جعفر تشکری، رئیس کمیسیون عمران و حمل ونقل شورای شهر تهران گفت: در خصوص صحت و سقم اخبار منتشره مبنی بر مفقود شدن تعدادی از ونها در جریان خدمت رسانی به مراسم پیاده روی اربعین حسینی (ع) و همچنین عدم پوشش بیمه ای ناوگان و عدم ارائه خدمات گارانتی از سوی شرکت خودروساز و خساراتی که در این مدت به ناوگان وارد شده است، توضیح داده شود. وزارت کشور در سال ۱۴۰۱ اقدام به توزیع سهمیه ۵۰۰۰ دستگاه ون بین شهرداریهای کشور کرد که میزان مشارکت شهرداریها ۳۰ درصد و سهم مشارکت وزارت کشور ۷۰ درصد بود. تعداد ون در نظر گرفته شده برای شهرداری تهران ۶۳۰ دستگاه بوده که متاسفانه با وجود گذشت حدود ۲ سال از زمان واگذاری ونها و رونمایی آنها توسط شهردار تهران علی رغم واریز کامل و حتی بیش از حد نیاز سهم شهرداری تهران در موعد مقرر، تنها ۲۵۲ دستگاه ون به شهرداری تهران تحویل شده و خودروهای تحویل شده نیز در شبکه حمل و نقل عمومی پایتخت مورد بهره برداری قرار نگرفته یا مورد بهره برداری غیراصولی قرار گرفته اند.
اضافه پرداخت
وی خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه قیمت هر دستگاه ون بر اساس ماده ۴ قرارداد بین وزارت شرکت خودروساز برابر با یک میلیارد و بیست میلیون تومان بوده است و بر همین اساس سهم ۳۰ درصدی شهرداری تهران برای ۶۳۰ دستگاه حدود ۱۹۳ میلیارد تومان می شود توجیه سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور برای درخواست واریز مبلغ ۲۷۷ میلیارد تومان و دلیل پذیرش این موضوع از طرف شهرداری چه بوده است؟ دلیل عدم تحویل کامل ناوگان تخصیص یافته در طی ۲ سال گذشته چیست؟ مبلغ واریز شده توسط شهرداری تهران حدود ۲۷۷ میلیارد تومان بوده و سهم شهرداری تهران بابت ۲۵۲ دستگاه ون تحویل گرفته شده حدود ۷۷ میلیارد تومان است و عملاً واریز ۲۰۰ میلیارد تومان اضافه موجب عدم النفع شهرداری از سرمایه خود در طول دو سال گذشته شده است، چه اقدامات قانونی و حقوقی برای عودت مبلغ اضافه واریزی و خسارت های مترتب بر آن انجام شده است؟ دلایل واگذاری ون های یاد شده به معاونت مالی و اقتصاد شهری و به طور خاص اداره کل پشتیبانی چیست؟
نقض دستورالعمل وزارت کشور
به چه استنادی بهره برداری از ون ها به شرکت گسترش فناوری کاشان تجارت و شرکت خدمات الکترونیک پارس شهروند که موضوع فعالیت هر دو شرکت امور مرتبط با سخت افزار و نرم افزار رایانه بوده و فاقد مجوز از سازمان تاکسیرانی هستند، سپرده شده است؟ از آنجا که طبق بند ۱۰ ماده ۲ همین دستور العمل، بهره بردار باید تعاونیها مؤسسه ها و شرکتهای بخش خصوصی و یا افراد حقیقی دارای صلاحیت باشند، دلیل نقض دستورالعمل وزارت کشور و واگذاری بهره برداری از ونها به شرکت خدمات الکترونیک پارس شهروند که یکی از شرکتهای فاقد فعالیت در شهرداری طی چندین سال اخیر بوده چیست؟ شهرداری باید جابجایی مسافر را به بهره برداران واگذار نماید، چرا به رغم گذشت نزدیک به یک سال از ابلاغ دستور العمل، اقدامی در این خصوص صورت نگرفته و بخش اعظم ناوگان ون در پارکینگ معطل مانده اند؟
دو شرکت کامپیوتری
مقرر شده بود که شرکت تجارت الکترونیک پارس شهروند و کلیه سهام مرتبط با شهرداری در این شرکت به بخش خصوصی واگذار شود و بر همین اساس در طی سنوات گذشته شرکت مذکور راکد و با توجه به مستندات موجود غیر فعال بوده است علت نقض مصوبه شورا چه بوده و با استناد به چه قانونی شرکت یاد شده فعال و در این خصوص بکار گرفته شده است؟ علت این که ناوگان ون مورد بحث از طریق ترک تشریفات قانونی و بدون انعقاد قرارداد و حتى بدون تعریف رابطه مالی مشخص به دو شرکت اشاره شده شرکت گسترش فناوری کاشان تجارت و شرکت تجارت الکترونیک پارس (شهروند واگذار شده، چه بوده است؟ میزان درآمدها و هزینههای ناوگان تاکسی ون مورد بحث و تعداد مسافر جابجا شده با این ناوگان در طی دو سال از واگذاری چه قدر بوده است و این فعالیتهای تحت نظر چه واحدی از واحدهای شهرداری صورت پذیرفته؟
پاسخ زاکانی
علیرضا زاکانی در پاسخ به سوال تشکری هاشمی در صحن شورای شهر تهران گفت: وزارت کشور نتوانست به تعهدات خود عمل کند و ما هم این موضوع را پیگیری کردیم که این امکانات به شهر بیاید اما چون وزارت کشور نتوانسته بود منبع ارزی را تامین کند برای کل کشور معطل ماند نه فقط شهرداری تهران. سال ۱۴۰۱ سه مکاتبه و سال ۱۴۰۲ یک مکاتبه داشتیم که یا پول را برگرداند یا قدر السهم ما را تعیین کنند. این مسیر دنبال شد مکرر می گفتند ملاک دستورالعمل است. در ۱۵ مهرماه ۱۴۰۳ مکاتبه شده و به تاکسیرانی اعلام کردند که تامین منابع قرارداد مالی بین وزارت کشور و ایران خودرو دیزل با مشکل و تاخیر مواجه شده است و روند تسریع در حال انجام است. تا زمان تعیین تکلیف فی مابین وزارت کشور و ایران خودرو دیزل اظهار نظر درباره مالکیت آن امکان پذیر نیست در حالی که ما می گوییم این ها برای ما است و به اندازه پولی که دادیم ماشین بگیریم. اما وزارت کشور می گوید برای شما نیست اگر می گفت برای ما است امکانات را وارد خدمات می کردیم. در شرایط حاضر ناوگان ون تخصیصی تابع ضوابط است و شهرداری تهران اجازه تصمیم گیری برای ناوگان مورد اشاره را ندارد. اولین جا هم در سفر اربعین بود که تعدادی از این ماشینها خدمت ارائه کردند. پایه تعدادی از سوالات آقای تشکری هاشمی درست نیست، ما طی دو مرحله ۲۵۲ دستگاه ون را گرفتیم و به ما اعلام کردند که از آن ۶۳۰ دستگاه ون خبری نیست.