آیتالله العظمی نوری همدانی، مرجع تقلید در دیدار با اسکندر مؤمنی؛ وزیر کشور، با تأکید بر بهره مندی از دستورات حضرت امیر مومنان علی(ع) در نهجالبلاغه مبنی بر اهمیت دادن به مردم گفت: یکی از بهترین عبادات خدمت به مردم است، لذا باید به تکریم مردم توجه داشت و مردم ادارات را خانه خود بدانند. امروز اولویت اول رسیدگی به وضعیت اقتصادی و معیشتی مردم است، چرا که مردم بسیار از این نظر در مشکل هستند.
آیتالله ایازی: مردم برای اولویتهای زندگی، غذا، دارو و مسکن با مشکل مواجه هستند
آیتالله سید محمدعلی ایازی، عضو شورای مرکزی مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم در ارزیابی سخنان سیدمحمدمهدی میرباقری که گفته: «برای رسیدن به آرمان الهی اگر نصف عالم هم کشته شوند، اشکالی ندارد» گفت: اینطور نیست که ما به قیمت از بین رفتن سرمایههای ملی، نابودی اقتصاد و توسعه کشور، فقیر و ضعیف کردن مردم و کشته شدن افراد بی گناه جایز باشد جنگ کنیم. این تفکر صحیح نیست که جان مردم را بذل و بخشش کرده و وضعیت کشور را به گروگان چنین نابسامانی دربیاورند. امروز شرایط فقر، فلاکت و عقب ماندگی ما نسبت به کشورهای منطقه به شکلی است که جامعه را ناراحت کرده است.
اهمیت حفظ جان انسانها
... قرآن کریم، جان انسانها را با اهمیت میشمارد. معتقد است مرگ یک نفر در نظام هستی بدون استحقاق مانند مرگ همه جامعه است.... قرآن کریم بارها سخن از مذمت قتل کرده و جهاد اسلامی برای کشورگشایی و مهمیزکشیدن مردم نیست. در هر مبارزهای باید شرایط و موقعیت آن سنجیده و سپس کار انجام شود. بنابراین این طور نیست که بگویم مردم کشته شوند؛ زیرا ما میخواهیم به هرقیمتی به مقصدمان برسیم. این اصلا معنا ندارد.
قرآن کریم میگوید به همان اندازه که آنها ستم کردند، شما حق دفاع دارید.
دفاعی بودن جنگهای پیامبر(ص)
در ۲۷ سریه و ۹ غزوۀ پیامبر(ص) فقط ۱۵۳ نفر کشته شدند. با توجه به آنکه آن جنگها، دفاعی و تحمیلی بوده و مدینه را تهدید می کردند و به آنان حمله میکردند، تمام سعی پیامبر (ص) این بود که جنگها با حداقل تلفات همراه باشد.
مخالفت امامان با جنگ
در قصه عاشورا اینطور نبود که امام حسین (ع) میخواست جنگ کند. اتفاقا امام حسین ( ع) به دنبال آن بود که جنگی درنگیرد. ... امام حسین (ع) تمام تلاش خود را کرد که جنگی رخ ندهد. در واقعه حره ... خدمت حضرت امام سجاد (ع) رسیدند گفتند آیا شما اجازه میدهید ما در مقابل لشگر یزید بایستیم، مقاومت کرده و بجنگیم؟ که امام سجاد (ع) فرمودند کاری که شما میکنید باعث قتل و کشتار مردم بی گناه میشود.... بنابراین اینطور نیست که ما به قیمت از بین رفتن سرمایههای ملی، نابودی اقتصاد و توسعه کشور، فقیر و ضعیف کردن مردم و کشته شدن افراد بی گناه جایز باشد جنگ کنیم.
چگونه کسانی که در رفاه زندگی میکنند، به خودشان اجازه میدهند برای مردمی که برای اولویتهای زندگی، غذا، دارو و مسکن با مشکل مواجه هستند، این چنین راحت نسخه بپیچند....
این طور نیست که بگوییم یک تفکر و فکری داریم که در عالم بدون حق انتخاب و اختیار افراد اجازه داریم در حق دیگران اعمال کنیم هرچند که مردم کشته شوند.
اینکه انسان برای رسیدن به هدف و آرمان خود، صبر، استقامت و پایمردی داشته باشد، در این حرفی نیست؛ اما این صبر و مقاومت در قالب یک منطق برنامهریزی شده و محاسبه شدهای است که بر اساس انتخاب افراد و آرای مردم مبتنی باشد؛ یعنی مردم آن را بخواهند؛ اما اینکه کسی از طرف اکثریت مردم صحبت کند و ادعا کند که برای رسیدن به آرمان الهی اگر نصف عالم هم کشته شوند، میارزد، از کیسه خلیفه جان مردم را بخشیدن است.
اهمیت رضایت و آرای مردم
ما در سیره قرآن کریم یا پیامبر (ص) چنین تفکری نداریم که کسی بیاید و از طرف مردم تصمیم بگیرد. پیامبر (ص) تا زمانی که مردم با او بیعت نکردند، رهبری آنان را قبول نکرد. امیرالمونین تا زمانی که مردم با او بیعت نکردند، خلافت را قبول نکرد. بنابراین رضایت و آرای مردم خیلی مهم است. آیا مردمی که در این وضعیت اقتصادی و تحمل سختیها زندگی میکنند، رضایت دادند که فردی از طرف آنها بخواهد شریانهای اقتصادی را نابود کند؟ در کدام رفراندوم یا رأیگیری مردم آمدهاند که ما میخواهیم تحریمها باشد، عقب ماندگی باشد و همینطور در وضعیت جنگی باشیم؟ مردم از این وضعیت فقر، بیکاری و معیشت اقتصادی ناراحت هستند.