حسین آخانی، استاد پیشین دانشگاه تهران در رابطه با آلودگی هوا در فصول سر سال گفت: مشکل آلودگی هوا ناشی از دو مساله اساسی است. یکی آلودگی خودروها و دیگری آلودگی با منشا صنایع، اما در مواردی ریزگردها نیز در تشدید آلودگی هوا نقش دارند و در مناطقی توامان شاهد همراهی هر دو هستیم.
وی افزود: تا جایی که در سال های خشک و کم بارش اخیر، در فصول مختلف سال آسمان مناطقی از کشور با لایه عظیمی از گرد و خاک پوشیده می شود.
این استاد دانشگاه تاکید کرد: تمام عواملی که به آلودگی هوا ختم می شوند ناشی از مدیریت اشتباه است. چه در حوزه خودرو چه صنعت و حتی در مورد ریزگردها مساله اصلی تصمیماتی است که باید گرفته می شدند، ولی از آن ها غفلت شده و کارهای غلطی که نباید انجام می گرفت ولی بر آن ها اصرار ورزیده اند.
وی اظهار داشت: باید در شهرها به سمت حمل و نقل عمومی، وسایل نقلیه و سوخت سبز و استفاده از انرژی پاک برویم. این طرح ها در دنیای امروز تعریف و اجرا شده است.
این کارشناس محیط زیست گفت: همه شهروندان باید بتوانند به صورت عادلانه از حمل و نقل عمومی استفاده کنند. امکان استفاده از دوچرخه باید برای تمام شهروندان فراهم شود. تا یک دهه پیش بسیاری از شهر های بزرگ جهان با مشکل آلودگی هوا دست به گریبان بودند اما پیشرفته ترین ها با اجرای به موقع طرح هایی نظیر آنچه گفته شد بر این مشکل فائق آمدند.
حسین آخانی در پایان سخنان خود اظهار کرد: در ایران تاکید می شود که باید برای حل مشکل آلودگی کیفیت خودروها ارتقا داده شود، ولی مساله اصلی این است که باید حمل و نقل عمومی توسعه یابد. بالا بودن کیفیت، سرعت و امنیت حمل و نقل عمومی مردم را از خودروی شخصی بی نیاز می کند. متاسفانه تا اینجا تمام تلاش ها به حمایت از خودروسازان ختم شده است که نتیجه مشخص است و همگان می دانند.
محمد حسین رامشت، اقلیم شناس و پژوهشگر حوزه محیط زیست در رابطه با تشدید آلودگی هوا در شهرهای بزرگ کشور گفت: ما در تمام سال منابع آلودگی هوا را داریم اما این موضوع که در زمستان با موضوع آلودگی روبرو می شویم به دلیل وارونگی هوا است. آن چه که باعث می شود وضعیت هوا به حد غیر مجاز برسد، وارونگی یا اینورژن است.
وی ادامه داد: در تابستان هم آلودگی ها وجود دارد، ولی با بالا آمدن خورشید وارونگی هوا ناپایداری ایجاد می شود و سبب می شود وضعیت آلودگی هوا به سطح بحرانی نرسد.
این اقلیم شناس تشریح کرد: آنچه امروز می بینیم انسداد هوا است که مثل پوششی بر روی شهرها قرار می گیرد و از پخش شدن آلودگی در جو جلوگیری می کند.
رامشت افزود: اولین راه حل تمرکز بر مدیریت شهری است. به طور مثال سوخت ماشین ها باید عوض شود. حمل و نقل عمومی گسترش یابد. کیفیت سوخت صنایع ارتقا پیدا کند و آلایندگی آن ها کاهش یابد. صنایع سنگین از شهرها دور شوند. قطعا این اقدامات موثر واقع خواهد شد، ولی به دلیل ماهیت مساله کافی نیست.
این پژوهشگر گفت: راه حل دیگر مدیریت آسمان است باید آشفتگی هوا ایجاد کنیم تا سکون هوا شکسته شده و وارونگی از بین برود. این امکان در کشور وجود دارد و می توانیم زمینه شکستن وارونگی را ایجاد کنیم.
محمد حسین رامشت در پایان سخنان خود متذکر شد: باید سلول های هوایی را در اطراف شهر مورد نظر پیدا کرد تا با تحریک آن ها آشفتگی ایجاد کرد. اگر بتوانیم باد بسازیم، انباشت و غلظت هوا کاهش پیدا می کند.