمک خواهد کرد.
روند بازار کتابهای دست دوم جهانی: افزایش طرحهای اختصاصی در صنعت کتابهای دست دوم
شرکتهای عمدهای که در بازار کتابهای دست دوم فعالیت میکنند، به منظور گسترش دامنه دسترسی و بهبود خدمات خود، رویکرد شراکت استراتژیک را در پیش گرفتهاند. شراکت استراتژیک معمولاً به یک رابطه همکاری بین دو یا چند سازمان اشاره دارد که منابع، تخصص و تلاشهای خود را برای دستیابی به اهداف یا مقاصد مشترک ترکیب میکنند.
بهعنوان مثال، در اکتبر ۲۰۲۳، شرکت دبلیو اچ اسمیت، یک خردهفروش مستقر در بریتانیا که در زمینه فروش کتاب، لوازمالتحریر و ملزومات سفر فعالیت میکند، با زییرکل، یک شرکت فناوریمحور مستقر در بریتانیا که در خدمات خرید و فروش کتاب تخصص دارد، همکاری کرد تا طرح بوکسایکل را معرفی کند. این طرح یک ابتکار خرید باز است که به مشتریان اجازه میدهد کتابهای ناخواسته خود را در ازای کارتهای هدیه الکترونیکی مبادله کنند.
مشتریان میتوانند، آنلاین ثبتنام و کتابهای خود را اسکن کنند. سپس کتابها براساس شرایط، محبوبیت و تقاضای بازار ارزیابی میشوند تا ارزش تجاری آنها تعیین شود.
منبع: ایبنا از بیزنس ریسرچ کامپنی