اخیرا رسانههای خارجی اخباری را منتشر کردند مبنی بر اینکه به دلیل تنشهای اخیر منطقه، شرکتهای هواپیمایی با دور زدن آسمان ایران، آسمان افغانستان را برای عبور انتخاب کردند و در روزهای گذشته آمار پروازهای عبوری از آسمان افغانها افزایش پیدا کردهاست.
ایلنا در گزارشی نوشت: اما طبق اطلاعات رسمی رسیده به خبرگزاری ایلنا از یک مقام آگاه، سیستم های ناوبری هوایی در افغانستان به علت نبود تجهیزات مورد نیاز برای هدایت پروازهای عبوری از فضای این کشور، از قابلیتها و ایمنی لازم برخوردار نیستند و این میتواند یک تهدید جهانی باشد.
آمارها نشان میدهد که هم اکنون به طورمتوسط روزانه بیش از 120 پرواز از آسمان افغانستان عبور میکند در حالی که هیچ نظارت قابل توجهی برای انجام امن پروازهای عبوری در آسمان افغانستان توسط مراکز زمینی هدایت پروازها وجود ندارد. هرچند که مسیر هوایی افغانستان یکی از راههای بین آسیا و اروپا است و میتواند فاصله بین این دو نقطه را کوتاه کند، اما نبود تجهیزات مورد نیاز ناوبری و عدم ارائه سرویس های کنترل ترافیک هوایی، ارزش پذیرش این ریسک بالا را در صنعت هوانوردی ندارد.
از سوی دیگر آسمان ایران به علت ارایه سرویسهای ناوبری هوایی مناسب در منطقه یکی از بهترین مسیرهای عبوری شرکتهای هواپیمایی در جهان است، چراکه این مسیر به علت کاهش مسافت و کاهش مصرف سوخت هواپیماها یکی از باصرفهترین مسیر بین المللی برای پروازهای اروپایی به جنوب شرقی آسیا و شبه قاره هند است.
به دلیل نبود نظارت زمینی بر آسمان افغانستان، خلبانهایی که از آسمان این کشور عبور میکنند، صرفا با استفاده از بی سیم موقعیت خود را به پروازهای همجوار اطلاع میدهند تا تصادمی بین پروازهای عبوری از آسمان این کشور به وجود نیاید.
همزمان با افزایش پروازهای عبوری از فضای افغانستان، «امامالدین احمدی» سخنگوی وزارت ترانسپورت و هوانوردی طالبان اعلام کرده است که روزانه 100 تا 120 هواپیما از حریم هوایی افغانستان عبور میکند و از هر هواپیما 700 دلار حق عبور دریافت میشود.
آمارها نشان میدهد که در سال 2023 میلادی بیش از 30 هزار پرواز از آسمان افغانستان عبور کردهاند در حالی که فضای این کشور از ایمنی لازم برخوردار نیست.