وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه کشور پرمصوبهای هستیم، گفت: مساله دیگر که باید مورد توجه قرار گیرد سندنویسیهای بیحاصل است؛ نظام سند نویسی در کشور ما در مقطعی درست بود، اما پس از آن در تکثر سندنویسی قرار گرفتیم. در همین راستا به جای این چنین مسائل که معمولا در مقام عمل بسیار کم محقق میشود به سمت مصوبههای روشن، عملیاتی و کوتاه برویم. به گزارش ایسنا، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه این وزارتخانه در سایر سازوکارها دستگاهی مانند سایر دستگاههاست، اما در اینجا نقش قرارگاهی داریم، گفت: لازم است وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نقش برجستهتری در حوزه فرهنگ داشته باشد. بر همین اساس باید از این ظرفیت استفاده بیشتری کند.
صالحی افزود: زمینه و زیرساخت مطلوبی در شورای فرهنگ عمومی وجود دارد چرا که میتواند تا شبکههای شهرستانی امتداد یابد و چنین شبکهای که زمینههای امتداد جغرافیایی داشته باشد کمتر در حوزه فرهنگ وجود دارد و مسائلی از این قبیل باعث میشود جایگاه دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی برجسته تر شود.
آسیبشناسی فعالیتهای شورای فرهنگ عمومی
صالحی در ادامه به آسیب شناسی شورای فرهنگ عمومی پرداخت و تصریحکرد: در شورای فرهنگ عمومی کشور تقریبا به دستگاهها و سازمانهای اداری تکیه داریم در حالی که منشا فرهنگ عمومی به نحو قابل توجهی از فضای غیر اداری است.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: اعضای حقیقی شورا عمدتا سازمانهای اداری هستند. شاید در دهه اول انقلاب سازمانهای اداری هشتاد درصد فرهنگ عمومی را راهبری میکردند، اما الان سهم نهادهای اداری بیش از سی درصد نیست در حالی که ساختار اداری در شورای فرهنگ عمومی مبتنی بر موسسات صرفا اداری است که باید آن را با روشی ترمیم کرد.
اداره شورای فرهنگ عمومی در جامعه متکثر تفاوت دارد
صالحی تصریح کرد: شاید در دهه اول انقلاب که آیین نامه شورای فرهنگ عمومی تصویب شد جامعهای تقریبا همگون داشتیم ولی الان جامعه متکثر فرهنگی پیدا کردهایم و دیگر جامعه همگون فرهنگی دهه ۶۰ را نداریم. بر همین اساس باید توجه کنیم مدل راهبری، هدایت و نظارت در عرصه فرهنگ عمومی در جامعه متکثر با جامعه همگون خیلی تفاوت دارد. او افزود: در آن شرایط همگون وقتی شورای فرهنگ عمومی مصوبهای داشت تا حد زیادی مورد پذیرش جامعه قرار میگرفت، اما وضعیت فعلی به گونهای دیگر شده و تغییر کرده است. صالحی تصریح کرد: شیوه اداره شورای فرهنگ عمومی در جامعه متکثر در قیاس با جامعه همگون فرهنگی خیلی تفاوت دارد و ما باید به این شیوه دست یابیم، اما به نظر میآید با همان سیاق دهه ۶۰ و ۷۰ در حال مدیریت فرهنگ عمومی هستیم. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به ویژگیهای اجتماعی دهه ۶۰ و ۷۰ گفت: آن زمان در جامعه برای عدهای کاریزمای فرهنگی وجود داشت و همه با سخنانشان همراه میشدند، اما در وضعیت فعلی حداقل در بخشی از جامعه، آن مرجعیتها بههم خورده است؛ اگر از این نهادها انتظار تاثیرگذاری داریم توجه کنیم این دو جامعه دو الگوی اداره و راهبری فرهنگ عمومی میخواهند. او افزود: نظام موضوعات شورای فرهنگ عمومی در مرکز و استانها با اهمیت است و باید در نظر بگیریم این موضوعات چه میزان با اولویتها و مقدوراتی که میتواند خود را در مصوبات نشان دهد تطابق دارد.
صالحی تصریح کرد: خوشبختانه رصدهای فرهنگی و اجتماعی زیادی داریم و میتوانیم به نظام موضوعات نسبتا قابل اعتنا تکیه کنیم که در نتیجه از نظر مواد خام و تحلیل نسبی این موارد جلوتر هستیم.
از فرصتهای استانی غفلت کردیم
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: مناسبات میان نظام موضوعات شورای فرهنگ عمومی در مرکز و شوراهای فرهنگی در استانهای مختلف مطلوب نیست و نتوانستهایم ارتباطی میان رصدهای ملی که برش استانی داشت با موضوعات استانها پیدا کنیم. در این قسمت دبیرخانه و اعضای شورا از فرصتها استفاده لازم را نمیبردند.
کشور پرمصوبهای هستیم
او افزود: مساله دیگر ضمانتهای اجرایی مصوبات است که باید در مورد آن بیشتر تامل شود و باید تلاش کنیم چگونه میشود ضمانت اجرایی را بالا برد. صالحی با بیان اینکه کشور پرمصوبهای هستیم، تصریح کرد: به مصوبات محکم و مهم نیاز داریم. اینکه در هر جلسه حجم قابل توجهی از مصوبات داشته باشیم مسالهای است که شورای فرهنگ عمومی به آن مبتلاست و باید مورد توجه قرار گیرد.