کودکان ایرانی از بیستودومین مسابقه بینالمللی دوسالانه نقاشی کودکان کاناگاوا کشور ژاپن در سال ۲۰۲۳ بیست جایزه دریافت کردند. بیستودومین دوره مسابقه بینالمللی دوسالانه نقاشی کودکان کاناگاوا کشور ژاپن در سال ۲۰۲۳ با موضوع «آزاد» برگزار و بیش از ۱۱هزار اثر از ۶۰ کشور جهان به این رویداد هنری رسید. بر اساس این خبر کانون با ارسال ۳۴۶ اثر در این مسابقه شرکت کرد و ۲۰ عضو مراکز فرهنگی و هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از سراسر کشور موفق به کسب جایزه از این دوره از مسابقات شدند. بر همین اساس باران احترامی ۸ ساله از بهبهان خوزستان، پرهام گودرزی ۱۴ ساله از مجتمع شماره ۱ کانون کرمانشاه و مریم رحیمی ۱۲ ساله از مرکز شماره ۲ کانون اردبیل موفق به دریافت جایزه ویژه این مسابقه بینالمللی شدند. همچنین زهرا معتمدی ۱۵ ساله از مرکز شماره ۳ کانون شیراز، سحر مزرعهفرد ۱۵ ساله از مرکز کانون باشت کهکیلویهوبویراحمد، محمدحسن هاشمینژاد و یگانه اشرفگنجوی هردو ۱۱ ساله از کرمان، آنیتا درستی ۷ ساله و نسا ابوبکری ۱۱ ساله از آذربایجان غربی، النا فاطمی ۶ ساله از مرکز ۴۴ کانون تهران و مهرسا زندی ۵ ساله از مرکز ۵ سنندج کردستان جایزه کاناگاوا این رویداد را از آن خود کردند. در همین حال صدرا تندیس ۷ساله از کانون دزفول خوزستان، ستایش عبدی ۱۰ ساله، امیررضا جمشیدی ۱۲ ساله و رها مرادی ۱۱ ساله هرسه از اعضای مراکز کانون کرمانشاه، ستایش میراحمدی ۹ ساله از چهارمحالوبختیاری، مهنا شکری ۶ ساله، محمدمهدی عالی ۱۱ ساله، هستی صحرایی ۱۲ ساله و کیمیا ابراهیمی ۱۳ ساله هر چهار نفر از اردبیل نیز جایزه کاناگاوا بیستودومین مسابقه بینالمللی دوسالانه نقاشی کودکان ژاپن را دریافت کردند.
تا سینمای اجتماعی ما خواست رشد کند در تلویزیون ریشه آن را زدیم
حسین پاکدل معتقد است تا سینمای اجتماعی ما خواست رشد کند در تلویزیون ریشه آن را زدیم. به گزارش خبرآنلاین، سینما امروز با بحرانهای زیادی روبه رو است، یکی از این موارد اعمال سانسور است. درباره این ماجرا حسین پاکدل نظراتی دارد. پاکدل با اشاره به تفاوت اعمال سانسور در سینما و ادبیات گفت: «گاهی اوقات یک پلان یا یک سکانس میتواند حرف دهها جلد کتاب را بزند. زبان سینما به گونهای است که همه میتوانند با آن ارتباط برقرار کنند و آن را درک کنند. هزینه سانسور ادبیات کمتر از سانسور سینما است. ادبیات چیزی نمیگوید مخاطب کمتری هم دارد سینما مخاطب و تاثیرگذاری بیشتری دارد به همین دلیل سینمای اجتماعی طی سه سال گذشته به خاک سیاه نشست چون باید نابود میشد به محض اینکه سینمای اجتماعی ما خواست رشد کند در تلویزیون ریشه آن را زدیم. ضمن اینکه سینماگران ما واقعا بلدند و میدانند چگونه باتصویر سخن بگویند، اما تا سینمای اجتماعی ما خواست رشد کند در تلویزیون ریشه آن را زدیمالبته گاهی وقتها همه مشکلات ما ممیزیهای رسمی نیست. برخی اوقات ذهن مخاطب سانسورچی حیرت انگیزی است، این ذهن گاهی برای همه چیز تعیین تکلیف میکند، ما ملتی هستیم که روی داشتههای خودمان تعصب داریم و گمان میکنیم نیابد با آن شوخی کرد. فقط باید ظرفیت جامعه را بالا برد. هیچ اشکالی ندارد ما بتوانیم با رستم هم شوخی کنیم، مگر میشود کسی پسری به دنیا بیاورد و سی سال نداند و بعد بزند آن رابکشد؟ (با خنده) لذا گاهی فکر میکنیم ملت طنازی هستیم اما نیستیم، تصویرسازی جهان را نمیشناسیم.»
فخرالدین پورنصرینژاد درگذشت
فخرالدین پورنصرینژاد از هنرمندان و شاعران پیشکسوت عرصه موسیقی و ادبیات در سن ۸۵ سالگی دار فانی را وداع گفت. فخرالدین پورنصرینژاد از هنرمندان عرصه نوازندگی ویولن و فلوت روز یکشنبه بیست و پنجم شهریور دار فانی را وداع گفت. به گزارش مهر، پورنصرینژاد در تاریخ ۲۱ شهریور حدود ساعت ۱۱:۵۰ از پلههای منزل خود افتاده و دچار سانحه شد. وی بعد از اعزام به بیمارستان، با تشخیص خونریزی مغزی، سریعاً مورد عمل جراحی قرار گرفت اما متاسفانه به کما رفت و سرانجام روز ۲۵ شهریور ۱۴۰۳ در بیمارستان شریعتی درگذشت. مرحوم فخرالدین پورنصرینژاد ملقب به «پورنصر» نژاد متولد ۱۱ اردیبهشت ۱۳۱۸ شاعر و نوازنده فلوت و ویولن بوده که از وی به عنوان آخرین نسل شاگردان زندهیاد اقبال آذر یاد می شود. وی هنرمند و شاعری همنشین با مفتون امینی، منوچهر آتشی، نواب صفا و همچنین هم دوره با علی تجویدی، حبیب الله بدیعی، جلال ذوالفنون بوده است.