وینسنت ونگوگ به عنوان یکی از تاثیرگذارترین چهرههای تاریخ هنر غرب شناخته میشود. زندگی او که با احساسات عمیق، کشمکشهای شخصی و خلاقیت آمیخته بود، به وضوح در آثارش مشهود است. در این گزارش سفری داریم به دنیای هنر «وینسنت ونگوگ» و به روح و روان هنرمندی نگاه میکنیم که نقاشیهایش همچنان مخاطبان را در سراسر جهان مجذوب خود میکند. هر یک از ۱۰ نقاشی زیر بیانگر لحظهای مهم در تکامل هنری «ونگوگ» است و سبک منحصر به فرد او و عمق احساسی آثارش را به نمایش میگذارد.
مسیر «ونگوگ» به عنوان یک هنرمند آسان نبود. او بیش از ۲ هزار اثر هنری از جله ۹۰۰ نقاشی خلق کرد که بسیاری از آنها در دوران حیات او مورد توجه قرار نگرفتند. نحوه به کارگیری خاص رنگ و ضربات درشت قلممو توسط «ونگوگ» او را از سایر هنرمندان معاصرش متمایز میکرد. در نهایت، آثار هنری «ونگوگ» مورد توجه قرار گرفتند و نقاشیهای او اکنون به عنوان برخی از مبتکرانهترین آثار تاریخ هنر شناخته میشوند.
هنر «ون گوگ» از زمان خلق آثار اولیه که به شدت تحت تاثیر استادان هلندی بود تا آثار هنری درخشانتر و پر جنب و جوشتر که در زمان اقامتش در جنوب فرانسه خلق شد، پیوسته در حال تکامل بود. نقاشیهای «ون گوگ» که از یک پالت تیره و خاموش به رنگهای زنده و چرخان تبدیل شدهاند، آشفتگی و اشتیاق درونی او را منعکس میکنند. علاوه بر این، ارتباط عمیق او با طبیعت و مردم اطرافش در سوژه هایش مشهود است؛ گاه از طریق پرترههای غم انگیز، مناظر آرام و گاه در صحنههای شلوغ روستایی!
«وینسنت ونگوگ» در سال ۱۸۸۲ میلادی تابلو «منظره دریا را در اسخیفنینگن» نقاشی کرد و با ضربان قلمموی درشت و رنگ غلیظ، قدرت طبیعت را به تصویر کشید. این نقاشی که در فضای باز و در دهکده ماهیگیری در نزدیکی لاهه خلق شده است، سبک اولیه «ون گوگ» و ارتباط او با امپرسیونیسم را منعکس میکند.
این نقاشی در سال ۲۰۲۲ از «موزه ونگوگ» دزدیده شد و بعدها درحالی در ایتالیا کشف شد که آسیبهای جدی به آن وارد شده بود. به کمک مرمتهای پیشرفته از جمله چاپ سه بعدی بخش از بینرفته نقاشی بازسازی شد و این نقاشی تا حد بسیار دقیقی به نسخه اصلی تبدیل شد. از این نقاشی میتوان از گواهی بر تعهد ونگوگ در به تصویر کشیدن طبیعت یاد کرد. «سیبزمینیخورها» اثر «ونگوگ» بیانگر لحظهای مهم در سفر هنری اوست. این نقاشی جاهطلبانه که در سال ۱۸۸۵ خلق شد، نخستین تلاش او برای خلق یک نقاشی بزرگ را نشان داد. بر خلاف آثار رنگارنگ بعدی او، در این نقاشی از یک پالت تیره و خاموش استفاده شده است. «ونگوگ» عمدا از رتگهای آبیهای خاکستری-سبز سرد و نورهای کم استفاده کرده است تا زندگی سخت دهقانان را مورد توجه قرار دهد.
علاوه بر این، استفاده از رنگهای خاکی به طور نمادین آینه کار دهقانان و وجود فروتنانه آنها است. هدف «ونگوگ» این بود که اصالت آنها را به تصویر بکشد و بر دستان استخوانی آنها به عنوان گواهی بر تلاش سختی که برای پرورش غذای خود انجام دادهاند، تأکید کرد.
نقاشی «در کافه: آگوستینا سگاتوری»(In the Café: Agostina Segatori in Le Tambourin)، «آگوستینا سگاتوری» صاحب این کافه را به تصویر میکشد. در پسزمینه نقاشی نیز چاپهای ژاپنی به تصویر کشیده شدهاند که نشانگر علاقه «ونگوگ» به این نوع هنر است.
این کافه پاتوق هنرمندانی از جمله «تولوز لوترک» و «گوگن» بود. خود «ونگوگ» مجموعه آثار چاپی ژاپنی خود را در آنجا به نمایش گذاشت. استفاده از رنگهای مکمل در این دوره مانند تضاد قرمز ـ سبز و زرد ـ بنفش نشاندهنده سبک در حال تکامل اوست.
«ونگوگ» سه تابلو نقاشی با عنوان «اتاقخواب» را در طول اقامت در خانه زرد واقع در «آرل» خلق کرد. او اتاق را با مبلمان ساده چید و یکی از آثار هنری خود را به دیوار آویخت. او قصد داشت با استفاده از رنگهای روشن حس آرامش یا خواب مطلق را ایجاد کند. با این حال، تحقیقات نشان میدهد که برخی از رنگها در طول زمان محو شدهاند. دیوارها، که در اصل بنفش بودند، اکنون آبی به نظر میرسند.
«ون گوگ» در طول اقامتش در آرل، «شب پرستاره بر فراز رون» را نقاشی کرد. در این نقاشی ستارههای زرد به آرامی در آسمان وسیع شب چشمک میزنند.